Opinnäytetöiden ohjaaminen Maanpuolustuskorkeakoulussa
Lataukset:
Editori
Karvonen, Mika
Sotataidon laitos
Muu
Maanpuolustuskorkeakoulu
2017
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-25-2918-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-25-2918-6
Tiivistelmä
Perustamisestaan lähtien Maanpuolustuskorkeakoulun tavoitteena on ollut olla tiedekorkeakoulu. Tiedekorkeakoulussa tutkimus tuottaa opetukseen uusimman tiedon. Puolustusjärjestelmän tehokas kehittäminen ja Maanpuolustuskorkeakoulun tiedekorkeakoulustatus velvoittavat ylläpitämään ja kehittämään tutkimusta. Tätä taustaa vasten on tunnistettu tarve kehittää myös opinnäytteiden ohjausta.
Tämä ohje on tarkoitettu Maanpuolustuskorkeakoulun sekä puolustushaara-, aselaji- ja toimialakoulujen opinnäytetöiden ohjaajille opinnäytetöiden ohjauksen helpottamiseksi ja yhtenäistämiseksi.
Ohjeessa asioiden käsittely on pelkistetty, ja esitystapa on enemmänkin toteava kuin selittävä. Tarkoituksena on, että ohjaaja soveltaa ohjetta omaan ohjaustyöhönsä ja omaan rooliinsa nivoen. Jokainen opinnäytetyö on erilainen: eri opiskelijoiden ja eritasoisten opinnäytteiden ohjaus on erilaista. Kukin opettaja noudattaa omaksumiaan tapoja ohjata opiskelijoita, ja hän voi valita tästä ohjeesta omaan tyyliinsä sopivaa täydennystä.
Ohjaaminen on vuorovaikutusta ohjaajan ja opiskelijan välillä. Ohjaustapahtumiin valmistautuminen on tärkeää, jotta niistä saadaan paras mahdollinen hyöty. Ohjaajan ja opiskelijan roolit ja vastuut on selitetty luvussa yksi. Opinnäytetyö on kuitenkin aina laatijansa tuotos. Maanpuolustuskorkeakoulussa ohjaaja toimii myös työn arvostelijana, mikä vaikuttaa ohjaukseen.
Tarkoituksenmukaisesti toteutettu ohjaus vaatii aikaa. Moni opinnäytetöiden ohjaaja on hankalassa tilanteessa. Maanpuolustuskorkeakoulussa opettajan tehtävät ovat pääosin opetuksen tai harjoituksen suunnittelua ja toteuttamista tiukassa kurssikehyksessä. Ohjaukseen paneutuminen seminaarien ulkopuolella on hankalaa. Tehtävänsä vakavasti ottava ohjaaja pyrkii paneutumaan ainakin niiden opiskelijoiden ohjaamiseen, joille tiukka tutkimusaikataulu tuottaa selviä vaikeuksia.
Opinnäytteen ohjaajalla on ratkaiseva merkitys siinä, että opiskelijan opinnäytteen laatiminen käynnistyy tarkoituksenmukaisesti. Aktiivisesti ohjaukseen paneutuvan opettajan tuki on erittäin tärkeää opinnäytettä laativalle opiskelijalle. Ohjaajan myönteinen suhtautuminen tutkimukseen tarttuu opiskelijoihin. Innostava ja asiantunteva ohjaaja saavuttaa opiskelijoiden arvonannon.
Tämä ohje on tarkoitettu Maanpuolustuskorkeakoulun sekä puolustushaara-, aselaji- ja toimialakoulujen opinnäytetöiden ohjaajille opinnäytetöiden ohjauksen helpottamiseksi ja yhtenäistämiseksi.
Ohjeessa asioiden käsittely on pelkistetty, ja esitystapa on enemmänkin toteava kuin selittävä. Tarkoituksena on, että ohjaaja soveltaa ohjetta omaan ohjaustyöhönsä ja omaan rooliinsa nivoen. Jokainen opinnäytetyö on erilainen: eri opiskelijoiden ja eritasoisten opinnäytteiden ohjaus on erilaista. Kukin opettaja noudattaa omaksumiaan tapoja ohjata opiskelijoita, ja hän voi valita tästä ohjeesta omaan tyyliinsä sopivaa täydennystä.
Ohjaaminen on vuorovaikutusta ohjaajan ja opiskelijan välillä. Ohjaustapahtumiin valmistautuminen on tärkeää, jotta niistä saadaan paras mahdollinen hyöty. Ohjaajan ja opiskelijan roolit ja vastuut on selitetty luvussa yksi. Opinnäytetyö on kuitenkin aina laatijansa tuotos. Maanpuolustuskorkeakoulussa ohjaaja toimii myös työn arvostelijana, mikä vaikuttaa ohjaukseen.
Tarkoituksenmukaisesti toteutettu ohjaus vaatii aikaa. Moni opinnäytetöiden ohjaaja on hankalassa tilanteessa. Maanpuolustuskorkeakoulussa opettajan tehtävät ovat pääosin opetuksen tai harjoituksen suunnittelua ja toteuttamista tiukassa kurssikehyksessä. Ohjaukseen paneutuminen seminaarien ulkopuolella on hankalaa. Tehtävänsä vakavasti ottava ohjaaja pyrkii paneutumaan ainakin niiden opiskelijoiden ohjaamiseen, joille tiukka tutkimusaikataulu tuottaa selviä vaikeuksia.
Opinnäytteen ohjaajalla on ratkaiseva merkitys siinä, että opiskelijan opinnäytteen laatiminen käynnistyy tarkoituksenmukaisesti. Aktiivisesti ohjaukseen paneutuvan opettajan tuki on erittäin tärkeää opinnäytettä laativalle opiskelijalle. Ohjaajan myönteinen suhtautuminen tutkimukseen tarttuu opiskelijoihin. Innostava ja asiantunteva ohjaaja saavuttaa opiskelijoiden arvonannon.
Kokoelmat
- Julkaisut [500]