Toiminnallinen kielitaito osana sotilaan toimintakykyä : Puolustusvoimien 14. venäjän kielen erikoiskurssin opiskelijoiden käsityksiä kielenopiskelusta työn ohella
Kastepohja, Janne (2011-05)
Kastepohja, Janne
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Sotilaspedagogiikka
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Sotatieteiden maisterikurssi 1
05 / 2011
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201202141374
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201202141374
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkitaan Puolustusvoimissa palvelevan upseerin mahdollisuuksia hankkia
venäjän kielen toiminnallinen kielitaito varsinaisen päivätyön ohella. Tutkimuksessa
hahmotetaan vaihtoehtoisia tapoja opiskella venäjän kieltä työn ohella erilaisissa opiskeluohjelmissa.
Keskeistä tutkimuksessa ovat Puolustusvoimien 14. venäjän kielen erikoiskurssin
oppilaiden käsitykset toiminnallisen kielitaidon hankkimisesta, opiskelusta työn ohella ja
työnantajan vaikutuksesta heidän opiskeluunsa. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja tutkimusotteena on fenomenografia. Aineisto kerättiin
puolistrukturoidulla lomakehaastattelulla Puolustusvoimien 14. venäjän kielen erikoiskurssin
oppilailta (n = 9) ja analysoitiin teemoittelemalla sekä fenomenografisella analyysillä. Tutkimuskysymykset ovat:
1. Miten upseeri voi hankkia venäjän kielen toiminnallisen kielitaidon työn ohella Puolustusvoimissa?
2. Millaisia käsityksiä Puolustusvoimien venäjän kielen 14. erikoiskurssin oppilailla on
toiminnallisen kielitaidon saavuttamisesta työn ohella?
a.Mikä motivoi sotilasta hankkimaan venäjän kielen toiminnallisen kielitaidon?
b. Saavutetaanko venäjän kielen toiminnallista kielitaitoa suorittamalla Puolustusvoimien
venäjän kielen erikoiskurssi?
c.Millaista on venäjän kielen opiskelu työn ohella Puolustusvoimissa? Aineiston perusteella venäjän kielen erikoiskurssi soveltuu erinomaisesti sotilasalan toiminnallisen
kielitaidon hankkimiseen, sillä sen avulla vastaajat kokevat saavuttavansa toiminnallisen
kielitaidon. Kielenopiskelu vaatii opiskelijalta pääasiallisesti sisäistä motivaatiota, mutta
organisaation tulee myös tarjota opiskelijalle kannustimia. Työnantajan tuki koetaan riittäväksi
ja opiskelun Puolustusvoimien kurssilla koetaan onnistuvan hyvin työn ohella.
venäjän kielen toiminnallinen kielitaito varsinaisen päivätyön ohella. Tutkimuksessa
hahmotetaan vaihtoehtoisia tapoja opiskella venäjän kieltä työn ohella erilaisissa opiskeluohjelmissa.
Keskeistä tutkimuksessa ovat Puolustusvoimien 14. venäjän kielen erikoiskurssin
oppilaiden käsitykset toiminnallisen kielitaidon hankkimisesta, opiskelusta työn ohella ja
työnantajan vaikutuksesta heidän opiskeluunsa.
puolistrukturoidulla lomakehaastattelulla Puolustusvoimien 14. venäjän kielen erikoiskurssin
oppilailta (n = 9) ja analysoitiin teemoittelemalla sekä fenomenografisella analyysillä.
1. Miten upseeri voi hankkia venäjän kielen toiminnallisen kielitaidon työn ohella Puolustusvoimissa?
2. Millaisia käsityksiä Puolustusvoimien venäjän kielen 14. erikoiskurssin oppilailla on
toiminnallisen kielitaidon saavuttamisesta työn ohella?
a.Mikä motivoi sotilasta hankkimaan venäjän kielen toiminnallisen kielitaidon?
b. Saavutetaanko venäjän kielen toiminnallista kielitaitoa suorittamalla Puolustusvoimien
venäjän kielen erikoiskurssi?
c.Millaista on venäjän kielen opiskelu työn ohella Puolustusvoimissa?
kielitaidon hankkimiseen, sillä sen avulla vastaajat kokevat saavuttavansa toiminnallisen
kielitaidon. Kielenopiskelu vaatii opiskelijalta pääasiallisesti sisäistä motivaatiota, mutta
organisaation tulee myös tarjota opiskelijalle kannustimia. Työnantajan tuki koetaan riittäväksi
ja opiskelun Puolustusvoimien kurssilla koetaan onnistuvan hyvin työn ohella.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]