Viron merivoimien upseerien ammatillisen kasvun mahdollisuudet 1993-2004
Jeedas, Ermo (2007-03)
Jeedas, Ermo
Koulutustaidon laitos
sotilaspedagogiikka
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
73. Merikadettikurssi
03 / 2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin kielletty.
Julkinen
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201112055996
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201112055996
Tiivistelmä
Tässä tutkimustyön tarkoituksena on luoda yleiskatsaus henkilösuunnittelun ja
koulutuksen, kuinka vastaavat järjestelmät toimivat muissa maissa ja kuinka sen
kehittäminen toteutetaan.
Jokainen organisaatio pyrkii sijoittamaan henkilöstön siten, että se mahdollistaisi
maksimaalisen panoksen tavoitteiden saavuttamiseksi. Henkilöstön kannalta,
tämä saavutetaan parhaiten työolosuhteilla, palkalla ja motivaatiolla. Tästä
tuleekin tarve henkilöstösuunniteluun, jonka tavoitteena ovat organisaation
tarpeet. Henkilöstösuunnittelun lähtökohtana on sijoittaa henkilöt työtehtäviin,
jossa heidän on mahdollista antaa maksimaalinen panos asetettujen tavoitteiden
saavuttamiseksi, ottaen huomioon mahdollisuuksien mukaan henkilön omat
toiveet ja näkemykset.
Itsenäistymisen jälkeen vuonna 1991 aloitettiin Viron puolustusvoimien
henkilökunnan kouluttaminen ulkomailla. Tutkimustyöni käsittelee henkilökunnan
koulutusta ulkomailla 11 vuoden jälkeen. Työn päätavoitteena on kuvata
ulkomailla saatu koulutus ja sen vaikutus Viron merivoimille. Henkilökunnan
koulutus on puolustusvoimien keskeinen tehtävä.
Kantahenkilökunnan koulutusjärjestelmää on viime aikoina paljon kehitetty, ja
sitä kehitetään edelleen. Viron merivoimien henkilökunnan koulutuksen
päämäärä on kouluttaa merivoimien tarvitsema henkilöstö rauhan aikana,
kuitenkin sodan ajan tarpeita silmällä pitäen. Aiheesta saatavilla oleva materiaali
on aika rajoitettua. Pitkälti sen takia on tutkimuksen luonne empiirinen ja
perustuu kirjoittajan omiin kokemuksiin, haastatteluihin ja näkemyksiin Viron
Merivoimissa annettavasta koulutuksesta. Tutkimustyössäni olen käsitellyt Viron Merivoimien lähihistoriaa ja mahdollisuuksia eri maissa kouluttamisella.
Analysoidaan, missä ja minkälaista koulutusta virolaiset ovat ulkomailla saaneet
ja miten henkilökunta näinä vuosina on kehittynyt. Pyrin tutkimustyössäni
kuvamaan saatuja kokemuksia, että siitä olisi jatkossa apua henkilökunnan
kehittämisessä.
Esimiehillä on keskeinen asema henkilöstöpolitiikan toteuttajina ja työyhteisön
kehittäjinä, työilmapiiriin ja asenteisiin vaikuttajina. Johtamisella edistetään
henkilöstön yhdenvertaisia mahdollisuuksia osallistua toiminnan suunnitteluun,
valmisteluun ja päätöksentekoon. Tutkimuksen päätavoitteena on tutkia Viron
Merivoimien henkilökunnan kehittymistä, sekä missä on mahdollisuus
koulutukseen ja vertailu, miten henkilöstö on kehittynyt Maavoimissa.
koulutuksen, kuinka vastaavat järjestelmät toimivat muissa maissa ja kuinka sen
kehittäminen toteutetaan.
Jokainen organisaatio pyrkii sijoittamaan henkilöstön siten, että se mahdollistaisi
maksimaalisen panoksen tavoitteiden saavuttamiseksi. Henkilöstön kannalta,
tämä saavutetaan parhaiten työolosuhteilla, palkalla ja motivaatiolla. Tästä
tuleekin tarve henkilöstösuunniteluun, jonka tavoitteena ovat organisaation
tarpeet. Henkilöstösuunnittelun lähtökohtana on sijoittaa henkilöt työtehtäviin,
jossa heidän on mahdollista antaa maksimaalinen panos asetettujen tavoitteiden
saavuttamiseksi, ottaen huomioon mahdollisuuksien mukaan henkilön omat
toiveet ja näkemykset.
Itsenäistymisen jälkeen vuonna 1991 aloitettiin Viron puolustusvoimien
henkilökunnan kouluttaminen ulkomailla. Tutkimustyöni käsittelee henkilökunnan
koulutusta ulkomailla 11 vuoden jälkeen. Työn päätavoitteena on kuvata
ulkomailla saatu koulutus ja sen vaikutus Viron merivoimille. Henkilökunnan
koulutus on puolustusvoimien keskeinen tehtävä.
Kantahenkilökunnan koulutusjärjestelmää on viime aikoina paljon kehitetty, ja
sitä kehitetään edelleen. Viron merivoimien henkilökunnan koulutuksen
päämäärä on kouluttaa merivoimien tarvitsema henkilöstö rauhan aikana,
kuitenkin sodan ajan tarpeita silmällä pitäen. Aiheesta saatavilla oleva materiaali
on aika rajoitettua. Pitkälti sen takia on tutkimuksen luonne empiirinen ja
perustuu kirjoittajan omiin kokemuksiin, haastatteluihin ja näkemyksiin Viron
Merivoimissa annettavasta koulutuksesta. Tutkimustyössäni olen käsitellyt Viron Merivoimien lähihistoriaa ja mahdollisuuksia eri maissa kouluttamisella.
Analysoidaan, missä ja minkälaista koulutusta virolaiset ovat ulkomailla saaneet
ja miten henkilökunta näinä vuosina on kehittynyt. Pyrin tutkimustyössäni
kuvamaan saatuja kokemuksia, että siitä olisi jatkossa apua henkilökunnan
kehittämisessä.
Esimiehillä on keskeinen asema henkilöstöpolitiikan toteuttajina ja työyhteisön
kehittäjinä, työilmapiiriin ja asenteisiin vaikuttajina. Johtamisella edistetään
henkilöstön yhdenvertaisia mahdollisuuksia osallistua toiminnan suunnitteluun,
valmisteluun ja päätöksentekoon. Tutkimuksen päätavoitteena on tutkia Viron
Merivoimien henkilökunnan kehittymistä, sekä missä on mahdollisuus
koulutukseen ja vertailu, miten henkilöstö on kehittynyt Maavoimissa.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]