Haku
Viitteet 1-5 / 5
”Matematik är ganska stadigt, det ändrar inte så mycket under en läroplan egentligen, men sättet på vilket man jobbar, det att man inte själv står där och berättar, utan det är nu eleverna som berättar för varandra. Det är en sak som ändrat.” : Tre klasslärares erfarenheter av läroplanens och matematikundervisningens utveckling – en fallstudie
(Åbo Akademi, 2020)
Syftet med denna avhandling är att få en inblick i hur läroplansutvecklingen inverkat på matematikundervisningen hos tre erfarna klasslärare, genom att studera läroplanens ändringar på nationell och kommunal nivå gällande ...
”Det är som fyra, fyra och tre, tre, tre.”: En kvalitativ studie av små gruppers diskussioner och samarbete vid lösandet av ett matematiskt problem i tre olika länder i årskurs 6.
(Åbo Akademi, 2016)
Avhandlingens syfte är att undersöka lösningsförslags uppkomst och behandling i små grupparbeten samt att ta reda på samband mellan samarbetsnivån och behandlingen av dessa lösningsförslag.
Mina problemformuleringar är:
- ...
Fyra klasslärares relation till läromedel inom matematikundervisningen
(Åbo Akademi, 2020)
Syftet med studien är att undersöka lärares relation till läromedel inom
matematikundervisningen, samt att jämföra hur denna relation skiljer sig mellan
nyexaminerade lärare och lärare med längre arbetserfarenhet. Läromedel ...
Algebra redan i lågstadiet? : En kvalitativ innehållsanalys av den algebraiska progressionen i två finska matematikläroboksserier för årskurs ett till sex
(Åbo Akademi, 2020)
Syftet med denna avhandling är att undersöka den algebraiska progressionen i två olika matematikläroboksserier tillverkade i Finland med svenska som undervisningsspråk för årskurs ett till och med årskurs sex. Följande ...