|
Kohti verkkokeskeistä tiedonhankintaa?
Edellä on tarkasteltu vain pääpiirteitä, jotka luonnehtivat ongelmalähtöisen tiedon hankintaa verkkolähteiden käytön yleistyessä. Suppeakin tarkastelu tuo esille ongelmalähtöisten tiedontarpeiden vaihtelevuuden ja tilannesidonnaisuuden. Mitä vaativampi tiedontarve on kyseessä, sitä todennäköisemmin joudutaan hankkimaan tietoa erityyppisistä lähteistä ja yhdistelemään mm. asiantuntijoilta henkilökohtaisesti saatua tietoa ja verkkolähteitä. Ongelmalähtöisen tiedon hankinnassa verkkolähteillä on keskeisempi rooli kuin orientoivan tiedon hankinnassa. Verkkolähteiden runsaus ja monipuolisuus ovat avanneet kokonaan uusia mahdollisuuksia tiedonhankkijoille, joilla on käytössään entistä tehokkaampia hakukoneita. Internetin suosiota lisää myös se, että yksinkertaisten verkkohakujen tekeminen on varsin helppoa ja nopeaa. Nämä seikat näyttävät vahvistavan arkielämän tiedonhankinnalle ominaista "vähimmän vaivan" periaatetta. Helppouden ja nopeuden kääntöpuolena on koko ajan paisuva informaatiotulva ja verkkoaineiston vaihteleva laatu.
Tavallisia kansalaisia voidaan pitää tiedonhaun "maallikoina" ja heidän tapansa puhua verkkotiedonhausta saattaa kuullostaa tiedonhaun ammattilaisten korvissa kovin triviaalilta. Maallikkojen ja eksperttien perimmäiset huolenaiheet ja ongelmat ovat kuitenkin yhteisiä. Kysymys kiteytyy siihen, miten tunnistaa ja saada käyttöön relevantti verkkoaineisto siten, että tiedonhaun edellyttämä vaivannäkö pysyy kohtuullisena etsittäessä aineistoa tietyn ongelman ratkaisemiseksi.
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 * »
URN:NBN:fi-fe20031619
|
|