Minitukikohdasta nousutielle : tukikohtaviestijoukkueen oppimisympäristön merkitys valmiuksien kehittymiselle
Kaalikoski, Laura (2011-05)
Kaalikoski, Laura
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Sotilaspedagogiikka
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Sotatieteiden maisterikurssi 1
05 / 2011
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201202141373
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201202141373
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa kartoitetaan tukikohtaviestijoukkueen rauhan aikaisen koulutuksen oppimisympäristöjä
ja niiden tuottamia sodan ajan tilanteessa tarvittavia valmiuksia. Tukikohtaviestijoukkue
on Ilmavoimien 2. luokan lentotukikohtien organisaatioon kuuluva viesti- ja
lennonvarmennuspalvelut tuottava joukko, jota joukkotuotetaan Ilmasotakoulun Tukikohtakomppaniassa.
Tukikohtaviestijoukkuetta ja sen koulutuksen toteutusta ei ole aiemmin laajasti
tutkittu. Tämän tutkimuksen tutkimusjoukko on ollut saapumiserästä 1/2010 tuotettu tukikohtaviestijoukkue. Päätutkimusongelmina ovat: Antaako koulutusolosuhteissa annettu koulutus riittävät valmiudet
sodan ajan lentotukikohtatoimintaa varten? sekä Mitkä tekijät oppimisympäristöissä vaikuttavat
oppimiseen? Kyseiset ongelmat ovat valikoituneet siitä näkökulmasta käsin, että tukikohtaviestijoukkueen
rauhanaikainen koulutus joudutaan olosuhteiden pakosta toteuttamaan
sodan ajan toimintaympäristöstä poikkeavissa olosuhteissa. Tämä tutkimus on metodiltaan kvalitatiivinen, eli laadullinen. Aineistonkeruumenetelmänä on
käytetty avointa lomakehaastattelua, johon vastasivat sekä tukikohtaviestijoukkueen varusmiehet
että heidän kouluttajansa. Haastatteluvastaukset on analysoitu fenomenografista tutkimusmenetelmää
hyödyntäen. Saatujen tutkimustulosten mukaan, koulutusolosuhteissa toteutettu koulutus antaa perusvalmiuksia
sodan ajan toimintaan. Käsitykset joukon suorituskyvystä riippuvat paljon sotaharjoituksissa
saaduista kokemuksista sekä koetusta yhteishengestä. Oppimiseen vaikuttavia tekijöitä
on tutkimustulosten perusteella runsaasti. Sama tekijä, esimerkiksi kalusto tai vuorovaikutus
ihmisten välillä, voi vaikuttaa oppimiseen positiivisesti tai negatiivisesti kulloinkin tarkasteltavan
tekijän ominaislaadusta riippuen. Keskeisenä oppimiseen vaikuttavana tekijänä tutkimuksessa
nousi esiin oppimisilmapiiri, josta muodostetut käsitykset vaikuttivat sellaisinaan
koettuun oppimisen laatuun. Tutkimustuloksen perusteella tutkimuksen johtopäätöksissä on pohdittu seikkoja, joiden avulla
oppimisympäristöjä ja oppimisilmapiiriä voisi kehittää valmiuksien kehittymistä tukeviksi
elementeiksi komppaniatasolla.
ja niiden tuottamia sodan ajan tilanteessa tarvittavia valmiuksia. Tukikohtaviestijoukkue
on Ilmavoimien 2. luokan lentotukikohtien organisaatioon kuuluva viesti- ja
lennonvarmennuspalvelut tuottava joukko, jota joukkotuotetaan Ilmasotakoulun Tukikohtakomppaniassa.
Tukikohtaviestijoukkuetta ja sen koulutuksen toteutusta ei ole aiemmin laajasti
tutkittu. Tämän tutkimuksen tutkimusjoukko on ollut saapumiserästä 1/2010 tuotettu tukikohtaviestijoukkue.
sodan ajan lentotukikohtatoimintaa varten? sekä Mitkä tekijät oppimisympäristöissä vaikuttavat
oppimiseen? Kyseiset ongelmat ovat valikoituneet siitä näkökulmasta käsin, että tukikohtaviestijoukkueen
rauhanaikainen koulutus joudutaan olosuhteiden pakosta toteuttamaan
sodan ajan toimintaympäristöstä poikkeavissa olosuhteissa.
käytetty avointa lomakehaastattelua, johon vastasivat sekä tukikohtaviestijoukkueen varusmiehet
että heidän kouluttajansa. Haastatteluvastaukset on analysoitu fenomenografista tutkimusmenetelmää
hyödyntäen.
sodan ajan toimintaan. Käsitykset joukon suorituskyvystä riippuvat paljon sotaharjoituksissa
saaduista kokemuksista sekä koetusta yhteishengestä. Oppimiseen vaikuttavia tekijöitä
on tutkimustulosten perusteella runsaasti. Sama tekijä, esimerkiksi kalusto tai vuorovaikutus
ihmisten välillä, voi vaikuttaa oppimiseen positiivisesti tai negatiivisesti kulloinkin tarkasteltavan
tekijän ominaislaadusta riippuen. Keskeisenä oppimiseen vaikuttavana tekijänä tutkimuksessa
nousi esiin oppimisilmapiiri, josta muodostetut käsitykset vaikuttivat sellaisinaan
koettuun oppimisen laatuun.
oppimisympäristöjä ja oppimisilmapiiriä voisi kehittää valmiuksien kehittymistä tukeviksi
elementeiksi komppaniatasolla.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]