Haku
Viitteet 1-5 / 5
Narrativ förmåga, mentaliseringsförmåga och användning av mentaliseringsord hos barn med Aspergers syndrom eller ADHD
(Åbo Akademi, 2018)
Narrativ förmåga kräver goda kognitiva och språkliga färdigheter. Narrativ förmåga är avgörande för att klara av vardagliga uppgifter. Studier visar att barn som har utmaningar i den narrativa förmågan riskerar även att ...
Kartläggning av talflytsstörningar hos svensk- och finsktalande barn i Finland
(2021)
Syftet med denna studie var att undersöka svensk-finsk-tvåspråkiga barns tal på svenska genom att analysera om antalet talflytsstörningar i deras tal översteg det typiska antalet talflytsstörningar som förekommer i enspråkiga ...
Skärmtid och språkutveckling hos barn upp till 2 års ålder
(Åbo Akademi, 2019)
Skärmtid är vanligt hos småbarn och flera studier har funnit ett negativt samband mellan skärmtid och språkutvecklingen hos barn upp till 2 års ålder. Bland annat har hög exponering för skärmar, såsom tv-tittande, kopplats ...
Barns tidiga sömnvanor och ordförrådsutveckling upp till 2 års ålder
(Åbo Akademi, 2020)
Ordförrådsutveckling är en central del av barnets språkinlärning och sätter en grund för senare språkförmåga och akademisk framgång. Det är viktigt att förstå hur barn tillägnar sig sitt ordförråd och vilka faktorer som ...
Hur 4-åringar med typisk språkutveckling i leksituation tar till sig tre olika former av AKK genom modell
(Åbo Akademi, 2020)
Genom att målmedvetet ge modell på användningen av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) kan man stärka och förbättra flera olika språkliga färdigheter hos barn som använder AKK i sin egen kommunikation. ...