En metaanalys på effekten av situationella faktorer i sexuellt utnyttjande av barn på social kompetens
Järvenpää, Janica (2014-06-13)
Järvenpää, Janica
Åbo Akademi
13.06.2014
Publikationen är skyddad av upphovsrätten. Den får läsas och skrivas ut för personligt bruk. Användning i kommersiellt syfte är förbjuden.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504022226
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504022226
Kuvaus
Pro graduavhanlingens svenska sammanfattning
Tiivistelmä
Sexuellt utnyttjande av barn (SUB) har påvisats resultera i en mängd negativa följder hos den utnyttjade, inte minst i nedsatt social kompetens. Eftersom inte alla som upplevt SUB uppvisar nedsatta sociala färdigheter har det föreslagits att situationella faktorer, såsom offrets ålder vid första utnyttjandet, förekomst av kontakt, användandet av fysiskt våld, mängden SUB och relationen mellan offret och förövaren, modererar förhållandet mellan SUB och negativa utfall. En metaanalys över den existerande litteraturen på effekten av situationella faktorer på social kompetens utfördes. Könet på sampel och utfallsvariabel (indelades till interpersonella förmågor och borderline personlighetsstörning) användes som modererande variabler. Utöver detta utfördes analyser av publikationsbias. Referentgranskade studier skrivna på engelska som undersökte effekten av minst en situationell variabel på social kompetens inkluderades i metaanalysen. Litteratursökningen resulterade i 45 relevanta artiklar som undersökte 11 271 individer med erfarenheter av SUB före 18 års ålder. Förekomst av kontakt (jämfört med SUB utan kontakt), användandet av fysiskt våld (jämfört med SUB utan fysisk våld) och större mängd utnyttjande ökade risken för sänkt social kompetens, det vill säga mera utnyttjande, mera kontakt och förekomst av fysiskt våld i SUB leder mer sannolikt till nedsatt social kompetens. Resultaten från denna metaanalys överensstämmer med tidigare metaanalyser gjorda på situationella faktorers påverkan på hälsoriskbeteende och psykosexuell ångest. Resultaten diskuteras i ljuset av två tänkbara medieringsmodeller.
Kokoelmat
- 515 Psykologia [262]