Haku
Viitteet 1-10 / 17
DIY i online media : En enkätstudie om unga vuxnas användning av sociala medier i förhållande till slöjdrelaterat DIY-innehåll
(2022)
Syftet med avhandlingen var att kartlägga unga vuxnas användning av sociala medier i samband med utövandet av slöjdrelaterad DIY-verksamhet. Valet av målgrupp bygger på avsaknaden av forskning kring unga vuxnas slöjdvanorna ...
Men tänk om det regnar? : En studie om hur lärare i årskurserna 3-6 i Svenskfinland förhåller sig till utomhuspedagogik i slöjdundervisningen
(Åbo Akademi, 2019)
Syftet med studien är att undersöka hur lärare i årskurserna 3–6 i Svenskfinland förhåller sig till slöjdundervisning utomhus. Utgående från syftet har följande forskningsfrågor formulerats:
1. I vilken omfattning tillämpas ...
”Slöjdämnet borde förbereda eleverna på att anpassa sitt kunnande till verklighetens behov” : Medelålderspersoners syn på vardagsnyttan med teknisk slöjd inom den grundläggande utbildningen
(Åbo Akademi, 2018)
Slöjdämnets existens i Norden har på senare tid ifrågasatts av utomstående personer som anser att slöjden inte hör hemma i dagens högteknologiska samhälle. I min kandidatavhandling, Söderström (2016), fokuserades den ...
Digi-manuell slöjd : En elevgrupps och lärares möte med 3D-modellering, 3D- skrivning och e-textilier i slöjdämnet.
(Åbo Akademi, 2019)
Inom de senaste två decennierna har teknologi som används i skolor utvecklats i rask takt. Kombinationen av det digitala och det konkreta framhävs speciellt inom maker- rörelsen för att minska abstraktionen i digital ...
Stickning i skolan : En kartläggning över stickundervisningen i F–9 ur lärarperspektiv
(Åbo Akademi, 2019)
Syftet med avhandlingen var att undersöka stickning i den finlandssvenska grundläggande utbildningen, genom att kartlägga lärarnas konkreta undervisning i form av material, redskap och tekniker. Vi strävade också efter att ...
Handledning i slöjdundervisning med kompetensutveckling som mål
(Åbo Akademi, 2016)
Det övergripande syftet med studien är att undersöka hur handledning i slöjdundervisningen kunde bidra till utveckling av kompetenser. Studien fokuserar på de mål för mångsidig kompetens som ställs i grunderna för läroplanen ...
Allmänbildande gymnasieslöjd i Finland : En textanalys av slöjdämnets beskrivningar i gymnasiers lokala läroplaner
(Åbo Akademi, 2018)
Avhandlingen fokuserar på gymnasieslöjd som saknar en nationell beskrivning på ämnets uppdrag i läroplansgrunderna. I undersökningen granskades gymnasiers lokala läroplaner med syftet att ta reda på hur slöjd som ett ...
Samläraskap i slöjd : Ett ämne, två lärarresurser
(Åbo Akademi, 2019)