Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 207-226 / 531
-
"Ja, men jag ska ju bli lärare och inte forskare" : en kvalitativ studie om nyutbildade klasslärares upplevelser av den forskningsbaserade lärarutbildningen
(Åbo Akademi, 2017)Syftet med denna avhandling är att undersöka nyutbildade klasslärares upplevelser av den forskningsbaserade lärarutbildningen och mer specifikt hur de upplever utbildningens betydelse för den egna personliga utvecklingen, ... -
"Jag har känt mig lite, så där, modigare": En kvalitativ interventionsstudie i positiv psykologi
(Åbo Akademi, 2019)Positiv psykologi är ett vetenskapsområde inom vilket man undersöker välbefinnande. Studiet av välbefinnande på olika områden i samhället har ökat markant sedan positiv psykologi blev en etablerad disciplin inom tillämpad ... -
”... jag känner att de ser på varandra med större tålamod och mera kärlek” : En kvalitativ studie om lärares upplevelser av positiv pedagogik
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med studien är att undersöka lärares upplevelser av arbetet med positiv pedagogik under fortbildningen Styrka, Glädje och Medkänsla. Jag ställde följande forskningsfrågor: 1. För vilka ändamål beskriver lärarna att ... -
"Jag tycker vi har för lite fysisk aktivitet på timmarna" : Elevers upplevelser av fysisk aktivitet integrerad i klassrumsundervisningen
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med denna studie är att undersöka integrering av fysisk aktivitet i klassrumsundervisningen. Undersökningen begränsas till elever i årskurs 7–9 och gymnasiet. Utgående från syftet har två forskningsfrågor utformats: 1. ... -
“Jag vill bara bli mött med respekt” : En narrativ studie om skolgångsbiträdens syn på sitt arbete
(Åbo Akademi, 2020)Skolgångsbiträden är en del av vardagen i majoriteten av skolor i Finland. Sedan 1970-talet har antalet yrkesverksamma skolgångsbiträden ökat markant i Finland. Deras huvudsakliga uppgifter är att bland annat assistera ... -
”Jag visste inte att det fanns en sådan term som lärare inom småbarnspedagogik” - Abiturienters sätt att konstruera lärare och verksamhet inom småbarnspedagogik
(2021)Inom Svenskfinland har det i över ett decennium varit brist på behöriga lärare inom småbarnspedagogik. Då en ny lag för småbarnspedagogik trädde i kraft1.9.2018 förändrades arbetsförhållandet från en till nya två lärare ... -
Jag är ingen vild liten pojke : Fem kvinnor som i tonåren eller vuxen ålder fått diagnosen adhd berättar om skolupplevelser och stöd i retrospektiv
(Åbo Akademi, 2019)Adhd, som är en utvecklingsrelaterad funktionsavvikelse, kan te sig annorlunda hos flickor än hos pojkar vilket kan resultera i att flickor förbises. Flickor är oftast mera drömmande och vill ogärna ha uppmärksamhet medan ... -
”Jokaisen oppiaineen jokainen tunti on myös kielen oppimisen mahdollisuus. - -” : En kvalitativ studie om hur grundskollärare uppmärksammar språkmedvetenhet i undervisning
(2024)Denna avhandlings teoretiska utgångspunkt ligger på att språkmedvetenhet har fått betydligt mera utrymme i Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014. Enligt den ska undervisningen i alla läroämnen ...Embargo 10.4.2028 asti -
Kamraters och tränares stöd för elever i idrottsklass
(2024)Det treåriga projektet idrottshögstadieförsöket som pågick åren 2017–2020 strävade efter att underlätta vardagen för idrottande högstadieelever. Projektet erbjöd ett utvecklat stödnätverk för idrottande högstadieeleverna. ... -
Kan extra fysisk aktivitet ge bättre resultat i matematik? : En interventionsstudie i årskurs 7
(Åbo Akademi, 2019)Embargo till 26.2.2022 -
”Kan vi leka med dynorna?” : Barnens och pedagogernas erfarenheter av kärnaktiviteter inom småbarnspedagogiken
(2022)Denna magisteravhandling har utförts i samarbete med en privat organisation som anordnar småbarnspedagogik på 15 olika enheter. Studien har utgått från Vlasov m.fl. (2019) beskrivning av processkvaliteternas kärnfaktorer ... -
Klasslärare och klimatförändringen : En kvalitativ undersökning av klasslärares syn på undervisningen om klimatförändringen
(2023)Barn bör få undervisning om klimatförändringen för att klara av den osäkra framtiden den medför. Avhandlings syfte är därför att undersöka hur klasslärare skulle förklara klimatförändringen för sina elever och vad klasslärarnas ... -
Klasslärarens arbete i förändring : En undersökning om hur klasslärare i Svenskfinland uppfattar sin arbetsbild
(2023)Den finländska klassläraren är idag mer stressad och utmattad än någonsin tidigare. Ett flertal kartläggningar tyder på att klasslärares arbetsmängd har ökat betydligt, samtidigt som den arbetsrelaterade stressen ökat och ... -
Klasslärarens tankar om sitt välbefinnande i arbete
(2023)Under 2022 utbröt flera lärarstrejker i Finland som ett resultat av klasslärarens missnöje kring lönen i relation till den ökade arbetsmängden. Det finns en rädsla kring att attraktionskraften till läraryrket minskar i ... -
Klasslärares arbete i skolämnet gymnastik
(Åbo Akademi, 2019) -
Klasslärares och vårdnadshavares digitala kommunikation i Wilma : En kvalitativ intervjustudie av klasslärares och vårdnadshavares upplevelser av att kommunicera digitalt i skoldatasystemet
(Åbo Akademi, 2020)Då kommunikationen mellan hem och skola sker digitalt upplever klasslärare och vårdnadshavare att kommunikationen är snabb och smidig (Borsh m.fl., 2017). Wilma är det skoldatasystem som används mest i Svenskfinland då det ... -
Klasslärares syn på kamratrespons i skrivundervisningen
(Åbo Akademi, 2020)För att kunna ta emot och ge givande respons bör en person utveckla en sådan förmåga från en tidig ålder. Respons är någonting som en person aldrig kommer att komma undan, varken i skolan eller i arbetslivet. Respons är ... -
Klasslärares syn på möjligheten att undervisa huslig ekonomi i årskurs fyra till sex i grundskolan i Finland : En kvalitativ studie med en fenomenografisk metodansats
(2022)Enligt Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014 går det redan i de lägre årskurserna i den grundläggande utbildningen att undervisa i huslig ekonomi, ifall utbildningsanordnaren besluter det ...