Kehittämiskeskustelu : apuväline kouluttajana kehittymiseen?
Ojala, Matti (2006-02)
Ojala, Matti
Koulutustaidon laitos (-2008)
Sotilaspedagogiikka
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
89. kadettikurssi
Maanpuolustuskorkeakoulu
02 / 2006
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201309236034
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201309236034
Tiivistelmä
Kehittämiskeskustelu on esimiehen ja alaisen välinen etukäteen sovittu keskusteluja
palautteenantotilaisuus. Keskustelussa käydään läpi edellisen kauden toiminta ja
saavutetut tulokset, sovitaan seuraavan kauden tulostavoitteista sekä käsitellään
alaisen kehittämistarpeet.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten kehittämiskeskustelu soveltuu
kouluttajana kehittymiseen perusyksikössä. Tutkimuksen pääongelma muodostui
tutkimuskysymyksen muotoon, miten kehittämiskeskustelu soveltuu kouluttajan
ammattitaidon kehittämiseen?
Tämä tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus, jossa käytettiin tutkimusmenetelmänä
fenomenografiaa. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin teemahaastatteluilla,
jotka suoritettiin Kaartin Jääkärirykmentin kuudessa eri perusyksikössä
toimiville kouluttajille.
Kehittämiskeskustelun ilmapiiri ja itse tilaisuus koettiin avoimeksi, rehelliseksi ja
eteenpäin työntäväksi, mutta sen rakennetta ja suoritusarviointia arvosteltiin negatiivisesti.
Kouluttajat kokivat muun muassa, ettei kehittämiskeskusteluissa ja suoritusarvioinneissa
kyetä vaikuttamaan heidän sotilaspedagogisten taitojen kehittämiseen,
vaan niissä keskitytään usein muihin asiakokonaisuuksiin.
Tutkimustulokset osoittivat myös, että kehittämiskeskustelu soveltuu paremmin
nuorten kuin vanhempien kouluttajien ammattitaidon kehittämiseen.
palautteenantotilaisuus. Keskustelussa käydään läpi edellisen kauden toiminta ja
saavutetut tulokset, sovitaan seuraavan kauden tulostavoitteista sekä käsitellään
alaisen kehittämistarpeet.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten kehittämiskeskustelu soveltuu
kouluttajana kehittymiseen perusyksikössä. Tutkimuksen pääongelma muodostui
tutkimuskysymyksen muotoon, miten kehittämiskeskustelu soveltuu kouluttajan
ammattitaidon kehittämiseen?
Tämä tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus, jossa käytettiin tutkimusmenetelmänä
fenomenografiaa. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin teemahaastatteluilla,
jotka suoritettiin Kaartin Jääkärirykmentin kuudessa eri perusyksikössä
toimiville kouluttajille.
Kehittämiskeskustelun ilmapiiri ja itse tilaisuus koettiin avoimeksi, rehelliseksi ja
eteenpäin työntäväksi, mutta sen rakennetta ja suoritusarviointia arvosteltiin negatiivisesti.
Kouluttajat kokivat muun muassa, ettei kehittämiskeskusteluissa ja suoritusarvioinneissa
kyetä vaikuttamaan heidän sotilaspedagogisten taitojen kehittämiseen,
vaan niissä keskitytään usein muihin asiakokonaisuuksiin.
Tutkimustulokset osoittivat myös, että kehittämiskeskustelu soveltuu paremmin
nuorten kuin vanhempien kouluttajien ammattitaidon kehittämiseen.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]