Selaus tekijän mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
-
Att förvärva yrkesläraridentitet. En fenomenografisk yrkespedagogisk studie av praktikhandledningens inflytande på yrkeslärarstuderandes identitetsutveckling.
Romar, Eivor (Åbo Akademis förlag - Åbo Akademi University Press, 11.12.2017)Läraridentiteten är ett centralt element i lärares utveckling och förknippas med termer som ämnesmässig kunskap eller pedagogisk och didaktisk expertis. Yrkeslärarens roll kan ses som mångfacetterad, eftersom yrkesläraren ... -
Att vara och agera medborgare : En etnografisk studie i folkbildande praktiker
Pastuhov, Annika (Åbo Akademi - Åbo Akademi University, 02.02.2018)This thesis is directed towards examining the relation between the ideals of Nordic popular education, such as freedom and equality, and the expressions of these ideals in the popular education practices. This was explored ... -
Didaktisk praxis i waldorfskolan : en didaktisk analys och bildningsteoretisk tolkning av fyra waldorflärares pedagogiska tänkande och förhållningssätt
Tjärnstig, Leif (Åbo Akademis förlag - Åbo Akademi University Press, 10.01.2020)In this thesis the aim is to empirically study, analyze and interpret how four Waldorf teachers’ pedagogical thinking, attitudes and didactical conduct comes to expression in their shared discussions about their teaching. An ... -
Educational support in lower secondary mathematics instruction; teacher quality, teacher characteristics and their interrelations
Ekstam, Ulrika (Åbo Akademi University Press, 22.09.2017)This study investigates educational support for lower secondary mathematics instruction, teacher quality, teacher characteristics and their interrelations. Particular emphasis was placed on differentiation practices and ... -
Elever och klimatförändringen : en enkätundersökning bland finlandssvenska och svenska niondeklassare
Degerman, Linda (Åbo Akademis förlag - Åbo Akademi University Press, 02.12.2016)Den pågående klimatförändringen utgör ett av de största hoten mot mänskligheten. Omedelbara åtgärder behövs på alla nivåer, och utbildningsväsendet har möjlighet att spela en nyckelroll i kampen mot klimatförändringen. ... -
Från förståelse till agerande : niondeklassares och geografilärares syn på klimatförändringen och undervisningen om klimatförändringen
Hermans, Mikaela (Åbo Akademi - Åbo Akademi University, 04.11.2016)Både forskare och politiker har ställt krav på att undervisningen om klimatförändringen måste utvecklas, som ett led i åtgärderna mot den av människan förorsakade klimatförändringen. Som följd av dessa krav behövs forskning ... -
Kommunalt utbildningsledarskap – att mediera mellan politik och medborgaropinion
Smeds-Nylund, Ann-Sofie (Åbo Akademis förlag - Åbo Akademi University Press, 06.11.2019)This thesis discovers how public educational leadership in municipal Finland becomes visible in a local and social media public debate. The purpose is to contribute to the understanding of public decision-making processes ... -
Kvalifiseringsbehov og kompetanseutvikling av rektorer i videregående skoler
Try, Jørund (Åbo Akademis förlag - Åbo Akademi University Press, 16.06.2017)The purpose of this study is to examine experienced qualification needs and relevant qualifications procedures for school principals in upper secondary education, specified in the following question: What qualifications ... -
Litteracitet i fem högstadieungdomars en-till-en-datorpraktiker
Jacquet, Eva (Åbo Akademis förlag - Åbo Akademi University Press, 08.06.2016)The study focuses on five lower secondary school pupils’ daily use of their one-toone computers, the overall aim being to investigate literacy in this form of computing. Theoretically, the study is rooted in the New Literacy ... -
Man måste tänka själv : klasslärares uppfattningar av undervisning i de naturvetenskapliga läroämnena
Henriksson, Ann-Catherine (Åbo Akademis förlag - Åbo Akademi University Press, 19.02.2016)A teacher´s perception of a school subject affects a teacher´s teaching and by extension pupils´ learning. The main purpose of this thesis is to describe the variation in the ways class-teachers perceive teaching within ... -
MED FORMGIVNING I FOKUS : En studie om holistisk slöjd i lärarutbildningen
Sjöberg, Barbro (Åbo Akademi - Åbo Akademi University, 23.09.2009)This thesis has its origin in a need to develop my own teaching, with a focus on how design could be integrated into the university subject sloyd in a more effective way. The research approach is hermeneutical and is built ... -
Skolmatematisk praktik i förändring – en fallstudie
Röj-Lindberg, Ann-Sofi (Åbo Akademi - Åbo Akademi University, 05.12.2017)Den finländska grundläggande utbildningen har ett gott rykte i världen, delvis tack vare elevernas förhållandevis goda matematikprestationer i internationella komparativa studier. Ändå visar tidigare forskning att finländska ... -
Utstillingens retorikk : et bidrag til en retorisk didaktikk for kunst og håndverk
Tronshart, Bjørg (Åbo Akademis förlag - Åbo Akademi University Press, 27.04.2016)The topic of this dissertation is the didactic exhibition in the Arts and Crafts subject. Exhibiting student work and art and form culture is part of a long professional tradition in the field. Yet, exhibition as form and ... -
Vad innebär det att bli demokratisk? : dimensioner av demokrati i mötet mellan barn och pedagoger
Lundkvist, Marina (Åbo Akademis förlag - Åbo Akademi University Press, 29.09.2016)The purpose of this study is to examine aspects of democracy as they occur in the encounters between young children and educators at daycares. The research question is: what aspects are critical to differentiate when ... -
Vardagsvåld, mobbning och mobbningsförebyggande arbete i svensk skolkontext
Larsson, Paula (Åbo Akademi - Åbo Akademi University, 25.10.2019)Two related phenomena - everyday violence and school bullying - are the subject of this thesis. The thesis's aim was to develop knowledge about everyday violence and bullying in school. The aim was also to develop knowledge ... -
Virtuellt lärande på distans : en intervjustudie med finländska gymnasiestuderande.
Hilli, Charlotta (Åbo Akademis förlag - Åbo Akademi University Press, 16.09.2016)The aim of this study was to gain a deeper understanding of the learning experiences of upper secondary school students in a virtual learning environment. The focus of the study is younger students aged 16–18. Virtual ...