Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 259-278 / 531
-
Learning by Moving : Ämneslärarstuderandes användning, upplevelser och erfarenheter av att integrera fysisk aktivitet i undervisningen
(2021)Syftet med vår avhandling är att analysera ämneslärarstuderandes användning, upplevelser och erfarenheter av Learning by Moving under akademiska lektioner. Med akademisk lektion menar vi undervisning i realämnen i högstadiet ... -
“Ledaren lägger grunden för hur man har det på arbetsplatsen.” : En studie av ledares påverkan på arbetsglädje
(2024)Arbetsglädje är en positiv känsla man har över sitt arbete, att man känner meningsfullhet och andras uppskattning (Tufvesson, 2017). Sandberg (2006) konstaterar att relationen mellan ledare och dess medarbetare påverkar ... -
Ledarskap inom undervisningen : En kvalitativ studie kring nyutexaminerade och erfarna klasslärares syn på ledarskap
(2023)Syftet med denna avhandling är att undersöka nyutexaminerade och erfarna klasslärares syn på ledarskap i klassrummet och hur de utgående från sitt ledarskap fångar elevernas uppmärksamhet. Vi har valt att använda oss av ... -
Ledartexter är mer än nyheter - pedagogiska perspektiv i opinionsjournalistik
(2022)Syftet med avhandlingen är att undersöka ledartexter i finlandssvenska dagstidningar som en form av pedagogisk uppfordran. Mina forskningsfrågor lyder: 1. Vilka fenomen uppmärksammas i ledartexter i två finlandssvenska ... -
”Leken är det viktigaste vi har” : Lärares tankar om att stöda barn i behov av socialt stöd i småbarnspedagogiken
(2023)Sociala färdigheter är viktiga att utveckla eftersom de har en stor inverkan på barns välbefinnande, lärande och samspel med andra. Barn lär sig i en social miljö tillsammans med andra och det hör till småbarnspedagogikens ... -
Lexplore : Det ultimata kartläggnings- och interventionsmaterialet?
(2023)Lästräning är en viktig del av modersmålsundervisningen i grundskolan och tar upp en stor del av speciallärarens arbetsuppgifter. I specialläraryrket arbetas det dagligen med att stödja elever i deras läs- och skrivutveckling. ... -
Liv och lärande : en narrativ studie kring livslångt lärande bortom ekonomi
(Åbo Akademi, 2013)Det övergripande syftet med avhandlingen är att skapa en förståelse för begreppet lärande som politiskt, vuxenpedagogiskt men dock främst individuellt begrepp så som det framträder i enskilda livsberättelser. Forskningsfrågorna ... -
”Läraren påverkar jätte mycke om man tycker om matta och kanske till och med hur bra man e på matta.” : En kvalitativ studie om elevers och klasslärarstuderandes erfarenhet av och relation till skolmatematiken
(Åbo Akademi, 2018)Syftet med avhandlingen är att studera flickors och klasslärarstuderandes erfarenheter av och relation till matematik. Utgående från syftet formulerades tre forskningsfrågor: 1. Vilken typ av erfarenheter har flickor och ... -
Läraren som ledare : en studie kring lärarens syn på sitt ledarskap i klassrummet
(Åbo Akademi, 2018)Lärarens ledarskap sätts dagligen på prov av elever som deltar i den grundläggande utbildningen. Lärarna i dagens skola möter nya utmaningar i takt med att den nya läroplanen tagits i bruk under hösten 2016. Ändringar och ... -
Lärarens roll i eklasstandem : En kvalitativ videostudie av lärarens roll i eklasstandem
(Åbo Akademi, 2018)Syftet med min avhandling är att beskriva lärarens roll i eklasstandem. Undersökningen är en fallstudie inom projektet Eklasstandem där två gymnasier samarbetar inom undervisning i det andra inhemska språket. Som ... -
Lärarens vilja att stödja elevernas välmående
(2024)Allt fler elever upplever ett försämrat välmående inom skolan jämfört med tidigare. Samtidigt upplever lärare ett försämrat välmående, främst orsakat av arbetsrelaterad stress och arbetsbörda. Lärarnas arbetsuppgifter är ... -
Lärarerfarenheter av språk- och ämnesöverskridande samarbete mellan finsk- och svenskspråkig skola : En fallstudie om utmaningar, möjligheter och utvecklingspotential
(2023)Enligt den senaste läroplanen (2014) blev ämnesöverskridande undervisning obligatorisk för alla grundskolor. Det lokala delprojektet Med på noterna är ett mindre språk- och ämnesöverskridande samarbetsprojekt av det ... -
Lärares datalogiska tänkande : En fallstudie om finlandssvenska grundskolelärares lärande inom ett Scratchprojekt
(Åbo Akademi, 2018)Syftet med avhandlingen är att studera finlandssvenska grundskolelärares datalogiska tänkande inom ramen för nätkursen "Programmering i grundskolan – vad, hur och varför?", som har getts som fortbildningskurs för lärare ... -
Lärares erfarenheter av implementeringen av trestegsstödet i skolan : En fallstudie
(2022)År 2011 trädde utbildningsreformen som omfattade trestegsstödet i kraft och alla grundskolor var då skyldiga att implementera stödet. Trestegsstödet har idag använts i finländska grundskolor i över 10 år och kan ses som ... -
Lärares erfarenheter och attityder gentemot begåvade barn i förskolan
(Åbo Akademi, 2020)