Kirje Lauri Karjuselle 6.9.1951

Pientilallinen Lauri Karjunen,

Rautavaara,

Kirranmäki

Viitaten minulle lähettämäänne kirjelmään elokuun 26 päivältä pyydän ilmoittaa, että olen pyytänyt mainitsemastanne tiehankkeesta lausunnon kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriöltä, joka onkin antanut siitä seuraavan selvityksen:

"Tie- ja vesirakennushallituksen toimesta on v. 1935 laadittu suunnitelma Rautavaaran - Sotkamon (Laskanjärven) maantien rakentamiseksi, joka alkaisi 8 km Rautavaaran kirkolta kulkien Heikinmäen ja Sotkamon maantiehen n. 1 km Oulun ja Kuopion läänien rajan koillispuolella. Sittemmin heräsi ajatus Rautavaaran - Sotkamon tien suuntaamisesta Rautavaarantiehen yhtyväksi, jolloin sen pituus lyhenisi arviolta n. 5 - 6 km:llä. Tässä tarkoituksessa on tie- ja vesirakennushallitus 30.1.1950 antanut Karjalan tie- ja vesirakennuspiirille määräyksen vaihtoehtoisen tiensuunnan tutkimisesta Ahvenisenjärveltä Lievisenmäelle. V. 1935 laaditun suunnitelman loppuosa eli Sotkamon puoleisen osan on 1950 vahvistanut paaluvälillä 194 - 284 eli Sonkakoiskolkkaan asti. Mainitun tieosan rakentamista varten on kulkulaitosten ja yleisten töiden Ministeriö 1.2.1950 osoittanut 15.500.000 markan suuruisen työttömyysmäärärahan, jonka turvin rakennustyöt ovat olleet käynnissä vuosina 1950 ja 1951. Tämän tietyön jatkamiseen ei ole käytettävänä tänä eikä ensi vuonna varsinaisia maantiemäärärahoja, joten työn jatkaminen riippuu työttömyystilanteesta ja siitä, myöntääkö kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriön työvoima-asiainosasto tarkoitukseen työttömyysmäärärahoja. Tien Rautavaaran puoleisen pään suunta voidaan vahvistaa vasta sitten, kun uusi tiesuunta on tutkittu. Yleiskartasta arvioiden näyttäisi suunta Ahvenisenjärvi - Lievisenmäki edullisemmalta kuin aikaisemmin tutkittu suunta Ahvenisenjärvi - Heikinmäki - Rautajärven - Sonkajärven maantie. Kun asian ratkaisemiseen vaikuttavat monet eri seikat (m.m. maaston laatu, eri suuntien rakennuskustannukset ja niiden todennäköinen liikenteellinen merkitys, joka riippuu m.m. eri suuntien varrella olevan asutuksen tiheydestä, metsävaroista jne.), on tässä vaiheessa vaikea ennustaa lopputulosta".

Näyttää siltä, että toistaiseksi asiassa ei ole tehtävissä muuta kuin odottaa uutta tiesuuntaa koskevan tutkimuksen valmistumista, minkä jälkeen tien eteläosan suuntakysymys joutuu vasta ratkaisuvaiheeseen.

Kunnioittavasti

Urho Kekkonen