Haku
Viitteet 1-10 / 39
”En gång är ingenting, men två gånger är redan två gånger” : Pedagogers uppfattning av det mobbningsförebyggande arbetet på daghem
(Åbo Akademi, 2018)
Syftet med den här avhandlingen är att klargöra pedagogens uppfattning av sin roll
i det mobbningsförebyggande arbetet på daghem. För att nå syftet har jag använt
mig av följande frågeställningar:
- Hur beskriver pedagogen ...
”Ursäkta, jag, mä en kuule kovin hyvin, tää vähän pätkii” : en fallstudie av två tandempars interaktion och hantering av tekniska problem i eklasstandem
(Åbo Akademi, 2018)
Syftet med avhandlingen är att granska hur två tandempar diskuterar och hanterar problem av teknisk karaktär i virtuell tandemundervisning, så kallad eklasstandem. Dels ligger fokus på att identifiera och belysa hurdana ...
Rektorers professionella utveckling
(Åbo Akademi, 2018)
"Det känns bra att göra en annan människa glad" : Kvalitativ analys av Folkhälsans undersökning av forskningsprojektet Styrka, glädje och medkänsla
(Åbo Akademi, 2018)
Positiv psykologi är ett relativt nytt fenomen. Begreppet positiv psykologi grundades 1954 av Abrahamn H. Maslow, medan forskningen började år 1998 tack vare forskaren Martin Seligman. Folkhälsan inledde forskningen om ...
Splittrade uppfattningar om gemensam åskådningsundervisning : En diskursanalys av argumentationen för och emot gemensam undervisning i religion och livsåskådningskunskap i Kyrkslätt kommun
(Åbo Akademi, 2018)
Religionsundervisning är ett laddat diskussionsämne. Ska Finland fortsätta med den separerande religionsundervisningen, där elever undervisas i grupper med andra elever från samma samfund? Eller ska vi gå i resten av de ...
Visioner och verklighet : Argumentationsanalys av texter om lärarutbildningen i Finland
(Åbo Akademi, 2018)
I och med samhällets förändring och utveckling återspeglas förändringsbehoven också till lärarutbildningen. Hur ska detta hanteras? Finns det uttalade förväntningar på lärarutbildningen som handlar om denna relation mellan ...
Skolprestationer hos elever med invandrarbakgrund : betydelsen av skolengagemang, socioekonomisk ställning och familjestruktur
(Åbo Akademi, 2018)
Skolorna i Finland blir allt mer heterogena gällande elevers språkliga och kulturella bakgrund. Samtidigt visar PISA-mätningarna från 2015 att det i Finland finns stora skillnader i skolprestationer mellan elever med och ...
Diabetiker i klassrummet : En kvalitativ studie om hur lärare upplever en diabetikers skolvardag
(Åbo Akademi, 2018)
Syftet med avhandlingen är att undersöka hur lärare upplever att det är att ha en diabetiker i klassen och hur de upplever att arbeta med en diabetiker i klassen samt hur samarbetet mellan skolan och hemmet fungerar. ...