Euroopan Unionin Rajaturvallisuusviraston yhteisen opetussuunnitelman mukainen oppimisen arviointi RMVK:n rajavartijan peruskurssin merivartiolinjalla
Suutarinen, Mika (2009-03)
Suutarinen, Mika
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Sotilaspedagogiikka
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Merikadettikurssi 75
Maanpuolustuskorkeakoulu
03 / 2009
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014061629268
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014061629268
Tiivistelmä
Euroopan Unionin yhdentyneen ulkorajojen rajavartioinnin myötä on syntynyt tarve
kehittää eurooppalaisten rajavartijoiden peruskoulutusta. Vastauksena tähän tarpeeseen
Euroopan Unionin Rajaturvallisuusvirasto on kehittänyt rajavartijoiden koulutukseen
yhteisen opetussuunnitelman, joka tarjoaa yhteiset standardit kansallisille rajavalvonta-
alan oppilaitoksille sekä niiden opettajille ja oppilaille.
Yhteisessä opetussuunnitelmassa opetettaville aiheille on annettu taksonomiatasot,
jotka oppilaiden tulee opinnoissaan saavuttaa. Yhteinen opetussuunnitelma antaa
myös suosituksia käytettävistä opetusmenetelmistä ja oppimisen arviointimenetelmistä.
Tutkimusongelmana oli havaita miten Raja- ja merivartiokoulun oppimisen arviointi
rajavartijan peruskurssilla vastaa yhteisen opetussuunnitelman taksonomisiin ja suosittelemiin
oppimisen arviointimenetelmiin.
Keskeisimmät tutkimustulokset ovat:
1) Rajavartijan peruskurssin loppuarviointiin vaikuttavat koemenetelmät ovat riittävät
yhteisen opetussuunnitelman tasojen määrittämiseen. Loppuarviointikokeiden koekysymyksien
kohdentuminen yhteisen opetussuunnitelman aihealueille oli kuitenkin
vähäistä.
2) Rajavartijan peruskurssin muut kvalitatiiviset oppimisen arviointimenetelmät kuitenkin
kattoivat laajasti myös yhteisen opetussuunnitelma aihealueita. Lisäksi niillä
pystyttiin saamaan havaintoja oppilaiden affektiivisen tason kehittymisestä.
3) Rajavartijan peruskurssilla käytetyt oppimisen arviointimenetelmät soveltuvat paremmin
konstruktiiviseen oppimiskäsitykseen kuin yhteisen opetussuunnitelman suosittamat.
kehittää eurooppalaisten rajavartijoiden peruskoulutusta. Vastauksena tähän tarpeeseen
Euroopan Unionin Rajaturvallisuusvirasto on kehittänyt rajavartijoiden koulutukseen
yhteisen opetussuunnitelman, joka tarjoaa yhteiset standardit kansallisille rajavalvonta-
alan oppilaitoksille sekä niiden opettajille ja oppilaille.
Yhteisessä opetussuunnitelmassa opetettaville aiheille on annettu taksonomiatasot,
jotka oppilaiden tulee opinnoissaan saavuttaa. Yhteinen opetussuunnitelma antaa
myös suosituksia käytettävistä opetusmenetelmistä ja oppimisen arviointimenetelmistä.
Tutkimusongelmana oli havaita miten Raja- ja merivartiokoulun oppimisen arviointi
rajavartijan peruskurssilla vastaa yhteisen opetussuunnitelman taksonomisiin ja suosittelemiin
oppimisen arviointimenetelmiin.
Keskeisimmät tutkimustulokset ovat:
1) Rajavartijan peruskurssin loppuarviointiin vaikuttavat koemenetelmät ovat riittävät
yhteisen opetussuunnitelman tasojen määrittämiseen. Loppuarviointikokeiden koekysymyksien
kohdentuminen yhteisen opetussuunnitelman aihealueille oli kuitenkin
vähäistä.
2) Rajavartijan peruskurssin muut kvalitatiiviset oppimisen arviointimenetelmät kuitenkin
kattoivat laajasti myös yhteisen opetussuunnitelma aihealueita. Lisäksi niillä
pystyttiin saamaan havaintoja oppilaiden affektiivisen tason kehittymisestä.
3) Rajavartijan peruskurssilla käytetyt oppimisen arviointimenetelmät soveltuvat paremmin
konstruktiiviseen oppimiskäsitykseen kuin yhteisen opetussuunnitelman suosittamat.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]