Inhimillisten tekijöiden vaikutus virhetilanteisiin lentokonehuollossa
Kuure, Matias (2014-03)
Kuure, Matias
Sotatekniikan laitos
Sotatekniikka
Sotatieteiden kandidaattiopiskelijan tutkielma
Kadettikurssi 98
Maanpuolustuskorkeakoulu
03 / 2014
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014081332808
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014081332808
Tiivistelmä
Inhimilliset tekijät vaikuttavat kaikkeen ihmisen toimintaan. Pahimmillaan ne johtavat ihmisen
tekemään virheen, jossa saattaa olla kyseessä jopa ihmishenkiä. Inhimillisten tekijöiden
ymmärtäminen ja niiden vaikutusten ymmärtäminen ovat olennainen osa inhimillisten
tekijöiden hallintaa, jota kaikkien lentokonehuolto-organisaatioiden on tehtävä välttyäkseen
inhimillisiltä virheiltä mahdollisimman hyvin.
Tutkimuksessa selvitetään, miten inhimilliset tekijät vaikuttavat lentokonehuollossa tapahtuviin
virhetilanteisiin. Tämän pääkysymyksen lisäksi tutkimus selvittää, mitä ovat inhimilliset
tekijät, mitä huoltotoiminnassa tapahtuviin virheisiin vaikuttavia inhimillisiä tekijöitä
on olemassa ja minkä tyyppisiä virheitä ihminen voi toimiessaan tehdä. Tutkimusmenetelmänä
on kvalitatiivinen kirjallisuusanalyysi.
Aineiston perusteella päädytään siihen tulokseen, että inhimilliset tekijät ovat laaja kokonaisuus
ja niiden keskinäinen linkittyminen on merkittävää. Tekijät linkittyvät toisiinsa
vaikuttaen, joko positiivisesti tai negatiivisesti. Linkittyminen aiheuttaa uusien inhimillisten
tekijöiden muodostumisen, jolloin puhutaan niiden kasautumisesta. Kasautuessaan tekijät
lisäävät virheen tapahtumisen todennäköisyyttä. Inhimillisten tekijät ovat jakautuneet
eri tahoihin, jotka vaikuttavat työtä tekevään yksilöön. Mikäli näiden tahojen ja työtä tekevän
yksilön ominaisuuksien välillä ilmenee ristiriitoja, virheen tapahtumisen todennäköisyys
kasvaa. Inhimillisten tekijöiden hallinta on kuitenkin mahdollista, mutta se vaatii sitoutumista
organisaatiolta ja kaikilta siinä työtä tekeviltä yksilöiltä.
Inhimillisten tekijöiden laajuus ja monialaisuus luovat haasteen aiheen tutkimiseen. Tutkimuksessa
käytetty SHELL-malli ja Jens Rasmussenin kehittämä ihmisen toiminnan tasojen
jako osoittautuivat hyviksi analyyttisiksi työkaluiksi.
tekemään virheen, jossa saattaa olla kyseessä jopa ihmishenkiä. Inhimillisten tekijöiden
ymmärtäminen ja niiden vaikutusten ymmärtäminen ovat olennainen osa inhimillisten
tekijöiden hallintaa, jota kaikkien lentokonehuolto-organisaatioiden on tehtävä välttyäkseen
inhimillisiltä virheiltä mahdollisimman hyvin.
Tutkimuksessa selvitetään, miten inhimilliset tekijät vaikuttavat lentokonehuollossa tapahtuviin
virhetilanteisiin. Tämän pääkysymyksen lisäksi tutkimus selvittää, mitä ovat inhimilliset
tekijät, mitä huoltotoiminnassa tapahtuviin virheisiin vaikuttavia inhimillisiä tekijöitä
on olemassa ja minkä tyyppisiä virheitä ihminen voi toimiessaan tehdä. Tutkimusmenetelmänä
on kvalitatiivinen kirjallisuusanalyysi.
Aineiston perusteella päädytään siihen tulokseen, että inhimilliset tekijät ovat laaja kokonaisuus
ja niiden keskinäinen linkittyminen on merkittävää. Tekijät linkittyvät toisiinsa
vaikuttaen, joko positiivisesti tai negatiivisesti. Linkittyminen aiheuttaa uusien inhimillisten
tekijöiden muodostumisen, jolloin puhutaan niiden kasautumisesta. Kasautuessaan tekijät
lisäävät virheen tapahtumisen todennäköisyyttä. Inhimillisten tekijät ovat jakautuneet
eri tahoihin, jotka vaikuttavat työtä tekevään yksilöön. Mikäli näiden tahojen ja työtä tekevän
yksilön ominaisuuksien välillä ilmenee ristiriitoja, virheen tapahtumisen todennäköisyys
kasvaa. Inhimillisten tekijöiden hallinta on kuitenkin mahdollista, mutta se vaatii sitoutumista
organisaatiolta ja kaikilta siinä työtä tekeviltä yksilöiltä.
Inhimillisten tekijöiden laajuus ja monialaisuus luovat haasteen aiheen tutkimiseen. Tutkimuksessa
käytetty SHELL-malli ja Jens Rasmussenin kehittämä ihmisen toiminnan tasojen
jako osoittautuivat hyviksi analyyttisiksi työkaluiksi.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]