Monimuoto-opetuksen hyödyntäminen reserviläiskoulutuksessa
Huttunen, Tommi (2011-05)
Huttunen, Tommi
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Sotilaspedagogiikka
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Sotatieteiden maisterikurssi 1
05 / 2011
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201202141371
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201202141371
Tiivistelmä
Monimuoto-opetuksen hyödyntäminen on otettu käyttöön nykyaikana jo monissa oppilaitoksissa.
Tätä kautta sen toteutusperiaatteet ovat tulleet hyvinkin monelle henkilölle tutuksi.
Monimuoto-opetuksen eräänä opetusvaiheena on etäopetus, jota toteutetaan pääsääntöisesti
verkko-oppimisympäristöissä tapahtuvissa kokonaisuuksissa. Etäopetuksen hyödynnettävyyttä
perinteisiin kertausharjoituksiin liittyen olisi hyvä pohtia nostamaan laskeneita mielenkiintoja.
Tätä mielenkiintoa saattaa laskea monen reserviläisen mielessä nyky-yhteiskunnan luomat
kulttuurilliset olosuhteet. Ihmiset ovat tottuneet omassa toiminnassaan ja asioiden sisäistämisessä
uudenlaisen teknologian hyödyntämiseen. Päätutkimusongelmana on ollut selvittää, kuinka monimuoto-opetusta hyödynnetään tällä
hetkellä reservin päällystön koulutuksessa. Tätä tukemaan olen ottanut kolme alatutkimusongelmaa.
Ensimmäisenä olen hakenut vastauksia siihen, että miten verkkopohjaista oppimisympäristöä
on hyödynnetty ja mitkä ovat sen haasteet. Toisena olen selvittänyt sen, että
millaiset ovat reserviläisen valmiudet oppijana. Kolmantena olen selvittänyt sen, että miten
monimuoto-opetus tukee oppimista. Aineistonkeruumenetelmänä on tässä tutkimuksessa käytetty teemahaastattelua. Teemahaastattelun
kautta tutkija pääsee lähemmäksi tutkittavia, ja pystyy selventämään mahdollisia epäselvyyksiä
vastauksissa. Tätä kautta päästään laadullisesti kiinni tärkeisiin asiakokonaisuuksiin,
joka on tärkeää laadullisen tutkimuksen toteutuksessa. Monimuoto-opetus ja sitä kautta etäopetus luo nykyisellään vahvat teoreettiset valmiudet
aloittaa lähiopetus reserviläiselle. Etäopetuksen kautta voidaan edesauttaa käytännön harjoittelun
nopeampaa aloittamista harjoituksissa. Etäopetuksen eräänä haasteena on saada reaaliaikaiseen
vuorovaikutustilanteeseen niin oppija kuin opettaja. Myös itseopiskelumateriaalin
laadun ja määrän suhteen tulee olla tarkkana, ettei se vaikuta heikentävästi oppimistuloksiin. Reserviläinen voidaan rinnastaa aikuisopiskelijaan, joka pystyy omassa toiminnassaan hyödyntämään
aiemmin opittua. Aikuisopiskelija on oikeanlainen henkilö toteuttamaan kertaavaa
opiskelua, johon monimuoto-opetus soveltuu erinomaisesti. Aikuisopiskelijalla on ennen
kaikkea valmiudet ottaa vastuu omista opinnoista, jotka toteutetaan itsenäisesti oman aikataulun
mukaisesti. Etäopetus tukee osana monimuoto-opetusta erinomaisesti nykymuodossaan reservin päällystön
täydennyskoulutusta. Etäopetus antaa ennen kaikkea joustavan lopputuloksen niin oppimiseen
kuin opettamiseen. Sen avulla pystytään takaamaan oppijoille mahdollisimman hyvä
oppimisprosessi eri vaiheissa, mutta myös samalla pystytään helpottamaan kouluttajien työtehtävien
organisointia.
Tätä kautta sen toteutusperiaatteet ovat tulleet hyvinkin monelle henkilölle tutuksi.
Monimuoto-opetuksen eräänä opetusvaiheena on etäopetus, jota toteutetaan pääsääntöisesti
verkko-oppimisympäristöissä tapahtuvissa kokonaisuuksissa. Etäopetuksen hyödynnettävyyttä
perinteisiin kertausharjoituksiin liittyen olisi hyvä pohtia nostamaan laskeneita mielenkiintoja.
Tätä mielenkiintoa saattaa laskea monen reserviläisen mielessä nyky-yhteiskunnan luomat
kulttuurilliset olosuhteet. Ihmiset ovat tottuneet omassa toiminnassaan ja asioiden sisäistämisessä
uudenlaisen teknologian hyödyntämiseen.
hetkellä reservin päällystön koulutuksessa. Tätä tukemaan olen ottanut kolme alatutkimusongelmaa.
Ensimmäisenä olen hakenut vastauksia siihen, että miten verkkopohjaista oppimisympäristöä
on hyödynnetty ja mitkä ovat sen haasteet. Toisena olen selvittänyt sen, että
millaiset ovat reserviläisen valmiudet oppijana. Kolmantena olen selvittänyt sen, että miten
monimuoto-opetus tukee oppimista.
kautta tutkija pääsee lähemmäksi tutkittavia, ja pystyy selventämään mahdollisia epäselvyyksiä
vastauksissa. Tätä kautta päästään laadullisesti kiinni tärkeisiin asiakokonaisuuksiin,
joka on tärkeää laadullisen tutkimuksen toteutuksessa.
aloittaa lähiopetus reserviläiselle. Etäopetuksen kautta voidaan edesauttaa käytännön harjoittelun
nopeampaa aloittamista harjoituksissa. Etäopetuksen eräänä haasteena on saada reaaliaikaiseen
vuorovaikutustilanteeseen niin oppija kuin opettaja. Myös itseopiskelumateriaalin
laadun ja määrän suhteen tulee olla tarkkana, ettei se vaikuta heikentävästi oppimistuloksiin.
aiemmin opittua. Aikuisopiskelija on oikeanlainen henkilö toteuttamaan kertaavaa
opiskelua, johon monimuoto-opetus soveltuu erinomaisesti. Aikuisopiskelijalla on ennen
kaikkea valmiudet ottaa vastuu omista opinnoista, jotka toteutetaan itsenäisesti oman aikataulun
mukaisesti.
täydennyskoulutusta. Etäopetus antaa ennen kaikkea joustavan lopputuloksen niin oppimiseen
kuin opettamiseen. Sen avulla pystytään takaamaan oppijoille mahdollisimman hyvä
oppimisprosessi eri vaiheissa, mutta myös samalla pystytään helpottamaan kouluttajien työtehtävien
organisointia.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]