Monitoimialus Louhen käyttömahdollisuudet öljyntorjuntatehtävässä
Aalto, Juhana (2014-03)
Aalto, Juhana
Taktiikan laitos
Operaatiotaito ja taktiikka
Sotatieteiden kandidaattiopiskelijan tutkielma
Kadettikurssi 98
Maanpuolustuskorkeakoulu
03 / 2014
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014081232763
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014081232763
Tiivistelmä
Kasvanut alusliikenne on lisännyt tarvetta tehokkaaseen öljyntorjuntakykyyn Suomenlahden
rikkonaisella rannikolla. Avomerellä tarvitaan itsenäiseen öljynkeruuseen kykeneviä aluksia,
jotka voivat ryhtyä torjuntaan heti alueelle saavuttuaan torjuntatöiden johdon alaisuudessa.
Suomen öljyntorjuntavalmiuden ongelmakohtia ovat öljynkeräys jääolosuhteissa, kovassa
merenkäynnissä ja näkyvyyden ollessa huono.
Tässä tutkimuksessa selvitetään miten monitoimialus Louhi kykenee vastaamaan öljyntorjuntamenetelmillään
ja -tehtävillään Suomen ympäristökeskuksen ja muiden öljyntorjuntaa määrittävien
järjestöjen suosituksiin ja vaatimuksiin omassa toimintaympäristössään.
Tutkimuksen pääkysymys on: mitkä ovat monitoimialus Louhen käyttömahdollisuudet öljyntorjuntatehtävässä?
Alakysymykset: minkälainen on monitoimialus Louhen toimintaympäristö?
Minkälainen kalusto ja öljyntorjuntakyky aluksella on? Miten alusta voidaan käyttää öljyntorjuntatehtävässä
eri sääolosuhteissa? Tutkimusmenetelmänä on asiakirja-analyysi. Tutkimusaineistona
ovat olleet valmiit dokumentit ja asiantuntijahaastattelut. Kirjallisuusaineisto
koostuu ympäristövahinkojen torjunnan kansainvälisistä sopimuksista, kansallisesta ja
kansainvälisestä lainsäädännöstä, artikkeleista, tutkimuksista ja raporteista. Tärkeimpinä lähteinä
ovat olleet Suomen ympäristökeskuksen raportit, manuaalit ja ohjeet sekä asiantuntijoiden
antamat haastattelut.
Tutkimustuloksista selviää monitoimialus Louhen hyvät valmiudet toimia öljyntorjuntatehtävissä
eri rooleissa vaikeissakin olosuhteissa. Haasteeksi muodostuu todellinen öljynkeräyskyky,
jota on vaikeaa arvioida, sillä siihen vaikuttavia tekijöitä on paljon. Yksi tärkeimmistä
tutkimustuloksista on, ettei alukselle ole asetettu suorituskykyvaatimuksia, jotka määrittäisivät,
kuinka paljon aluksen tulisi kyetä keräämään öljyä erilaisissa sääolosuhteissa. Louhella
on hyvä liikkeellelähtökyky ollessaan päivystysvuorossa, joskaan se ei täytä Helsingin komission
(Helsinki Commission, HELCOM) suosituksia kahden tunnin lähtövalmiudesta.
rikkonaisella rannikolla. Avomerellä tarvitaan itsenäiseen öljynkeruuseen kykeneviä aluksia,
jotka voivat ryhtyä torjuntaan heti alueelle saavuttuaan torjuntatöiden johdon alaisuudessa.
Suomen öljyntorjuntavalmiuden ongelmakohtia ovat öljynkeräys jääolosuhteissa, kovassa
merenkäynnissä ja näkyvyyden ollessa huono.
Tässä tutkimuksessa selvitetään miten monitoimialus Louhi kykenee vastaamaan öljyntorjuntamenetelmillään
ja -tehtävillään Suomen ympäristökeskuksen ja muiden öljyntorjuntaa määrittävien
järjestöjen suosituksiin ja vaatimuksiin omassa toimintaympäristössään.
Tutkimuksen pääkysymys on: mitkä ovat monitoimialus Louhen käyttömahdollisuudet öljyntorjuntatehtävässä?
Alakysymykset: minkälainen on monitoimialus Louhen toimintaympäristö?
Minkälainen kalusto ja öljyntorjuntakyky aluksella on? Miten alusta voidaan käyttää öljyntorjuntatehtävässä
eri sääolosuhteissa? Tutkimusmenetelmänä on asiakirja-analyysi. Tutkimusaineistona
ovat olleet valmiit dokumentit ja asiantuntijahaastattelut. Kirjallisuusaineisto
koostuu ympäristövahinkojen torjunnan kansainvälisistä sopimuksista, kansallisesta ja
kansainvälisestä lainsäädännöstä, artikkeleista, tutkimuksista ja raporteista. Tärkeimpinä lähteinä
ovat olleet Suomen ympäristökeskuksen raportit, manuaalit ja ohjeet sekä asiantuntijoiden
antamat haastattelut.
Tutkimustuloksista selviää monitoimialus Louhen hyvät valmiudet toimia öljyntorjuntatehtävissä
eri rooleissa vaikeissakin olosuhteissa. Haasteeksi muodostuu todellinen öljynkeräyskyky,
jota on vaikeaa arvioida, sillä siihen vaikuttavia tekijöitä on paljon. Yksi tärkeimmistä
tutkimustuloksista on, ettei alukselle ole asetettu suorituskykyvaatimuksia, jotka määrittäisivät,
kuinka paljon aluksen tulisi kyetä keräämään öljyä erilaisissa sääolosuhteissa. Louhella
on hyvä liikkeellelähtökyky ollessaan päivystysvuorossa, joskaan se ei täytä Helsingin komission
(Helsinki Commission, HELCOM) suosituksia kahden tunnin lähtövalmiudesta.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]