Laivastolinjan taktiikan opetuksen ja opetussuunnitelmien vastaavuus ensimmäisten tehtävien vaatimuksiin
Huolman, Tuomas (2009-03)
Huolman, Tuomas
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Operaatiotaito ja taktiikka
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Merikadettikurssi 75
Maanpuolustuskorkeakoulu
03 / 2009
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014060526323
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014060526323
Tiivistelmä
Tutkimuksen päämääränä on tarkastaa vastaavatko opetussuunnitelmat sekä niiden
tavoitteet laivastolinjalta valmistuvien ensimmäisten tehtävien asettamia vaatimuksia
operaatiotaidon ja taktiikan hallinnalle. Lisäksi tutkimuksessa kartoitetaan operaatiotaidon
ja taktiikan opetuksen nykytila.
Tutkimuksen pääkysymys on vastaavatko operaatiotaidon ja taktiikan opetuksen
sisältö ja tavoitteet nuoren upseerin ensimmäisen tehtävän ja sen toimintaympäristön
asettamia vaatimuksia? Muut tutkimuskysymykset ovat: Millainen on laivastolinjan
koulutusjärjestelmä? Kuinka laajoja ovat operaatiotaidon ja taktiikan opinnot?
Mitä opintoja opetussuunnitelmat sisältävät operaatiotaidon ja taktiikan osalta? Mitä
tavoitteita on asetettu operaatiotaidon ja taktiikan opetukselle? Mitkä ovat laivastolinjalta
valmistuvan kadetin tyypillisimmät ensimmäiset tehtävät? Mitkä ovat laivastolinjalta
valmistuvien kadettien ensimmäisten tehtävien ja niiden toimintaympäristöjen
asettamat vaatimukset operaatiotaidon ja taktiikan hallinalle?
Tutkimuksessa käytetään tutkimusmenetelminä kuvailevaa asiakirja- ja kirjallisuustutkimusta
sekä kyselytutkimusta. Tutkimuksen teoria perustuu uuden koulutusjärjestelmän
sekä operaatiotaidon ja taktiikan opetussuunnitelmien sisällön ja tavoitteiden
analysointiin. Tutkimuksen toisessa vaiheessa selvitetään kyselyllä, mitkä ovat
tyypillisimmät ensimmäiset tehtävät laivastolinjalta valmistuvalle. Lisäksi selvitetään
ensimmäisten tehtävien sekä niiden toimintaympäristöjen asettamat vaatimukset
operaatiotaidon ja taktiikan hallinnalle. Kolmannessa vaiheessa luodaan suoritetun
kyselyn perusteella hahmotelma yleisistä eri toimintaympäristöjen ja tehtävien asettamista
vaatimuksista. Neljännessä vaiheessa vertaillaan tutkimuksen ensimmäisen
vaiheen teoriaa kolmannessa vaiheessa muodostettuun hahmotelmaan. Lopuksi
teorian ja hahmotelman vertailusta muodostettuja johtopäätöksiä verrataan kyselyn
kohderyhmän kokemuksiin saadusta opetuksesta ja sen vastaavuudesta ensimmäisten
tehtävien asettamiin vaatimuksiin.
Tutkimuksen johtopäätösten perusteella voidaan todeta, että kokonaisuuksien hallinnan
ja ymmärtämisen kannalta, laivastolinjan operaatiotaidon ja taktiikan opetus
antaa riittävät perusteet ensimmäisiä tehtäviä varten. Merenkulku- ja järjestelmäkoulutuksessa
on kuitenkin puutteita käytännön osaamisen näkökulmasta.
Operaatiotaidon ja taktiikan opetuksen ja opetussuunnitelmien tavoitteiden asettelun
voidaan todeta vastaavan suhteellisen hyvin ensimmäisten tehtävien operaatiotaidon
ja taktiikan hallinnalle asettamia vaatimuksia.
tavoitteet laivastolinjalta valmistuvien ensimmäisten tehtävien asettamia vaatimuksia
operaatiotaidon ja taktiikan hallinnalle. Lisäksi tutkimuksessa kartoitetaan operaatiotaidon
ja taktiikan opetuksen nykytila.
Tutkimuksen pääkysymys on vastaavatko operaatiotaidon ja taktiikan opetuksen
sisältö ja tavoitteet nuoren upseerin ensimmäisen tehtävän ja sen toimintaympäristön
asettamia vaatimuksia? Muut tutkimuskysymykset ovat: Millainen on laivastolinjan
koulutusjärjestelmä? Kuinka laajoja ovat operaatiotaidon ja taktiikan opinnot?
Mitä opintoja opetussuunnitelmat sisältävät operaatiotaidon ja taktiikan osalta? Mitä
tavoitteita on asetettu operaatiotaidon ja taktiikan opetukselle? Mitkä ovat laivastolinjalta
valmistuvan kadetin tyypillisimmät ensimmäiset tehtävät? Mitkä ovat laivastolinjalta
valmistuvien kadettien ensimmäisten tehtävien ja niiden toimintaympäristöjen
asettamat vaatimukset operaatiotaidon ja taktiikan hallinalle?
Tutkimuksessa käytetään tutkimusmenetelminä kuvailevaa asiakirja- ja kirjallisuustutkimusta
sekä kyselytutkimusta. Tutkimuksen teoria perustuu uuden koulutusjärjestelmän
sekä operaatiotaidon ja taktiikan opetussuunnitelmien sisällön ja tavoitteiden
analysointiin. Tutkimuksen toisessa vaiheessa selvitetään kyselyllä, mitkä ovat
tyypillisimmät ensimmäiset tehtävät laivastolinjalta valmistuvalle. Lisäksi selvitetään
ensimmäisten tehtävien sekä niiden toimintaympäristöjen asettamat vaatimukset
operaatiotaidon ja taktiikan hallinnalle. Kolmannessa vaiheessa luodaan suoritetun
kyselyn perusteella hahmotelma yleisistä eri toimintaympäristöjen ja tehtävien asettamista
vaatimuksista. Neljännessä vaiheessa vertaillaan tutkimuksen ensimmäisen
vaiheen teoriaa kolmannessa vaiheessa muodostettuun hahmotelmaan. Lopuksi
teorian ja hahmotelman vertailusta muodostettuja johtopäätöksiä verrataan kyselyn
kohderyhmän kokemuksiin saadusta opetuksesta ja sen vastaavuudesta ensimmäisten
tehtävien asettamiin vaatimuksiin.
Tutkimuksen johtopäätösten perusteella voidaan todeta, että kokonaisuuksien hallinnan
ja ymmärtämisen kannalta, laivastolinjan operaatiotaidon ja taktiikan opetus
antaa riittävät perusteet ensimmäisiä tehtäviä varten. Merenkulku- ja järjestelmäkoulutuksessa
on kuitenkin puutteita käytännön osaamisen näkökulmasta.
Operaatiotaidon ja taktiikan opetuksen ja opetussuunnitelmien tavoitteiden asettelun
voidaan todeta vastaavan suhteellisen hyvin ensimmäisten tehtävien operaatiotaidon
ja taktiikan hallinnalle asettamia vaatimuksia.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]