Helsingin yliopiston kirjasto, Suomen kansalliskirjasto
kansi   lukijalle   esipuhe   kirjoittajat   galleria


Kirja  tietoverkkojen maailmassa

 «

    aihepiirit    

  I  

  II  

  III  

  IV  

  V  

  VI  

» 



Klaus Oesch

Onko Suomella lisäarvoa kansainväliseen sisältöbusinekseen?



Onko Suomella lisäarvoa kansainväliseen sisältöbusinekseen?
1 Aluksi
2 Digitaalinen media on uusi sisältöjen jakelutie
3 Kehitystä tukevat teknologiatrendit
4 Sisällön tuotanto ja hallinta
5 Liiketoimintamallien kehitys avainasemassa
6 Suomalaiset kehittävät uusia konsepteja
7 ”Älykäs sisältö” - Intellimedia
8 Sisällön kehitys on vaativa prosessi
9 Sisältöbusiness perustuu arvoverkkoon
10 Nykyinen osaaminen kotimaassa
11 Sovellusalueet
12 Paperin ja Infocomin yhdistelmä - Hybridimedia
13 Tieto on pääomaa
* Lähteet
tulosta Tulostettava versio
Klaus Oesch on kirjoittanut yhdessä Kai Ekholmin kanssa vuonna 1993 julkaistun Hypermedia-kirjan. Siihen aikaan puheita hypertekstistä, elektronisesta kirjasta ja monikanavajulkaisemisesta globaaliin tietoverkkoon pidettiin ”kylähullujen” huuhailuna. Kuluneet vuodet ovat kuitenkin osoittaneet mediateknologian ja –konvergenssin nopean läpimurron myötä ennusteiden olleen jopa liian varovaisia.

Vuonna 2003 Klaus Oesch johtaa Tekesin ”Vuorovaikutteinen tietotekniikka” -teknologiaohjelmaa 2003-2007, jossa painopistealueina ovat muun muassa semanttisen webin kehitys, digitaalisen median ja tietoverkkojen palvelut sekä yhteisölliset peli- ja edutainment-tekniikkaan perustuvat järjestelmät. Oheinen kirjoitus perustuu Tekesin teknologiaohjelman esiselvitykseen Verkostotalouden uudet sovellukset. Sisältö-käsite on artikkelissa rajattu uusiin medioihin ja tietoverkkojakelutiehen.


1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  *  »
URN:NBN:fi-fe20031617