Kyselytutkimuksen käyttömahdollisuudet koulutuksen vaikuttavuuden arvioinnissa Rajavartiolaitoksessa
Ollikainen, Antti (2007-03)
Ollikainen, Antti
Koulutustaidon laitos (-2008)
Sotilaspedagogiikka
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
90. Kadettikurssi
03 / 2007
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201202101337
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201202101337
Tiivistelmä
Koulutuksen nykytilan selvittämistä voidaan pitää välttämättömänä edellytyksenä koulutuk-sen kehittämiselle. Rajavartiolaitoksessa ei kuitenkaan ole kerätty systemaattisesti tietoa koulutuksen vaikuttavuudesta. Tutkielman tavoitteena olikin luoda perusta kyselytutkimuk-sen avulla toteutettavalle Rajavartiolaitoksen koulutuksen vaikuttavuuden arvioinnille. Osa-na tutkielmaa esitetään vallitsevan teoreettisen tietämyksen ja siihen perustuvan pohdinnan pohjalta laadittu esimerkki kyselytutkimuksessa käytettävästä kysymyssarjasta. Samoin pyri-tään antamaan riittävät perusteet kyselytutkimuksen toteuttamiseksi, kysymyssarjan avulla saatavan tiedon hyödyntämiseksi ja kyselytutkimuksen edelleen kehittämiseksi. Tämä tutkimus on luonteeltaan teoreettinen. Aihetta käsitellään koulutuksen vaikuttavuuden tutkimista käsittelevän teorian valossa, tarkastellen samalla Rajavartiolaitoksen koulutuksen erityispiirteitä ja niiden vaikutusta koulutuksen vaikuttavuuden tutkimiseen. Tämän tutkielman tutkimusongelmana on esittää vastaukset seuraaviin kysymyksiin:
Miten ja missä muodossa kyselytutkimus tulee toteuttaa jotta se antaa relevanttia tie-toa koulutuksen vaikuttavuudesta Rajavartiolaitoksessa? Mitä vaatimuksia Rajavartio-laitoksen koulutuksen erityispiirteet asettavat kyselytutkimukselle? Mitä vahvuuksia, heik-kouksia, mahdollisuuksia ja uhkia kyselytutkimuksella toteutettavaan Rajavartiolaitoksen koulutuksen arviointiin sisältyy? Tutkimusaineistona ovat muun muassa aiemmat koulutuksen vaikuttavuutta selvittäneet tutkimustyöt, erillisraportit, koulutusta säätelevät säädökset ja muut asiakirjat sekä erityisestikoulutuksen tuloksellisuutta käsittelevät teokset. Tutkielman lähdeaineisto on julkista ja pääosin suomenkielistä. Tutkimuksessa kävi ilmi, ettei valmista ”temppulistaa” koulutuksen vaikuttavuuden tutkimiseksi ole olemassa. Vaikuttavuuden tutkimista pidetään lisäksi yleisesti haasteellisena, jopa ongelmallisena, tutkittavan ilmiön monimerkityksisyyden ja mittaamisen vaikeuden vuoksi. Henkilöstökoulutusta, jollaista Rajavartiolaitoksen koulutus tämän tutkielman määritelmän mukaan on, koskevaa tutkimusaineistoa on saatavilla hyvin rajoitetusti. Tutkielman tuloksena syntyi ehdotus koulutuksen vaikuttavuuden arvioinnissa käytettäväksi kysymyssarjaksi, ja perustelut nimenomaisen lomakkeen valinnalle sekä arvio laaditusta kysymyssarjasta koulutuksen vaikuttavuuden arvioinnin välineenä. Esimerkkilomake on suunniteltu rajavartijan peruskurssin vaikuttavuuden arvioinnissa käytettäväksi, mutta käytännössä se on käytettävissä myös muiden virkaurakurssien arvioinnissa kieliasumuutosten jälkeen. Laadittua kyselylomaketta ei ole testattu käytännössä sillä kohdejoukolla, jolle se on suunniteltu, joten tutkielman tuloksiin tulee suhtautua normaalia kriittisemmin. Kyselylomake on kuitenkin testattu Raja- ja merivartiokoululla koulutusta suunnittelevalla henkilöstöllä ja osalla 90. kadettikurssin sotilaspedagogiikkaa opiskelevilla kadeteilla.
Miten ja missä muodossa kyselytutkimus tulee toteuttaa jotta se antaa relevanttia tie-toa koulutuksen vaikuttavuudesta Rajavartiolaitoksessa? Mitä vaatimuksia Rajavartio-laitoksen koulutuksen erityispiirteet asettavat kyselytutkimukselle? Mitä vahvuuksia, heik-kouksia, mahdollisuuksia ja uhkia kyselytutkimuksella toteutettavaan Rajavartiolaitoksen koulutuksen arviointiin sisältyy?
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]