Ohjaajaopintosuunnan sotatieteelliset ja sotilasammatilliset opinnot : teorian ja käytännön yhdistäminen kandidaattivaiheessa
Koskinen, Mika (2011-04)
Koskinen, Mika
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Sotilaspedagogiikka
Esiupseerikurssin tutkielma
Esiupseerikurssi 63
04 / 2011
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin kielletty.
Julkinen
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201201271247
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201201271247
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli esittää teorian ja käytännön yhdistämisen mahdollisuuksia ohjaajaopintosuunnan
sotatieteiden kandidaatin perusopintojen kehittämisessä. Bolognan prosessin
jälkeisistä opinnoista ei ole juurikaan julkistettua tutkimusta varsinkaan ohjaajaopintosuunnan
osalta.
Tutkimuksen pääkysymyksenä oli, minkälaisin menetelmin voidaan teorian ja käytännön
vuorovaikutusta ohjaajaopintosuunnan sotatieteiden kandidaatin tutkinnon perusopinnoissa
kehittää? Pääkysymykseen tueksi tutkimuksessa on kaksi alakysymystä: Missä määrin teoriaa
ja käytäntöä käytetään ohjaajaopintosuunnan perusopinnoissa tällä hetkellä? Miten
ohjaajaopintosuunnan SK-tutkintoon kuuluvat opinnot vastaavat ohjaajaupseerin tulevien
tehtävien tarpeisiin?
Tutkimus eteni opintojen kartoittamisen kautta kehitysajatuksiin ja johtopäätöksiin käyttäen
luovasti tapaustutkimusta ja sisällönanalyysia.
Tutkimuksen lopputuloksena syntyi arvio ohjaajaopintosuunnan perusopintojen nykytilasta
ongelmakohtineen, sekä esityksiä teorian ja käytännön yhdistämisen suomista mahdollisuuksista
opintojen kehittämisessä.
sotatieteiden kandidaatin perusopintojen kehittämisessä. Bolognan prosessin
jälkeisistä opinnoista ei ole juurikaan julkistettua tutkimusta varsinkaan ohjaajaopintosuunnan
osalta.
Tutkimuksen pääkysymyksenä oli, minkälaisin menetelmin voidaan teorian ja käytännön
vuorovaikutusta ohjaajaopintosuunnan sotatieteiden kandidaatin tutkinnon perusopinnoissa
kehittää? Pääkysymykseen tueksi tutkimuksessa on kaksi alakysymystä: Missä määrin teoriaa
ja käytäntöä käytetään ohjaajaopintosuunnan perusopinnoissa tällä hetkellä? Miten
ohjaajaopintosuunnan SK-tutkintoon kuuluvat opinnot vastaavat ohjaajaupseerin tulevien
tehtävien tarpeisiin?
Tutkimus eteni opintojen kartoittamisen kautta kehitysajatuksiin ja johtopäätöksiin käyttäen
luovasti tapaustutkimusta ja sisällönanalyysia.
Tutkimuksen lopputuloksena syntyi arvio ohjaajaopintosuunnan perusopintojen nykytilasta
ongelmakohtineen, sekä esityksiä teorian ja käytännön yhdistämisen suomista mahdollisuuksista
opintojen kehittämisessä.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]