Sotatieteellisten perustutkintojen pedagoginen käsikirja 2010
Helenius, Anne; Rautasalo, Titta (2010)
Helenius, Anne
Rautasalo, Titta
Opintoasiainosasto
Johtaminen
Muut
2010
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201203081511
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201203081511
Tiivistelmä
Maanpuolustuskorkeakoulun opetussuunnitelmatyö perustuu lakiin
Maanpuolustuskorkeakoulusta (1121/2008) ja Valtioneuvoston
asetukseen Maanpuolustuskorkeakoulusta (1124/2008). Sotatieteellisten
opintojen toteutusta ohjaa muun muassa opinto-opas
ja pedagoginen käsikirja. Opinto-opas on ylätason asiakirja sotatieteiden
kandidaatin ja maisterin tutkintojen tavoitteista sekä toteutuksesta.
Opinto-opas pitää sisällään viralliset tutkintovaatimukset,
jotka määrittävät tutkintoihin vaadittavat pakolliset opinnot.
Pedagogisessa käsikirjassa esitellään Maanpuolustuskorkeakoulun
opetuksen yhteiset pedagogiset periaatteet Puolustusvoimien palkatun
henkilöstön osaamisen kehittämisen strategian (OSTRA
2004) ja Maanpuolustuskorkeakoulun strategian 2010 mukaisesti
(HG626). Tavoitteena on kuvailla sotatieteellisen opetuksen käytännön
tasoa tarkastellen kokonaisuutta myös opetuksen kehittämisen
kautta. Tässä käsikirjassa tarkastellaan sotatieteellisiin perustutkintoihin
liittyvää opetusta. Pedagogisen käsikirjan liiteosassa
on kuvattu sotatieteellisten oppiaineiden pedagogiset käsikirjoitukset,
joista käy ilmi yksittäisten opintojaksojen rakenne, sisällöt
ja toteutus. Käsikirjoitukset on kirjoitettu vuonna 2010 vahvistetuista
tutkintovaatimuksista, joiden mukaan 97./80. kadettikurssi
sekä SM1-kurssi opiskelevat kandidaatti- ja maisteritutkintonsa.
Käsikirjoitukset on kuvattu oppiaineittain perus-, aine- ja syventäviin
opintoihin jaoteltuna. Sotatieteiden kandidaatin ja maisterin tutkintoihin liittyvä pedagoginen
käsikirja on tarkoitettu apuvälineeksi sekä opettajille että
opiskelijoille. Käsikirjan tavoitteena on kuvailla osaamisen kokonaistavoite,
johon perustutkintojen opetussuunnitelmalla pyritään.
Se luo perustan sotatieteellisten opintojen oppiainekohtaiselle toteuttamiselle.
Käsikirja täydentää opinto-opasta tehden näkyväksi
opetuksen käytännön toteutuksen. Sotatieteellisiin perustutkintoihin liittyvää opetussuunnitelmatyötä
voidaan tarkastella useasta näkökulmasta. Sotatieteellisten
perustutkintojen nykyinen, vuonna 2006 käyttöönotettu tutkintorakenne
perustuu Bologna-prosessiin ja sotatieteellisten opintojen
suunnitteluun on vaikuttanut muun muassa Puolustusvoimien
palkatun henkilöstön osaamisen kehittämisen strategia sekä Maanpuolustuskorkeakoulun
strategia. Sotatieteellisen opetuksen pedagogista
toteutusta kuvaillaan pedagogisessa käsikirjassa edellä mainittuihin
asiakirjoihin perustuen. Niissä on sitouduttu jatkuvan ja
elinikäisen oppimisen periaatteeseen, koulutusjärjestelmän kehittämiseen
ja yhteensopivuuteen sekä oppimismahdollisuuksien kehittämiseen.
Opetus tulee suunnitella ja toteuttaa monimuotoisesti
edellä mainittujen asiakirjojen mukaisessa hengessä. Opetussuunnitelmatyötä
tarkastellaan käsikirjassa myös opetuksen kehittämisen
näkökulmasta osana laajempaa laadunvarmistustyötä.
Maanpuolustuskorkeakoulusta (1121/2008) ja Valtioneuvoston
asetukseen Maanpuolustuskorkeakoulusta (1124/2008). Sotatieteellisten
opintojen toteutusta ohjaa muun muassa opinto-opas
ja pedagoginen käsikirja. Opinto-opas on ylätason asiakirja sotatieteiden
kandidaatin ja maisterin tutkintojen tavoitteista sekä toteutuksesta.
Opinto-opas pitää sisällään viralliset tutkintovaatimukset,
jotka määrittävät tutkintoihin vaadittavat pakolliset opinnot.
Pedagogisessa käsikirjassa esitellään Maanpuolustuskorkeakoulun
opetuksen yhteiset pedagogiset periaatteet Puolustusvoimien palkatun
henkilöstön osaamisen kehittämisen strategian (OSTRA
2004) ja Maanpuolustuskorkeakoulun strategian 2010 mukaisesti
(HG626). Tavoitteena on kuvailla sotatieteellisen opetuksen käytännön
tasoa tarkastellen kokonaisuutta myös opetuksen kehittämisen
kautta. Tässä käsikirjassa tarkastellaan sotatieteellisiin perustutkintoihin
liittyvää opetusta. Pedagogisen käsikirjan liiteosassa
on kuvattu sotatieteellisten oppiaineiden pedagogiset käsikirjoitukset,
joista käy ilmi yksittäisten opintojaksojen rakenne, sisällöt
ja toteutus. Käsikirjoitukset on kirjoitettu vuonna 2010 vahvistetuista
tutkintovaatimuksista, joiden mukaan 97./80. kadettikurssi
sekä SM1-kurssi opiskelevat kandidaatti- ja maisteritutkintonsa.
Käsikirjoitukset on kuvattu oppiaineittain perus-, aine- ja syventäviin
opintoihin jaoteltuna.
käsikirja on tarkoitettu apuvälineeksi sekä opettajille että
opiskelijoille. Käsikirjan tavoitteena on kuvailla osaamisen kokonaistavoite,
johon perustutkintojen opetussuunnitelmalla pyritään.
Se luo perustan sotatieteellisten opintojen oppiainekohtaiselle toteuttamiselle.
Käsikirja täydentää opinto-opasta tehden näkyväksi
opetuksen käytännön toteutuksen.
voidaan tarkastella useasta näkökulmasta. Sotatieteellisten
perustutkintojen nykyinen, vuonna 2006 käyttöönotettu tutkintorakenne
perustuu Bologna-prosessiin ja sotatieteellisten opintojen
suunnitteluun on vaikuttanut muun muassa Puolustusvoimien
palkatun henkilöstön osaamisen kehittämisen strategia sekä Maanpuolustuskorkeakoulun
strategia. Sotatieteellisen opetuksen pedagogista
toteutusta kuvaillaan pedagogisessa käsikirjassa edellä mainittuihin
asiakirjoihin perustuen. Niissä on sitouduttu jatkuvan ja
elinikäisen oppimisen periaatteeseen, koulutusjärjestelmän kehittämiseen
ja yhteensopivuuteen sekä oppimismahdollisuuksien kehittämiseen.
Opetus tulee suunnitella ja toteuttaa monimuotoisesti
edellä mainittujen asiakirjojen mukaisessa hengessä. Opetussuunnitelmatyötä
tarkastellaan käsikirjassa myös opetuksen kehittämisen
näkökulmasta osana laajempaa laadunvarmistustyötä.
Kokoelmat
- Julkaisut [500]