Opiskelumenetelmät Ilmavoimien upseeriopinnoissa: matematiikan perusopinnot
Waris, Oskar (2008-03)
Waris, Oskar
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Sotilaspedagogiikka
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Kadettikurssi 91
Maanpuolustuskorkeakoulu
03 / 2008
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201309306389
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201309306389
Tiivistelmä
Viime vuosina ilmavoimien kadettikurssien perusopinnoissa on käytetty useita eri
opiskelumenetelmiä. Opiskelumenetelmiä vertailevia tutkimuksia on tehty
korkeakouluissa, mutta ei tutkimusta, jossa aihetta peilataan ilmavoimien
upseerikoulutukseen sekä teorian että käytännön tasolla tavoitteena kadettien
koulutuksen kehittäminen. Tämä tutkielma liittyy suoraan Pääesikunnan koulutuksen
kehittämisen hankkeeseen. Kyse on puolustusvoimien palkatun henkilöstön
osaamisen kehittämisen hankkeesta vuosina 2004–2017 ja sen Osaamisen
keinovalikoimat -projektin Keinovalikoiman laajentamisen osaprojektista. Siinä
kartoitetaan ensin käytössä olevat osaamisen kehittämisen keinot, etsitään teoriaan
perustuen lisää keinoja ja tutkitaan niiden soveltuvuutta organisaation
(Puolustusvoimat) tarpeisiin sekä sovelletaan sopiviksi katsottuja keinoja käyttöön
(Pääesikunta, 2005, 1–11). Tästä tutkielmasta saatava tieto auttaa siten
puolustusvoimien koulutuksen kehittämistä hankkeen kautta.
Tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään kvalitatiivisen tapaustutkimuksen keinoin
kirjallisuuskatsauksen kautta miten nämä opiskelumenetelmät poikkeavat toisistaan ja
mitkä ovat niiden edut ja haitat kadettien koulutuksen kannalta. Ongelmia lähestytään
tutkimalla eri opiskelumenetelmien teoreettista taustaa ja miten ne ovat toimineet
käytännössä Ilmavoimien kadettikurssien matematiikan perusopetuksessa.
Tutkimuksen kautta löydetyt ominaisuudet koostetaan SWOT-analyysin avulla.
Aineistona käytetään julkista kirjallista materiaalia, sähköistä materiaalia ja tekijän
omia kokemuksia.
Tutkimus osoitti, että tarkastelun alla olevat opiskelumenetelmät soveltuvat
ilmavoimien upseerikoulutukseen. Tutkimuksen kautta saatiin esiin eri
opiskelumenetelmien edut, haitat ja huomioitavat asiat opiskelumenetelmää valitessa
kadettien koulutukseen. Sivutuloksena syntyi puolustusvoimien ja siviilin
oppimiskäsitysten vertailu jossa pohditaan teoriaa ja käytäntöä.
opiskelumenetelmiä. Opiskelumenetelmiä vertailevia tutkimuksia on tehty
korkeakouluissa, mutta ei tutkimusta, jossa aihetta peilataan ilmavoimien
upseerikoulutukseen sekä teorian että käytännön tasolla tavoitteena kadettien
koulutuksen kehittäminen. Tämä tutkielma liittyy suoraan Pääesikunnan koulutuksen
kehittämisen hankkeeseen. Kyse on puolustusvoimien palkatun henkilöstön
osaamisen kehittämisen hankkeesta vuosina 2004–2017 ja sen Osaamisen
keinovalikoimat -projektin Keinovalikoiman laajentamisen osaprojektista. Siinä
kartoitetaan ensin käytössä olevat osaamisen kehittämisen keinot, etsitään teoriaan
perustuen lisää keinoja ja tutkitaan niiden soveltuvuutta organisaation
(Puolustusvoimat) tarpeisiin sekä sovelletaan sopiviksi katsottuja keinoja käyttöön
(Pääesikunta, 2005, 1–11). Tästä tutkielmasta saatava tieto auttaa siten
puolustusvoimien koulutuksen kehittämistä hankkeen kautta.
Tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään kvalitatiivisen tapaustutkimuksen keinoin
kirjallisuuskatsauksen kautta miten nämä opiskelumenetelmät poikkeavat toisistaan ja
mitkä ovat niiden edut ja haitat kadettien koulutuksen kannalta. Ongelmia lähestytään
tutkimalla eri opiskelumenetelmien teoreettista taustaa ja miten ne ovat toimineet
käytännössä Ilmavoimien kadettikurssien matematiikan perusopetuksessa.
Tutkimuksen kautta löydetyt ominaisuudet koostetaan SWOT-analyysin avulla.
Aineistona käytetään julkista kirjallista materiaalia, sähköistä materiaalia ja tekijän
omia kokemuksia.
Tutkimus osoitti, että tarkastelun alla olevat opiskelumenetelmät soveltuvat
ilmavoimien upseerikoulutukseen. Tutkimuksen kautta saatiin esiin eri
opiskelumenetelmien edut, haitat ja huomioitavat asiat opiskelumenetelmää valitessa
kadettien koulutukseen. Sivutuloksena syntyi puolustusvoimien ja siviilin
oppimiskäsitysten vertailu jossa pohditaan teoriaa ja käytäntöä.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]