Selaus julkaisuajan mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 21-40 / 528
-
Var går gränsen? : vårdnadshavares uppfattning om lärares ansvarsområden.
(Åbo Akademi, 2015)Syftet med denna avhandling är att undersöka vårdnadshavares uppfattning om lärares ansvarsområden utöver undervisning. Ansvarsområdena som undersökts har namngetts tillgänglighet, fostran och lärares externa uppgifter. ... -
Visuell läsning som kompetensområde : en pedagogisk studie i visuell grammatik inom multimodal digital kommunikation
(Åbo Akademi, 2015)Avhandlingens primära syfte är att upprätta en förståelse för visuell kompetens som en del av visuell litteracitet inom multimodal digital kommunikation i undervisningen. Avhandlingens sekundära syfte är att ur ett pedagogiskt ... -
Skoltrött från ungdom till ung vuxen
(Åbo Akademi, 2015) -
” För tillfället så har jag inga elever med behov av differentiering” : differentiering i gymnastikundervisningen inom den grundläggande utbildningens årskurser 7–9
(Åbo Akademi, 2015)Differentiering i gymnastikundervisning är ett relativt outforskat område. I den nya läroplanen som tas i bruk höstterminen 2016 har begreppet differentiering fått en allt större betydelse. Enligt läroplanen innebär ... -
Barns rädslor i förskolan: en studie av förskolebarns rädslor i förskolemiljö och vardag
(Åbo Akademi, 2015)I min empiriska undersökning är huvudsyftet att redogöra för förskolebarns rädslor i vardagen. I min undersökning deltog 54 respondenter från olika österbottniska förskolor. Jag har använt mig av intervju och teckning för ... -
"Ungdomsgarantin håller på att försvinna": En kvalitativ undersökning om ungdomsgarantins implementeringsprocess i Österbotten
(Åbo Akademi, 2016)År 2013 infördes ungdomsgarantin för att försöka stoppa den negativa trenden att ungdomsarbetslösheten ökar i landet. Trots ungdomsgarantins införande ökar ungdomsarbetslösheten fortfarande. Därför är syftet med denna ... -
Lärarperspektiv på utomhuspedagogik i finlandssvenska skolor
(Åbo Akademi, 2016)Utomhuspedagogik är ett ämnesövergripande arbetssätt där elevens aktivitet står i fokus och inlärningen sker genom flera sinnen i samspel mellan upplevelser och reflektion. Undervisningen sker såväl i naturlandskap som i ... -
Kvalitet i förskolan-idé och verklighet : en studie om förskollärares uppfattningar av kvalitetsaspekter i verksamhetsmiljön
(Åbo Akademi, 2016)Författare Årtal Sandén Mirva Benita 2016 Titel Kvalitet i förskolan–idé och verklighet. En studie om förskollärares uppfattningar av ... -
Kultur i läroboken: En kvalitativ undersökning av hur målkulturerna presenteras över tid i bilder och texter i tre nybörjarläroböcker i engelska
(Åbo Akademi, 2016)Samhället blir allt mer mångkulturellt, vilket bidrar till att människor med olika språk- och kulturbakgrunder möts. Av den orsaken är det viktigt att ha interkulturell kompetens, vilket innebär att kunna hantera olikheter ... -
Naturupplevelser tillsammans med barn och ungdomar: Utmaningar och glädjeämnen för lärare i årskurserna 1–9
(Åbo Akademi, 2016)Människors möten med naturen har under historiens gång inneburit både positiva och negativa känslor. Forskning har visat att naturupplevelser främjar människans psykiska och fysiska hälsa. Avhandlingen undersöker barns och ... -
Främjande av psykisk hälsa i skolan: Lärares definitioner, arbetssätt och upplevelser
(Åbo Akademi, 2016)Det övergripande syftet med min avhandling är att undersöka lärares syn på psykisk hälsa. Utgående från syftet har följande forskningsfrågor utarbetats: 1. Hur definierar lärare begreppet psykisk hälsa? 2. Hur arbetar ... -
Handledning i slöjdundervisning med kompetensutveckling som mål
(Åbo Akademi, 2016)Det övergripande syftet med studien är att undersöka hur handledning i slöjdundervisningen kunde bidra till utveckling av kompetenser. Studien fokuserar på de mål för mångsidig kompetens som ställs i grunderna för läroplanen ... -
Bättre lärare ute: Utomhuspedagogik och lärarens hälsa och välmående på arbetsplatsen
(Åbo Akademi, 2016)Syftet med den här avhandlingen är att undersöka om lärare upplever att utomhusundervisningen har en betydelse för deras välmående och hälsa på arbetsplatsen. Forskningsfrågan är: Vilka positiva/negativa aspekter upplever ... -
Vägen till musiklandet: Musikundervisning för nybörjarelever med Inger Söderman
(Åbo Akademi, 2016)Syftet med den här avhandlingen är att synliggöra hur man som klasslärare ska introducera ämnet musik för nybörjarelever och hur man kan bygga upp undervisningen under förskolan och det första skolåret. Avhandlingen grundar ... -
Vilka elever behöver specialundervisning i högstadiet?
(Åbo Akademi, 2016) -
”Det är som fyra, fyra och tre, tre, tre.”: En kvalitativ studie av små gruppers diskussioner och samarbete vid lösandet av ett matematiskt problem i tre olika länder i årskurs 6.
(Åbo Akademi, 2016)Avhandlingens syfte är att undersöka lösningsförslags uppkomst och behandling i små grupparbeten samt att ta reda på samband mellan samarbetsnivån och behandlingen av dessa lösningsförslag. Mina problemformuleringar är: - ... -
Dataspelet Minecraft i matematikundervisningen : en interventionsstudie
(Åbo Akademi, 2016)Finländska elever presterar fortsättningsvis bra i matematik men deras inre motivation till ämnet är klart under medelnivån för OECD-länderna. Det finns ett konstaterat samband mellan intresse och prestationer, och att ... -
IKT i huslig ekonomi : En kvantitativ enkätstudie om faktorer som inverkar på ämneslärarnas IKT-användning i huslig ekonomi
(Åbo Akademi, 2016)Det ställs allt högre krav på att kunna hantera den allt mer digitaliserade vardagen. Elevens möjligheter att få utveckla sådana kunskaper, färdigheter och attityder som behövs för att kunna fungera som aktiva medborgare ...