Visuell läsning som kompetensområde : en pedagogisk studie i visuell grammatik inom multimodal digital kommunikation
Storsved, Linnea (2015)
Storsved, Linnea
Åbo Akademi
2015
Publikationen är skyddad av upphovsrätten. Den får läsas och skrivas ut för personligt bruk. Användning i kommersiellt syfte är förbjuden.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015062210424
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015062210424
Tiivistelmä
Avhandlingens primära syfte är att upprätta en förståelse för visuell kompetens som en del av visuell litteracitet inom multimodal digital kommunikation i undervisningen. Avhandlingens sekundära syfte är att ur ett pedagogiskt perspektiv lyfta fram visuell litteracitet och visuell kompetens i multimodala diskussioner kring digital pedagogik.
Forskningen är kvalitativ och har både teoretisk och empirisk förankring. Den empiriska studien har en fenomenologisk metodansats.
Visuell kompetens innebär att visuell läsning behärskas, vilket förutsätter fungerande vokabulär, kritiskt förhållningssätt och kunskaper i läsning och tolkning och användning av bilder. Den visuella grammatikteorin innefattar bildens syntax och semantik. Bilden är ett kontextbundet fenomen, där kontexten berör sociala aspekter, bildens fysiska omgivning samt innehåll. Det empiriska resultatet är att visuell inverkan i undervisningen präglar förberedelser och lektionsmål, berör visuell kommunikationskompetens, inkluderar visuella element som verktyg, strävar involvera flera element i inlärningen och strävar efter att undvika passiva demonstrationer som undervisningsmetod. Bilder behövs som kommunikativt stöd, som inlärningsmetod och som en del i aktivitetspedagogisk undervisning. Genom stöd från läraren kan barnet nå visuell litteracitet som ett kompetensmål, vilket kan ske genom multimodal undervisning.
Forskningen är kvalitativ och har både teoretisk och empirisk förankring. Den empiriska studien har en fenomenologisk metodansats.
Visuell kompetens innebär att visuell läsning behärskas, vilket förutsätter fungerande vokabulär, kritiskt förhållningssätt och kunskaper i läsning och tolkning och användning av bilder. Den visuella grammatikteorin innefattar bildens syntax och semantik. Bilden är ett kontextbundet fenomen, där kontexten berör sociala aspekter, bildens fysiska omgivning samt innehåll. Det empiriska resultatet är att visuell inverkan i undervisningen präglar förberedelser och lektionsmål, berör visuell kommunikationskompetens, inkluderar visuella element som verktyg, strävar involvera flera element i inlärningen och strävar efter att undvika passiva demonstrationer som undervisningsmetod. Bilder behövs som kommunikativt stöd, som inlärningsmetod och som en del i aktivitetspedagogisk undervisning. Genom stöd från läraren kan barnet nå visuell litteracitet som ett kompetensmål, vilket kan ske genom multimodal undervisning.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [593]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Hur konstrueras organisationsidentiteter visuellt?
Lindfors, Charlotte (Åbo Akademi, 2019)Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academill-kirjastossa. -
En visuell studie om hur det finska modehuset Marimekko kommunicerar ekologisk hållbarhet på Instagram
Tanninen, Max (2022)Detta är en avhandling om hållbarhetskommunikation på sociala medier, mer specifikt om modebranschens ekologiska hållbarhetskommunikation på Instagram. Syftet med denna avhandling är att undersöka hur det finska modehuset ... -
Sensuella slavinnor på sammetssoffor : Uttryck för den manliga blicken i nakenavbildningen av kvinnor i fransk orientalistisk konst under 1800-talet.
Lundsten, Fanny (2023)Inom konst och kultur kan orientalismen definieras som en strömning som betonar karaktärsdrag och estetik som är typiska för de koloniserade områdena i Mellanöstern, Nordafrika och delar av Asien. Genom att använda estetiken ...