Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 512 Liiketaloustiede
Viitteet 420-433 / 433
-
What are the Critical Success Factors for Benefit Realization Management? – Case Study
(2023)The majority of organizations are unsuccessful with benefit realization management, i.e. delivering the project outcomes. The purpose of this research is to study what the critical success factors for benefit realization ... -
Why do esports players consume esports? : A case study of an esports platform
(2021)Esports is one of the fastest growing industries in the world. An essential part of this growth are the competitive platforms, which allow players and teams to compete in their favourite esports titles. Esports platforms ... -
Woke-washing or altruism? : Understanding the phenomenon of brand activism by studying the media effects and audience responses to the practice
(2021)At the latest in the summer of 2020 the world became aware of an emerging marketing tactic and phenomenon known as brand activism when companies rushed to release statements for the need of solidarity and change in the ... -
Worth a like? : A case study of Swedish-speaking customers' perceptions of the Southwest Finland Police Department's bilingual social media communications
(2023)Social media are increasingly used by governmental organisations, including the police, as an additional means of external communication, policing and customer service. The Finnish police authorities’ communication has ... -
Ägande som incitament? : En studie på Nasdaq Helsinki
(Åbo Akademi, 2019) -
Är den enes död den andres bröd? : Hur yrkesutövare i smutsiga arbeten konstruerar sin yrkesidentitet
(Åbo Akademi, 2019)Denna avhandling tar sin utgångspunkt i teorierna om smutsigt arbete, smutsens sociala konstruktion och sociala aspekters inverkan på identitetskonstruktionen inom yrkessammanhang. Begravningsentreprenörer, krematorieskötare ... -
Är du mer än ditt jobb? : En studie om hur yrkesidentitet förkroppsligas i en finländsk bank
(Åbo Akademi, 2019)Föreställ dig själv under en arbetsdag, vem ser du då? Ser du dig själv, eller ser du någon annan? Identitet är ett flytande begrepp i konstant förändring. Det är inte heller enbart vi själva som påverkar vår egen identitet, ... -
Är hållbarhetsrapporter enligt GRI-standarderna jämförbara? : En undersökning av den miljömässiga rapporteringen inom den finländska träförädlingsindustrin
(2022)Klimatförändringen är en av drivande faktorerna för den stigande mängd hållbarhetsrapporter som publiceras av organisationer. Rapporternas utvecklingstrend har medfört att bl.a. investerare lägger allt mer vikt på ... -
Är män imperiebyggare? : En studie över huruvida kvinnliga styrelseledamöter påverkar förvärvsbeslut ur ett goodwillperspektiv
(Åbo Akademi, 2019)Mycket av den tidigare forskningen om förvärv har bevisat att majoriteten av förvärven misslyckas med att medföra mervärde till aktieägarna. Misslyckade förvärv utförs ofta av företag vars styrelser består av överkonfidenta ... -
Är årsbudgeten ännu relevant? : en fallstudie om den upplevda nyttan av årsbudgeten på Eckes-Granini Finland Oy Ab
(Åbo Akademi, 2018)Årsbudgeten har traditionellt tillämpats för olika ändamål; främst för att planera, koordinera och kontrollera verksamheten, men också för att motivera och utvärdera chefer. Eftersom affärsmiljön till följd av globalisering ... -
Ögonblick av gränslös tid : En etnografi om vardagen på ett mikrobryggeri
(Åbo Akademi, 2020)Under de senaste 10 åren har antalet mikrobryggerier i Finland ökat kraftigt och samtidigt har intresset för hantverksöl växt. Medan ölbryggning och hantverkskonsumenter har uppmärksammats i forskarvärlden, har mikrobryggerier ... -
Ökad avkastning genom skräddarsydd marknadsföring : Att satsa på strategiskt rätt kunder med Account-Based Marketing
(2023)Samarbetet mellan försäljning och marknadsföring är inte alltid optimal. Försäljarna kan utnyttja endast en bråkdel av vad marknadsförarna genererar. Enligt Paretoregeln kommer 80 % av företags avkastning från endast 20 % ... -
Ökade IFRS 8 värderelevansen av finska och svenska börsbolags segmentrapportering?
(Åbo Akademi, 2019)År 2009 infördes en ny redovisningsstandard om segmentrapportering som heter IFRS 8. Det finns betydande skillnader mellan IFRS 8 och den tidigare standarden om segmentrapportering, IAS 14. Eftersom segmentrapportering är ... -
Övergången från budgetlös styrning till budgetering : En kvalitativ fallstudie i ett finskt bolag inom teknologibranschen
(2023)Budgetlös ekonomistyrning har under de senaste decennierna tagit en större plats inom ekonomistyrningen i flera företag. Trots det har budgetering bibehållit sin plats som det mest använda verktyget inom ekonomistyrning. ...