Helsingin yliopiston kirjasto, Suomen kansalliskirjasto
kansi   lukijalle   esipuhe   kirjoittajat   galleria


Kirja  tietoverkkojen maailmassa

 «

    aihepiirit    

  I  

  II  

  III  

  IV  

  V  

  VI  

» 




… ja tarjotkaa uusia palveluja


Kirjastot tietoyhteiskunnan kolmantena tilana
1 Enonkoskelaisen kirjastonkäyttäjän ajatuksia
2 Tyytyväinen kirjastonkäyttäjä
3 … on huolissaan kirjastojen tulevaisuudesta
4 Kaikki kirjastot yhtykää
5 … ja tarjotkaa uusia palveluja
6 Tietoyhteiskunnan kolmas tila - kirjasto
* Lähteitä
tulosta Tulostettava versio
Minulla on kaksi erityistä tietopalveluun liittyvää toivetta. En nimittäin luota pelkästään omiin kykyihini tiedonhaussa, sen verran monta kertaa hakutulokseni ovat jääneet puutteellisiksi, kun olen verrannut niitä kirjastonhoitajan tekemään hakuun.

Ilta- ja yötyöhön mieltyneenä tutkijana toivoisin, että meillä Suomessakin olisi ympäri vuorokauden auki oleva valtakunnallinen on-line-tietopalvelu kirjastoissa. Kun kysymys herää tutkimustyön innostusvaiheessa, olisi aivan upeata, jos pääsisi heti pallottelemaan kysymyksen eteenpäin kirjastoalan ammattilaiselle ja voisi aloittaa tiedonhaun saman tien.

Minulle olisi myös tärkeää, että Kysy kirjastonhoitajalta -etätietopalveluun osallistuisi koko kirjastoverkon kirjastonhoitajakunta, eikä vain yleisten kirjastojen ja muutaman erikoiskirjaston. Nimenomaan yliopistokirjastoissa olisi eri tieteenaloihin erikoistuneita kirjastonhoitajia, joiden ammattitaitoa pitäisi voida käyttää laajemminkin.

Soisin lisäksi kovin mielelläni, että yleisillä kirjastoilla kautta koko maan olisi käytössään laajakaistaverkko. Silloin niiden käyttäjät olisivat tasa-arvoisessa asemassa yliopistomaailman FUNET-kirjastoverkon käyttäjien kanssa.

Historioitsijana olen innoissani ajatuksesta, että kansalliskirjaston kokoelmissa olevaa arvokasta historiallista aineistoa digitoidaan ja se saadaan laajempaan käyttöön kautta koko maan. Se on kansallisen kulttuuriperinnön levittämistä parhaimmillaan.

Toiveeni ovat tietysti kovin itsekkäitä ja lähtevät omista tarpeistani, mutta uskon, että ne parantaisivat monen muunkin kirjastonkäyttäjän palvelujen laatua. Kirjastoalan edustajat sanovat aina, että kirjastot ovat asiakkaita varten. Nämä ovat aivan aitoja asiakkaan odotuksia eivät mitään kirjastoammattilaisen kunnianhimoista sanahelinää.


«  1  2  3  4  5  6  *  »
URN:NBN:fi-fe20031611