Liiketaloustiede
Tampereen yliopiston kirjasto (2010-05-27T10:00:04Z)
Tässä tietueessa ei ole tiedostoja, ainoastaan metadata.
Tampereen yliopiston kirjasto
27.05.2010
Kuvaus
Liiketaloustieteen kokoelma-analyysi toteutettiin maaliskuussa 2009. Kartoitus kohdistettiin pääkirjaston liiketaloustieteen monografiakokoelmaan (yleis- ja käsikirjastokokoelmaan) sekä kirjaston tilaamiin sähköisiin aineistoihin ja painettuihin aikakauslehtiin (tietokantojen ja painettujen lehtien tiedot kerättiin 2010). Kartoituksen ulkopuolelle jätettiin opinnäytteet, kurssikirjat, erikoiskokoelmat ja osastokirjastojen käsikirjastokokoelmat sekä Hämeenlinnan yksikön yleiskokoelma.
Liiketaloustieteen kokoelma palvelee yliopistossa sekä johtamistieteiden laitosta, jonka oppiaineita ovat myös yrityksen taloustiede, markkinointi ja yrityksen hallinto, että taloustieteiden laitosta, jonka yhtenä oppiaineena on yrityksen taloustiede, laskentatoimi. Aihealueen asema kehysorganisaatiossa: em. oppiaineissa voi suorittaa kauppatieteiden kandidaatin, maisterin, lisensiaatin ja tohtorin tutkinnot.
Johtamistieteiden laitoksella on opetusta pääaineiden markkinoinnin ja yrityksen hallinnon lisäksi johtamisessa, Aasian Tyynenmeren alueen liiketoiminnassa sekä liiketoimintaosaamisessa.
Laitoksella on sekä julkiseen että liiketoimintaan liittyvää organisaatio– ja johtamistutkimusta. Yrityksen hallinnon ja markkinoinnin oppiaineissa tutkimuksen lähestymistapana on ollut liiketoiminnan kehikko. Myös kolmannen sektorin organisaatioihin kytkeytyvää tutkimusta on tehty. Yksittäisiä tutkimusaiheita: hallinnon muutos, johtajuus, asiantuntijaorganisaatioit, julkisen ja yksityisen organisaation lähentyminen, arvot ja etiikka, tuloksellisuus ja innovatiivisuus, strateginen johtaminen ja henkilöstövoimavarat, markkinointi, asiakassuhteet ja -palvelu sekä luottamus.
Taloustieteiden laitoksen laskentatoimen opetus ja tutkimus jakautuu a) kirjanpitoon ja tuloslaskentaan, b) johdon laskentatoimeen ja c) yritysrahoitukseen. Pääaineopinnoissa perehdytään mm. tilinpäätössuunnitteluun, investointilaskelmiin, budjetointiin ja rahoituspäätöksiin.
Yrityksen taloustiede, laskentatoimen tutkimustoiminnassa keskeistä on laskentatoimen historia, teoriat ja informaatiojärjestelmät sekä yritysten ja muiden organisaatioiden talouden ohjaus ja budjetointi kuin myös laskentatoimi tilivelvollisuuden, yhteiskuntavastuun ja kestävän kehityksen näkökulmasta tarkasteltuna.
Yrityksen taloustiede, markkinointi: perustutkinto-opisk. 167 (1,4 % kaikista) ja jatko-opisk. 12 (0,6 % kaikista) vuonna 2009. Tutkintoja (2009): alempia kk.tutk. 11 (1,4 % kaikista), ylempiä kk.tutk. 10 (1,3 % kaikista), lis.tutk. 0 (0 % kaikista) ja tohtorin tutk. 1 (0,8 % kaikista).
Yrityksen hallinto: perustutkinto-opisk. 190 (1,5 % kaikista) ja jatko-opisk. 24 (1,3 % kaikista) vuonna 2009. Tutkintoja (2009): alempia kk.tutk. 14 (1,8 % kaikista), ylempiä kk.tutk. 15 (1,9 % kaikista), lis.tutk. 1 (3,8 % kaikista) ja tohtorin tutk. 2 (1,6 % kaikista).
Yrityksen taloustiede, laskentatoimi: perustutkinto-opisk. 271 (2,2 % kaikista) ja jatko-opisk. 10 (0,5 % kaikista) vuonna 2009. Tutkintoja (2009): alempia kk.tutk. 14 (1,8 % kaikista), ylempiä kk.tutk. 17 (2,2 % kaikista), lis.tutk. 1 (3,8 % kaikista) ja tohtorin tutk. 1 (0,8 % kaikista).
Johtamistieteiden laitoksella v. 2008 opetusvirkoja 18 (3,1 % kaikista) ja taloustieteiden laitoksella 25 (4,2 % kaikista).
Liiketaloustieteen kokoelma palvelee yliopistossa sekä johtamistieteiden laitosta, jonka oppiaineita ovat myös yrityksen taloustiede, markkinointi ja yrityksen hallinto, että taloustieteiden laitosta, jonka yhtenä oppiaineena on yrityksen taloustiede, laskentatoimi. Aihealueen asema kehysorganisaatiossa: em. oppiaineissa voi suorittaa kauppatieteiden kandidaatin, maisterin, lisensiaatin ja tohtorin tutkinnot.
