Helsingin yliopiston kirjasto, Suomen kansalliskirjasto
kansi   lukijalle   esipuhe   kirjoittajat   galleria


Kirja  tietoverkkojen maailmassa

 «

    aihepiirit    

  I  

  II  

  III  

  IV  

  V  

  VI  

» 



Rikos ja yhteiskunta


Miksi rikoskirjallisuutta kirjoitetaan ja luetaan?
1 Eliitti moittii rahvaan makua
2 Taistelu kentän hallinnasta
3 Kulttuuri kiertää populaariksi
4 Rikos ja yhteiskunta
5 Kirjallisuusinstituutio luokittelee
6 Elämä suuntaa
7 Osaan kirjoittaa ja päätän mitä kirjoitan
8 Monia syitä kirjoittaa
* Viittaukset ja lähteet
tulosta Tulostettava versio
Lahden kirjailijakokouksen yhteydessä Timo Hämäläinen haastatteli Helsingin Sanomiin (3) myös ruotsalaista Håkan Nesseriä, jonka – monen muun lailla – sijoitan maansa yhä kirjoittavien rikoskirjailijoiden ykköskentälliseen (muut voisivat olla vaikka Henning Mankell, Sven Westerberg, Åke Edwardsson ja Kjell Eriksson; valitan, ei yhtään naista). Nesser sijoittaa kymmenen romaanin sarjansa kuvitteelliseen kaupunkiin jossakin Euroopassa, ja kirjoissa on sama päähenkilö. Siis sarja, kymmenen romaania suunnitelman mukaan, ja vielä monien luettavaksi tarkoitettuja. Näin sanoo Nesser: ”Lukumäärän voi suunnitella. Minulla on runko, ja se saa muodon, kun siihen alkaa sovittaa sanoja. En pidä kirjoittamisen mystifioimisesta, minulla on kyllä koko ajan tekstistä kontrolli päällä. Olen kuitenkin koko ajan tiennyt, millainen päätösosasta tulee, sehän kietoo yhteen sarjan alun ja lopun.”

Ruotsalainen viimeaikainen rikosromaani on ollut yhteiskunnallinen, sen linjanhan aloittivat jo Maj Sjöwall ja Per Wahlöö 60-luvulla. Henning Mankellin päähenkilökin pysähtyy tämän tästä sateeseen murehtimaan, miten Ruotsi on koko ajan menossa huonompaan suuntaan. Nesser ajattelee toisin: ”Sankarini ei juuri ajattele yhteiskunnallisia. Minusta rikosromaani hankkii hyvin helppohintaisesti oikeutuksensa väittämällä, että se harjoittaa tärkeätä yhteiskuntakritiikkiä.” Nesseristä yhteiskunnan ongelmat tiedetään ilman rikosromaaniakin. Haastattelija tiivistää, että ongelmana on kirjoittaa hyviä romaaneja ja samalla paljastaa jotakin, mitä ei vielä tiedetä, ja Nesser jatkaa: ”Rikos tehdään yhteiskunnassa, yhteiskuntaa kuvaa silloin automaattisesti. Ei tarvitse lyödä rumpua!”

Kriittinen ajatus, että rikos kuvastaa yhteiskuntaa, on sekin vanha. Yhdysvalloissa 1800-1900-lukujen vaihteessa vaikuttanut muckrakingin (sonnantonginnan) nimellä tunnettu yhteiskuntakriittisen journalismin laji otti lähtökohdakseen, että rikos oli suodattunut yhteiskunnan rakenteeseen ja että kaivelemalla epäkohtia journalismi paljastaa olennaisia asioita tuosta epäpyhästä liitosta. Saman suuntainen lähtökohta oli Sjöwallilla ja Wahlööllä, samaa tuskailee Kurt Wallander Skånen sateessa ja samaa löytyy Edinburghista kirjoittavan Ian Rankinin monista teoksista. Yhdysvalloissa on leegio muckrakerien jäljillä kulkevia rikoskirjailijoita, jotka perustelevat genrevalintaansa sillä, että rikosromaani suo mahdollisuuden kertoa, mistä omassa yhteiskunnassa oikeastaan on kysymys. ”Rikosromaani on yhteiskunnan peili”, kiteyttää Los Angelesin pimeästä puolesta kirjoittava Michael Connelly (4). Häntä ja Ian Rankinia ehkä yhdistää se, että hekään eivät lyö rumpua eivätkä väännä rautalangasta, vaan yhteiskunta kulkee mukana, koska se ei voi olla kulkemattakaan.


«  1  2  3  4  5  6  7  8  *  »
URN:NBN:fi-fe20031637