"Taktiset keinot pataljoonan taistelun ytimessä" : taktisen osaamisen kehittyminen sotatieteiden maisterien taktiikan opintojen kuluessa - havaintoja ja kehitysideoita
Salo, Erno (2013-04)
Salo, Erno
Taktiikan laitos
Operaatiotaito ja taktiikka
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Sotatieteiden maisterikurssi 2
Maanpuolustuskorkeakoulu
04 / 2013
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201309125856
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201309125856
Tiivistelmä
Tutkielmassa selvitetään taktisen päätöksenteon näkökulmasta taktisen osaamisen kehitystä
sotatieteiden maisterien tutkintoon johtavissa taktiikan opinnoissa. Tutkimus liittyy osana
Maanpuolustuskorkeakoulun strategian määrittelemää laadun varmistustyötä. Työn tarkoituksena
on havaintojen ja näkemyksien kautta tuottaa kehitysideoita Maanpuolustuskorkeakoulun
operaatiotaidon ja taktiikan opetuksen järjestelyihin. Tutkielmassa osaamisen kehittymistä
mitattiin niin teoriaopetuksessa kuin taktiikan harjoituksissakin. Harjoituksissa tutkimuksen
kohteena oli taktisten keinojen toteutuminen opiskelijan toimiessa sodan ajan
joukkoyksikön komentajana.
Tutkimus on luonteeltaan taktiikan sovellettu tutkimustyö, jossa aineistoa on kerätty niin
määrällisin kuin laadullisin keinoin. Tutkimusotteena on osallistuva tapaustutkimus. Tutkimuksen
pääkysymyksenä on: Miten taktista osaamista tulisi kehittää sotatieteiden maistereiden
taktiikan opinnoissa ja miksi? Pääkysymyksiin haetaan vastausta seuraavilla apukysymyksillä:
1) Millainen on taktisen osaamisen teoreettinen toimintaympäristö sotatieteiden
maisterin tutkintoon johtavissa taktiikan opinnoissa? 2) Miten taktinen osaaminen muuttuu
opintojen kuluessa? 3) Kuinka taktisen osaamisen myönteisiä muutoksia voidaan edistää?
Määrällistä aineistoa kerättiin opetuksessa ja käytännön harjoitteista. Analysointi toteutettiin
laadullisin menetelmin pyrkimyksenä löytää määrällisestä aineistosta myönteisiä ja opetusta
edistäviä tekijöitä. Tuloksien luotettavuuden arvioinnissa hyödynnettiin opetukseen osallistuvien
opettajien sekä harjoituksissa mukana olleen kurssinjohdon ammattitaitoa suorittamalla
heille kyselyjä.
Tutkimustulokset osoittavat, että taktiikan opetuksen ja siihen sisältyvän vuorovaikutussuhteiden
merkityksellä edistetään myönteisiä muutoksia taktisen osaamisen kehittymisestä.
Avoimella keskustelulla on oppimista tukeva vaikutus. Komentajien päätöksenteossa taktisten
keinojen painottuminen ja osaaminen muuttuivat siirryttäessä taistelulajista toiseen.
sotatieteiden maisterien tutkintoon johtavissa taktiikan opinnoissa. Tutkimus liittyy osana
Maanpuolustuskorkeakoulun strategian määrittelemää laadun varmistustyötä. Työn tarkoituksena
on havaintojen ja näkemyksien kautta tuottaa kehitysideoita Maanpuolustuskorkeakoulun
operaatiotaidon ja taktiikan opetuksen järjestelyihin. Tutkielmassa osaamisen kehittymistä
mitattiin niin teoriaopetuksessa kuin taktiikan harjoituksissakin. Harjoituksissa tutkimuksen
kohteena oli taktisten keinojen toteutuminen opiskelijan toimiessa sodan ajan
joukkoyksikön komentajana.
Tutkimus on luonteeltaan taktiikan sovellettu tutkimustyö, jossa aineistoa on kerätty niin
määrällisin kuin laadullisin keinoin. Tutkimusotteena on osallistuva tapaustutkimus. Tutkimuksen
pääkysymyksenä on: Miten taktista osaamista tulisi kehittää sotatieteiden maistereiden
taktiikan opinnoissa ja miksi? Pääkysymyksiin haetaan vastausta seuraavilla apukysymyksillä:
1) Millainen on taktisen osaamisen teoreettinen toimintaympäristö sotatieteiden
maisterin tutkintoon johtavissa taktiikan opinnoissa? 2) Miten taktinen osaaminen muuttuu
opintojen kuluessa? 3) Kuinka taktisen osaamisen myönteisiä muutoksia voidaan edistää?
Määrällistä aineistoa kerättiin opetuksessa ja käytännön harjoitteista. Analysointi toteutettiin
laadullisin menetelmin pyrkimyksenä löytää määrällisestä aineistosta myönteisiä ja opetusta
edistäviä tekijöitä. Tuloksien luotettavuuden arvioinnissa hyödynnettiin opetukseen osallistuvien
opettajien sekä harjoituksissa mukana olleen kurssinjohdon ammattitaitoa suorittamalla
heille kyselyjä.
Tutkimustulokset osoittavat, että taktiikan opetuksen ja siihen sisältyvän vuorovaikutussuhteiden
merkityksellä edistetään myönteisiä muutoksia taktisen osaamisen kehittymisestä.
Avoimella keskustelulla on oppimista tukeva vaikutus. Komentajien päätöksenteossa taktisten
keinojen painottuminen ja osaaminen muuttuivat siirryttäessä taistelulajista toiseen.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]