Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 1-13 / 13
-
Att vara rektor : De kommunala styrdokumentens innehåll formar uppdraget
(2022)Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur rektorsuppdraget gestaltas i kommunala styrdokument. Undersökningen utgår därmed från aktuella kommunala styrdokument och fokuserar på grundskolans rektorer i ... -
"Det är en rikedom att vara flera yrkesgrupper tillsammans" : Ledares perspektiv på att leda mångprofessionella team inom småbarnspedagogiken
(2022)Denna magisteravhandling fördjupar sig i ledare inom småbarnspedagogiks syn på det pedagogiska ledarskapet samt vad det innebär för dem att leda mångprofessionella team. Enligt Ruohola, Fonsén, Lahtinen, Salomaa och Reunamo ... -
Hållbart ledarskap inom småbarnspedagogik : Ur ett föreståndarperspektiv
(2023)Syftet med denna studie är att undersöka hur daghemsföreståndare ser på hållbart ledarskap och hur de arbetar för ett hållbart ledarskap utgående från sina egna förutsättningar. Utgående från syftet har två forskningsfrågor ... -
Hållbart pedagogiskt ledarskap – ett pussel
(2022)Denna magisteravhandling fördjupar sig i det hållbara pedagogiska ledarskapet ur daghemsföreståndens synvinkel och hur det tar sig i uttryck i verksamhetskulturens kontext på daghem. Enligt styrdokumentet Grunderna för ... -
Kollegialt samarbete för pedagogiskt utvecklingsarbete : En kvalitativ studie om skolledarskap i efterföljden av projektet Framtidsdalen
(2021)Förändringar i samhället leder även till nya krav på skolorna. Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014 anger att rektorerna är ansvariga för att kontinuerligt utvärdera och omvärdera skolverksamheten ... -
Pedagogers uppfattningar om självledarskap inom småbarnspedagogiken
(2023)Syfte med denna avhandling är att utforska självledarskap inom småbarnspedagogiken ur småbarnspedagogers perspektiv. Avhandlingens forskningsfrågor är: 1. Vilka kvalitativt olika uppfattningar om självledarskap i arbetet ... -
Pedagogiskt ledarskap av distansundervisning på gymnasienivå
(2023)Intresset för distansundervisning på olika nivåer är stort, men oftast undersöks lärares och elevers perspektiv, medan skolledarens roll vid utvecklingen av olika former av distansundervisning är mer sällsynt. En global ... -
Pedagogiskt ledarskap bland lärare inom småbarnspedagogik : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om sitt eget pedagogiska ledarskap
(2022)Syftet med denna avhandling är att undersöka det pedagogiska ledarskapet ur ett småbarnspedagogiskt lärarperspektiv. För att tjäna syftet har en forskningsfråga formulerats: Vilka olika sätt att uppfatta det egna ... -
Pedagogiskt ledarskap i förskolan : Förskollärares uppfattningar om eget pedagogiskt ledarskap
(2023)Syftet med denna avhandling är att i en förskolekontext och ur ett lärarperspektiv undersöka pedagogiskt ledarskap. Därmed har denna forskningsfråga formulerats: Vilka uppfattningar har lärare inom småbarnspedagogik om ... -
Rektorers professionella utveckling
(Åbo Akademi, 2018) -
Rektorers uppfattningar av att ansvara för hållbarhetsfrågor i gymnasiet
(2022)Syfte med denna avhandling är att beforska ledning av gymnasieskolors arbete med hållbarhet ur ett rektorsperspektiv. Jag avser ta reda på hur rektorer uppfattar hållbarhet som begrepp, vilka dimensioner av hållbarhet som ... -
Rektorns roll för lärarvälmåendet i skolan - En studie om rektorers uppfattningar om arbetet för att förebygga utbrändhet hos lärare i skolan
(2021)Denna magisteravhandlinghar som syfte att undersöka rektorers uppfattning omderas roll i skolan för att förebygga utbrändhet hos lärare. Två forskningsfrågor har utformats för att uppfylladetta ...