Alueiden poikkihallinnollisen tilannekäsityksen muodostaminen
Hirvi, Mikko (2017)
Hirvi, Mikko
Sotataidon laitos
Operaatiotaito ja taktiikka
Yleisesikuntaupseerikurssin opiskelijan diplomityö
Yleisesikuntaupseerikurssi 58
2017
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017111350676
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017111350676
Tiivistelmä
Tässä konstruktiivisen tutkimusotteen mukaisesti tehdyssä tutkimusraportissa kuvaillaan prosessi, jolla voidaan muodostaa alueellinen tilannekäsitys, sekä kuvaillaan tämän tilannekäsityksen käyttämistä. Tutkimusraportin liitteenä on vastaavan niminen konsepti, joka on käytännöllinen ratkaisuehdotus kentällä sovellettavaksi toimintamalliksi. Konsepti on laadittu viranomaisten yhteistä konseptimallia hyväksi käyttäen. Tutkimuksen teoriana toimii merellisten toimijoiden yhteistyömalli ja Yhteiskunnan turvallisuusstrategian mukainen valtion kriisijohtamismalli.
Raporttia ja konseptia laadittaessa on käytetty case-esimerkkejä parhaiden käytänteiden löy-tämiseksi, konseptia on täydennetty kahden erilaisiin viranomaisiin suunnatun iteraatiokierroksen avulla ja testattu kahdessa Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston valmiusharjoituksessa vuosina 2015 ja 2016.
Ratkaisumalli ja sen tarkastelu asettuvat viranomaistoiminnan operatiiviselle tasolle, jota voidaan verrata erityisesti tavoitteiden osalta sotataidon operatiiviseen tasoon. Tämän operatiivisen tason käyttäminen on keskeistä muodostettaessa turvallisuustoimijoiden yhteistä tilannekäsitystä.
Tutkimuksen tuloksena syntyvä tilanneymmärrys ei edellytä uusia johtamisjärjestelmiä, voimakkaita ja jäykkiä johtamisrakenteita eikä uutta lainsäädäntöä. Konsepti on geneerinen malli, jonka käytännön soveltamisessa oleellista on sen idean ja prosessin toteuttaminen paikallisesti sopivalla tavalla ja sopivilla rakenteilla.
Konseptin keskeisiä käsitteitä ovat alueellinen tilanneymmärrys, joka sisältää muun muassa kuntien ja turvallisuustoimijoiden tilanteen sekä arvion tulevasta tarkoituksellisesti yhteiskuntaa vastaan kohdistuvassa hyökkäyksessä, ns. hybridivaikuttamisessa, sekä alueen tilannehuone, joka on geneerinen käsite yhteisen tilanneymmärryksen muodostamisen prosessille.
Tutkimuksen perusteella kyseinen malli on toteutettavissa osana valtion kriisijohtamisen mallin alueellista tasoa ja kokonaisturvallisuuden alueellista soveltamista.
Raporttia ja konseptia laadittaessa on käytetty case-esimerkkejä parhaiden käytänteiden löy-tämiseksi, konseptia on täydennetty kahden erilaisiin viranomaisiin suunnatun iteraatiokierroksen avulla ja testattu kahdessa Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston valmiusharjoituksessa vuosina 2015 ja 2016.
Ratkaisumalli ja sen tarkastelu asettuvat viranomaistoiminnan operatiiviselle tasolle, jota voidaan verrata erityisesti tavoitteiden osalta sotataidon operatiiviseen tasoon. Tämän operatiivisen tason käyttäminen on keskeistä muodostettaessa turvallisuustoimijoiden yhteistä tilannekäsitystä.
Tutkimuksen tuloksena syntyvä tilanneymmärrys ei edellytä uusia johtamisjärjestelmiä, voimakkaita ja jäykkiä johtamisrakenteita eikä uutta lainsäädäntöä. Konsepti on geneerinen malli, jonka käytännön soveltamisessa oleellista on sen idean ja prosessin toteuttaminen paikallisesti sopivalla tavalla ja sopivilla rakenteilla.
Konseptin keskeisiä käsitteitä ovat alueellinen tilanneymmärrys, joka sisältää muun muassa kuntien ja turvallisuustoimijoiden tilanteen sekä arvion tulevasta tarkoituksellisesti yhteiskuntaa vastaan kohdistuvassa hyökkäyksessä, ns. hybridivaikuttamisessa, sekä alueen tilannehuone, joka on geneerinen käsite yhteisen tilanneymmärryksen muodostamisen prosessille.
Tutkimuksen perusteella kyseinen malli on toteutettavissa osana valtion kriisijohtamisen mallin alueellista tasoa ja kokonaisturvallisuuden alueellista soveltamista.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]