Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 512 Liiketaloustiede
Viitteet 147-166 / 433
-
Ger säljsideanalytikers rekommendationer värde för placerare på Helsingforsbörsen?
(Åbo Akademi, 2018)I denna avhandling har det studerats ifall säljsideanalytikers rekommendationer ger värde för placerare på Helsingforsbörsen. I avhandlingen har det även presenterats teorier som är relevanta för avhandlingens ämne. Dessa ...Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academill-kirjastossa. -
GIS as risk assessment tools within decision support systems : A systematic literature review based on the potential risks of climate change on Finnish forests
(2021)The impact of climate change has been rapidly increasing over the last few decades which introduces new challenges for the Finnish forest sector. The mean annual temperature is expected to rise by about 2-6 degrees before ... -
God revisionssed : Innehållsanalys av undersökningsärenden i Centralhandelskammarens revisionsnämnd år 2008–2018
(Åbo Akademi, 2019)God revisionssed är ett brett och otydligt begrepp som saknar definition i revisionslagen. Finanskriser och konkurser både globalt och nationellt har ökat behovet av en enhetlig revisionsnormering. Målet med revisionen i ... -
Godkännande och fortsatt användning av smartklockor
(Åbo Akademi, 2019) -
Goodwill impairments and earnings management : 10 years after IFRS 3
(2023)Goodwill impairments have been argued to provide management with an incentive to engage in earnings management. This thesis investigates possible signs of earnings management through goodwill impairments using a logit ... -
Goodwill or Opportunism? The Use of Coopetition in SME Internationalisation : Perspective of Finnish SMEs
(2021)In an increasingly complex and competitive global business environment, coopetition emerges as a potentially valuable strategy for SMEs engaging in internationalisation. Coopetition in SMEs is driven by lack of resources, ... -
Greenwashing inom internationell marknadsföring : En kvalitativ studie om finska konsumenters förhållande till grön marknadsföring och greenwashing
(2023)Greenwashing har under de senaste åren blivit ett allvarligt problem som försvagar konsumenters möjligheter att konsumera hållbara produkter, och även ställer hinder för företag att marknadsföra gröna produkter. Mängden ... -
Gröna investeringar som konkurrensfördelar : En analys av investerares åsikter om hur hållbarhet påverkar finansbranschen och samhället
(2023)Denna avhandling behandlar hur enskilda investerare planerar och skapar konkurrenskraftiga instrument på en konkurrensutsatt marknad. Fokuset ligger på hållbara konkurrensfördelar. Företag och organisationer behöver bli ... -
Gröna val : konsumentens uppfattning om förpackningen och dess inverkan på val av ekologiska skönhetsprodukter
(2022)Förpackningens och dess komponenter har en betydande roll inom köpprocessen. Produktförpackningen är det verktyg företaget kan använda för att visuellt framföra sitt budskap till konsumenten. Förpackningen har därmed en ... -
Har hållbar verksamhet en effekt på företagets lönsamhet? : En studie om hållbarhetsrapporterande företag inom modebranschen
(Åbo Akademi, 2019)Denna avhandling berör hållbar utveckling inom modebranschen och dess effekt på lönsamhet i företag. Modebranschen kännetecknas av flera olika faktorer som hotar miljön på en ekologisk, en social och en ekonomisk nivå. ... -
Har revisorer rätt yrkesfärdigheter för att granska hållbarhetsrapporter? : En kvalitativ studie om granskarens yrkesfärdigheter vid granskning av hållbarhetsrapporter
(2022)Allt fler företag publicerar hållbarhetsrapporter och väljer att låta sina hållbarhetsrapporter granskas av externa aktörer för att öka på hållbarhetsrapporternas tillförlitlighet. Den externa hållbarhetsgranskaren kan ... -
Har revisorerna kännedom om sina kunders verksamhet? : En studie över hur revisorer samlar kunskap om kunden och hur de upplever att denna kunskap påverkar revisionskvalitén
(Åbo Akademi, 2019)Den tekniska och den kundupplevda kvalitén på revisionen avgörs både av att revisorn verkligen förstår både kundföretagets verksamhet och uppdragsgivarens behov. Flera undersökningar har bevisat att det finns ett positivt ... -
Have Advanced Analytics Influenced Golf Betting Odds?
(2023)The study tries to find an answer to whether betting lines for major championships of golf are following the Strokes Gained model or The Official World Golf Ranking (OWGR). The literature review focuses on how the Strokes ... -
How Customer Privacy Concerns Affect the Environment of Online Shopping - A Study on Finland
(Åbo Akademi, 2020)The purpose of this research is to establish the influence of Finnish customers’ privacy concerns on their online purchase intentions and behaviour. It seeks to establish how Finland-based online retailers’ customer ... -
How does (National) Culture influence Customer Satisfaction and the Customer’s Willingness to Recommend a Company to others? : A Cross- Country Comparison of Swedish, Finnish, Norwegian and Danish Customer Feedback
(2021)Customer satisfaction is a primary focus for an increasing number of companies, as customers who are highly satisfied with a product or a service provide positive word-of-mouth to others. Therefore, many companies are ... -
How taxing is it to use online services? Evidence from the use of Different Available Online Services from Users’ Perspective
(Åbo Akademi, 2019)The growth of digitalization in today’s world is not only a trend anymore, rather it is a necessity for the people. With the advancement of digitalization and internet, the use of various types of online services has become ... -
How to identify the right collaboration partner? : A qualitative study of Finnish Instagram micro-influencers
(2023)The study explores the decision-making process of Finnish micro-influencers when identifying collaboration partners for influencer marketing campaigns. It particularly emphasizes the role of personal branding, strategic ...