Vinka-simulaattorin käyttö osana alkeislentokoulutusta
Manner, Martti (2012-04)
Manner, Martti
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Sotilaspedagogiikka
Sotatieteiden kandidaattiopiskelijan tutkielma
96. kadettikurssi
Maanpuolustuskorkeakoulu
04 / 2012
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210309542
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210309542
Tiivistelmä
Simulaattoreita käytetään erilaisten asioiden harjoitteluun useilla aloilla, joissa varsinaisen
laitteen käyttäminen on kallista tai sisältää riskitekijöitä. Simulaation hyödyntäminen
harjoittelun tukena on yleistä etenkin lentokoulutuksessa. Ilmavoimissa simulaattoreita
hyödynnetään koulutuksen tukena lähes jokaisen konetyypin yhteydessä. Alkeiskoulukone
Vinkan simulaattorit uudistettiin vuonna 2009 vastaamaan Ilmavoimien vaatimuksia
alkeislentokoulutuksen osalta. Alkeislentosimulaattorin tulee mahdollistaa laaja-alainen perussekä
mittarilentämisen harjoittelu. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, miten uusi
simulaattori ja sen ympärille luotu lentokoulutusohjelma toimivat käytännössä.
Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu alkeislentokoulutuksessa käytettävän Vinkasimulaattorin
ympärille. Simulaattoria tarkastellaan Ilmavoimien vaatimusten, Vinkasimulaattoria
käyttävien lennonopettajien käyttäjäkokemusten sekä simulaattorikoulutusta
käsittelevien teoriapohjaisten mallien valossa. Ilmavoimien vaatimukset
alkeislentosimulaattorin osalta koostettiin lentokoulutusohjelmista, aiemmista tutkimuksista
sekä koulutusta suunnittelevilta lennonopettajilta. Käyttäjäkokemukset kerättiin
haastattelemalla neljää alkeislentokoulutuksen parissa työskentelevää lennonopettajaa.
Teoriapohjaiset mallit muodostettiin simulaattorikoulutusta käsittelevistä tutkimuksista sekä
kirjallisuudesta aineistopohjaisen sisällönanalyysin avulla. Tutkielma noudattaa laadullisen
tutkimuksen periaatteita, koska ne soveltuvat hyvin kokonaisvaltaisen kuvan luomiseen
tutkittavasta ilmiöstä.
Haastattelujen perusteella lennonopettajat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä simulaattoriin ja
sen katsotaan soveltuvan alkeislentokoulutuksen tarpeisiin. Suurimmat erot simulaattorin ja
oikean koneen välille syntyvät simulaattorin avonaisesta ohjaamoratkaisusta,
visuaalijärjestelmästä sekä ohjaintunnosta. Simulaattorikoulutus on suunniteltu tiiviiksi
kokonaisuudeksi muun lentokoulutuksen yhteyteen ja simulaattoriharjoitukset vastaavat
sisällöiltään pitkälti varsinaisia lentoja.
Tutkimustulosten perusteella alkeislentokou
lutuksen osana käytettävä simulaattorikoulutus
vastaa sille asetettuja vaatimuksia. Simulaattori on rakenteelliselta toteutukseltaan low cost -
mallin mukainen ja mahdollistaa laaja-alaisen perus- sekä mittarilentämisen harjoittelun.
Simulaattorin käyttö on suunniteltu tiiviiksi osaksi alkeislentokoulutusta. Simulaattorilennot
on kuvattu lentokoulutusohjelmiin tarkasti, mutta sisällön päivitystahti voisi olla nykyistä
nopeampi. Simulaattorilentojen määrää voisi lisätä kuitenkaan karsimatta oikealla koneella
lennettäviä lentoja. Nykyiset simulaattoreille varatut tilat soveltuvat käyttöön melko hyvin,
vaikka ne ovat osoittautuneet hieman ahtaiksi. Ohjaussauvan keinotunto ei vastaa oikeaa
konetta. Se soveltuu kuitenkin nykytilassaankin lentokoulutusohjelmissa kuvattujen asioiden
harjoitteluun.
laitteen käyttäminen on kallista tai sisältää riskitekijöitä. Simulaation hyödyntäminen
harjoittelun tukena on yleistä etenkin lentokoulutuksessa. Ilmavoimissa simulaattoreita
hyödynnetään koulutuksen tukena lähes jokaisen konetyypin yhteydessä. Alkeiskoulukone
Vinkan simulaattorit uudistettiin vuonna 2009 vastaamaan Ilmavoimien vaatimuksia
alkeislentokoulutuksen osalta. Alkeislentosimulaattorin tulee mahdollistaa laaja-alainen perussekä
mittarilentämisen harjoittelu. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, miten uusi
simulaattori ja sen ympärille luotu lentokoulutusohjelma toimivat käytännössä.
Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu alkeislentokoulutuksessa käytettävän Vinkasimulaattorin
ympärille. Simulaattoria tarkastellaan Ilmavoimien vaatimusten, Vinkasimulaattoria
käyttävien lennonopettajien käyttäjäkokemusten sekä simulaattorikoulutusta
käsittelevien teoriapohjaisten mallien valossa. Ilmavoimien vaatimukset
alkeislentosimulaattorin osalta koostettiin lentokoulutusohjelmista, aiemmista tutkimuksista
sekä koulutusta suunnittelevilta lennonopettajilta. Käyttäjäkokemukset kerättiin
haastattelemalla neljää alkeislentokoulutuksen parissa työskentelevää lennonopettajaa.
Teoriapohjaiset mallit muodostettiin simulaattorikoulutusta käsittelevistä tutkimuksista sekä
kirjallisuudesta aineistopohjaisen sisällönanalyysin avulla. Tutkielma noudattaa laadullisen
tutkimuksen periaatteita, koska ne soveltuvat hyvin kokonaisvaltaisen kuvan luomiseen
tutkittavasta ilmiöstä.
Haastattelujen perusteella lennonopettajat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä simulaattoriin ja
sen katsotaan soveltuvan alkeislentokoulutuksen tarpeisiin. Suurimmat erot simulaattorin ja
oikean koneen välille syntyvät simulaattorin avonaisesta ohjaamoratkaisusta,
visuaalijärjestelmästä sekä ohjaintunnosta. Simulaattorikoulutus on suunniteltu tiiviiksi
kokonaisuudeksi muun lentokoulutuksen yhteyteen ja simulaattoriharjoitukset vastaavat
sisällöiltään pitkälti varsinaisia lentoja.
Tutkimustulosten perusteella alkeislentokou
lutuksen osana käytettävä simulaattorikoulutus
vastaa sille asetettuja vaatimuksia. Simulaattori on rakenteelliselta toteutukseltaan low cost -
mallin mukainen ja mahdollistaa laaja-alaisen perus- sekä mittarilentämisen harjoittelun.
Simulaattorin käyttö on suunniteltu tiiviiksi osaksi alkeislentokoulutusta. Simulaattorilennot
on kuvattu lentokoulutusohjelmiin tarkasti, mutta sisällön päivitystahti voisi olla nykyistä
nopeampi. Simulaattorilentojen määrää voisi lisätä kuitenkaan karsimatta oikealla koneella
lennettäviä lentoja. Nykyiset simulaattoreille varatut tilat soveltuvat käyttöön melko hyvin,
vaikka ne ovat osoittautuneet hieman ahtaiksi. Ohjaussauvan keinotunto ei vastaa oikeaa
konetta. Se soveltuu kuitenkin nykytilassaankin lentokoulutusohjelmissa kuvattujen asioiden
harjoitteluun.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]