Social ventures : the development of the theory of sustainable contributive advantage and initial empirical tests
Robb, Colleen (2012-12-05)
Robb, Colleen
Åbo Akademis förlag - Åbo Akademi University Press
05.12.2012
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-765-669-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-765-669-6
Tiivistelmä
This thesis attempts to fill gaps in both a theoretical basis and an operational and strategic
understanding in the areas of social ventures, social entrepreneurship and nonprofit
business models. This study also attempts to bridge the gap in strategic and economic
theory between social and commercial ventures. More specifically, this thesis explores
sustainable competitive advantage from a resource-based theory perspective and explores
how it may be applied to the nonmarket situation of nonprofit organizations and social
ventures.
It is proposed that a social value-orientation of sustainable competitive advantage, called
sustainable contributive advantage, provides a more realistic depiction of what is
necessary in order for a social venture to perform better than its competitors over time. In
addition to providing this realistic depiction, this research provides a substantial theoretical
contribution in the area of economics, social ventures, and strategy research, specifically
in regards to resource-based theory. The proposed model for sustainable contributive
advantage uses resource-based theory and competitive advantage in order to be applicable
to social ventures. This model proposes an explanation of a social venture’s ability to
demonstrate consistently superior performance.
In order to determine whether sustainable competitive advantage is in fact, appropriate to
apply to both social and economic environments, quantitative analyses are conducted on a
large sample of nonprofit organizations in a single industry and then compared to similar
quantitative analyses conducted on commercial ventures. In comparing the trends and
strategies between the two types of entities from a quantitative perspective, propositions
are developed regarding a social venture’s resource utilization strategies and their possible
impact on performance.
Evidence is found to support the necessity of adjusting existing models in resource-based
theory in order to apply them to social ventures. Additionally supported is the proposed
theory of sustainable contributive advantage. The thesis concludes with recommendations
for practitioners, researchers and policy makers as well as suggestions for future research paths. Den här avhandlingen avser att öka den teoretiska, operationella och strategiska
förståelsen för frågor inom socialt företagande, socialt entreprenörsskap och nonprofit
affärsmodeller. Denna studie strävar också efter att överbygga klyftan mellan sociala och
kommersiella företag inom strategisk och ekonomisk teori. Mera specifikt utforskar den
här avhandlingen begreppet bestående konkurrensfördel från ett resursbaserat teoretiskt
perspektiv för att klargöra huruvida begreppet kan tillämpas på nonprofit organisationers
och sociala organisationer situation som inte verkar kommerciellt.
Det föreslås att en social värde-orientering av begreppet bestående konkurrensfördel,
skulle benämnas bestående kontribuerande fördel. Bestående kontribuerande fördel utgör
en mera realistisk beskrivning av vad som behövs för ett socialt företag för att prestera
bättre än konkurrenterna. Genom att utveckla denna begreppsram bidrar avhandlingen
väsentligt till teoribildningen kring sociala företag ur ett resursbaserat perspektiv. Den
föreslagna modellen för bestående kontribuerande fördel utnyttjar resursbaserad teori och
föreslår att det klassiska begreppet konkurrensfördel ersätts med bestående kontribuerande
fördel för att tillämpas explicit i kontext av sociala företag. Med hjälp av modellen kan
man beskriva hur ett socialt företag kan skapa grunden för en fortgående framgång.
För att avgöra om bestående konkurrensfördel kan tillämpas på både sociala och
traditionella företag utförs en kvantitativ analys på ett stort urval nonprofit organsiationer
inom en enskild branch i USA. En motsvarande analys görs med kommersiella företag och
resultaten jämförs. På basis av resultatet utvecklas förslag till det sociala företagets
strategier för utnyttjande av resurser och deras eventuella inverkan på ekonomisk
prestation.
Belägg för en omarbetning av existerande modeller inom resursbaserad teori för
tillämpning på sociala företag presenteras, som stöds av initiala empiriska studier, för en
teori om bestående kontribuerande fördel. Avhandlingen avslutas med rekommendationer
för praktiker och forskare samt med förslag till framtida forskning.
understanding in the areas of social ventures, social entrepreneurship and nonprofit
business models. This study also attempts to bridge the gap in strategic and economic
theory between social and commercial ventures. More specifically, this thesis explores
sustainable competitive advantage from a resource-based theory perspective and explores
how it may be applied to the nonmarket situation of nonprofit organizations and social
ventures.
It is proposed that a social value-orientation of sustainable competitive advantage, called
sustainable contributive advantage, provides a more realistic depiction of what is
necessary in order for a social venture to perform better than its competitors over time. In
addition to providing this realistic depiction, this research provides a substantial theoretical
contribution in the area of economics, social ventures, and strategy research, specifically
in regards to resource-based theory. The proposed model for sustainable contributive
advantage uses resource-based theory and competitive advantage in order to be applicable
to social ventures. This model proposes an explanation of a social venture’s ability to
demonstrate consistently superior performance.
In order to determine whether sustainable competitive advantage is in fact, appropriate to
apply to both social and economic environments, quantitative analyses are conducted on a
large sample of nonprofit organizations in a single industry and then compared to similar
quantitative analyses conducted on commercial ventures. In comparing the trends and
strategies between the two types of entities from a quantitative perspective, propositions
are developed regarding a social venture’s resource utilization strategies and their possible
impact on performance.
Evidence is found to support the necessity of adjusting existing models in resource-based
theory in order to apply them to social ventures. Additionally supported is the proposed
theory of sustainable contributive advantage. The thesis concludes with recommendations
for practitioners, researchers and policy makers as well as suggestions for future research paths.
förståelsen för frågor inom socialt företagande, socialt entreprenörsskap och nonprofit
affärsmodeller. Denna studie strävar också efter att överbygga klyftan mellan sociala och
kommersiella företag inom strategisk och ekonomisk teori. Mera specifikt utforskar den
här avhandlingen begreppet bestående konkurrensfördel från ett resursbaserat teoretiskt
perspektiv för att klargöra huruvida begreppet kan tillämpas på nonprofit organisationers
och sociala organisationer situation som inte verkar kommerciellt.
Det föreslås att en social värde-orientering av begreppet bestående konkurrensfördel,
skulle benämnas bestående kontribuerande fördel. Bestående kontribuerande fördel utgör
en mera realistisk beskrivning av vad som behövs för ett socialt företag för att prestera
bättre än konkurrenterna. Genom att utveckla denna begreppsram bidrar avhandlingen
väsentligt till teoribildningen kring sociala företag ur ett resursbaserat perspektiv. Den
föreslagna modellen för bestående kontribuerande fördel utnyttjar resursbaserad teori och
föreslår att det klassiska begreppet konkurrensfördel ersätts med bestående kontribuerande
fördel för att tillämpas explicit i kontext av sociala företag. Med hjälp av modellen kan
man beskriva hur ett socialt företag kan skapa grunden för en fortgående framgång.
För att avgöra om bestående konkurrensfördel kan tillämpas på både sociala och
traditionella företag utförs en kvantitativ analys på ett stort urval nonprofit organsiationer
inom en enskild branch i USA. En motsvarande analys görs med kommersiella företag och
resultaten jämförs. På basis av resultatet utvecklas förslag till det sociala företagets
strategier för utnyttjande av resurser och deras eventuella inverkan på ekonomisk
prestation.
Belägg för en omarbetning av existerande modeller inom resursbaserad teori för
tillämpning på sociala företag presenteras, som stöds av initiala empiriska studier, för en
teori om bestående kontribuerande fördel. Avhandlingen avslutas med rekommendationer
för praktiker och forskare samt med förslag till framtida forskning.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [57]