Opiskelijalähtöinen opetus kadettien koulutuksessa : ilmavoimien 91. kadettikurssin koulutus konstruktivistisen oppimiskäsityksen mukaan
Viitanen, Tomi (2007)
Viitanen, Tomi
Koulutustaidon laitos (-2008)
Sotilaspedagogiikka
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Kadettikurssi 90
2007
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016060313300
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016060313300
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tavalla konstruktivistinen oppimiskäsitys ilmenee kadettien opetuksessa. Tutkimuskohteena olivat ilmavoimien 91. kadettikurssin upseerin perusopintojen yhteiset opinnot. Tutkimuksen tavoitetta lähestyttiin tutkimukselle muodostetun teoreettisen viitekehyksen ja tutkimusasetelman kautta. Tutkimuksen viitekehyksen pohjalta muodostui kolme tutkimusongelmaa: 1) Miten konstruktivistinen oppimiskäsitys ilmenee ilmavoimien kadettien upseerin perusopintojen opetussuunnitelmassa? 2) Miten konstruktivistinen oppimiskäsitys ilmenee kadettien opetuksessa käytännössä: millaisia ovat kadettien kokemukset opetuksesta? 3) Mitä merkityksiä kadetit antavat konstruktivistiselle oppimiskäsitykselle, ja miten arvostettu oppimisteoria konstruktivismi on. Tarkastelun perusteella tutkimukselle muodostui seuraavia teemoja: miten kadettien kokemusten mukaan kadettien opetuksessa ilmenevät
– itseohjautuvuus ja oppimisen yksilöllisyys
– tiedon rakentuminen
– oppimaan oppimista korostavat opiskelumuodot (opetusmenetelmät)
– oppimista tukevat monipuoliset oppimisympäristöt
– oppimisen sosiaalinen vuorovaikutus
– palautteen merkitys oppimisen ohjaamisessa?
Teemojen tarkoituksena oli rajata tutkimuksen ongelmanasettelua siten, että tutkimusongelmia pystyttiin lähestymään useasta eri näkökulmasta.
– itseohjautuvuus ja oppimisen yksilöllisyys
– tiedon rakentuminen
– oppimaan oppimista korostavat opiskelumuodot (opetusmenetelmät)
– oppimista tukevat monipuoliset oppimisympäristöt
– oppimisen sosiaalinen vuorovaikutus
– palautteen merkitys oppimisen ohjaamisessa?
Teemojen tarkoituksena oli rajata tutkimuksen ongelmanasettelua siten, että tutkimusongelmia pystyttiin lähestymään useasta eri näkökulmasta.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]