Johtamistieteiden laitoksella on opetusta pääaineiden markkinoinnin ja yrityksen hallinnon lisäksi johtamisessa, Aasian Tyynenmeren alueen liiketoiminnassa sekä liiketoimintaosaamisessa.
Laitoksella on sekä julkiseen että liiketoimintaan liittyvää organisaatio– ja johtamistutkimusta. Yrityksen hallinnon ja markkinoinnin oppiaineissa tutkimuksen lähestymistapana on ollut liiketoiminnan kehikko. Myös kolmannen sektorin organisaatioihin kytkeytyvää tutkimusta on tehty. Yksittäisiä tutkimusaiheita: hallinnon muutos, johtajuus, asiantuntijaorganisaatioit, julkisen ja yksityisen organisaation lähentyminen, arvot ja etiikka, tuloksellisuus ja innovatiivisuus, strateginen johtaminen ja henkilöstövoimavarat, markkinointi, asiakassuhteet ja -palvelu sekä luottamus.
Taloustieteiden laitoksen laskentatoimen opetus ja tutkimus jakautuu a) kirjanpitoon ja tuloslaskentaan, b) johdon laskentatoimeen ja c) yritysrahoitukseen. Pääaineopinnoissa perehdytään mm. tilinpäätössuunnitteluun, investointilaskelmiin, budjetointiin ja rahoituspäätöksiin.
Yrityksen taloustiede, laskentatoimen tutkimustoiminnassa keskeistä on laskentatoimen historia, teoriat ja informaatiojärjestelmät sekä yritysten ja muiden organisaatioiden talouden ohjaus ja budjetointi kuin myös laskentatoimi tilivelvollisuuden, yhteiskuntavastuun ja kestävän kehityksen näkökulmasta tarkasteltuna.
Yrityksen taloustiede, markkinointi: perustutkinto-opisk. 167 (1,4 % kaikista) ja jatko-opisk. 12 (0,6 % kaikista) vuonna 2009. Tutkintoja (2009): alempia kk.tutk. 11 (1,4 % kaikista), ylempiä kk.tutk. 10 (1,3 % kaikista), lis.tutk. 0 (0 % kaikista) ja tohtorin tutk. 1 (0,8 % kaikista).
Yrityksen hallinto: perustutkinto-opisk. 190 (1,5 % kaikista) ja jatko-opisk. 24 (1,3 % kaikista) vuonna 2009. Tutkintoja (2009): alempia kk.tutk. 14 (1,8 % kaikista), ylempiä kk.tutk. 15 (1,9 % kaikista), lis.tutk. 1 (3,8 % kaikista) ja tohtorin tutk. 2 (1,6 % kaikista).
Yrityksen taloustiede, laskentatoimi: perustutkinto-opisk. 271 (2,2 % kaikista) ja jatko-opisk. 10 (0,5 % kaikista) vuonna 2009. Tutkintoja (2009): alempia kk.tutk. 14 (1,8 % kaikista), ylempiä kk.tutk. 17 (2,2 % kaikista), lis.tutk. 1 (3,8 % kaikista) ja tohtorin tutk. 1 (0,8 % kaikista).
Johtamistieteiden laitoksella v. 2008 opetusvirkoja 18 (3,1 % kaikista) ja taloustieteiden laitoksella 25 (4,2 % kaikista).
Tiivistelmä
Liiketaloustieteen pääkokoelma sijaitsee pääkirjastossa (Linnassa), jossa painettu yleis- ja käsikirjastokokoelma koostuu noin 10000 nimekkeestä monografioita (painettujen monografiasarjojen osat mukaan lukien). Monografiakokoelmasta kartoitettiin yhdeksän osa-aluetta. Johtamista käsitteli 29 % kirjoista (2930 nimekettä), joten se oli selvin painopisteala. Organisaatiota käsitteli 18 % (1751 nimekettä); kauppaa, markkinointia, mainontaa, asiakaspalvelua 16 % kirjoista (1573 nimekettä); yrittäjyyttä, yrityksen kehitysvaiheita ja yrityksen kokoa 12 % kirjoista (1225 nimekettä); sekä henkilöstöjohtamista 11 % (1102 nimekettä).
Laskentatoimen (9 % / 910 nimekettä); materiaalitalouden, logistiikan ja tuotekehityksen (9 % / 862 nimekettä); yrityksen talouden (6 % / 595 nimekettä); sekä suhdetoiminnan ja organisaatioviestinnän (3 % / 296 nimekettä) osuudet kirjakokoelmasta olivat pienehköjä.
Käsikirjaston noin 110 nimekkeen kokoelma sisälsi bibliografioita (12 nimekettä), alan standardeja, sanastoja, sanakirjoja, lyhennesanakirjoja, käsikirjoja, hakuteoksia ja hakemistoja sekä liikekirjeiden ja asiakirjojen oppaita.
Painettuja lehtiä oli 16 nimekettä (Tilintarkastus – Laskentatoimi, Kauppalehti, Tilisanomat, Kauppalehti Optio, Fakta: talous ja tekniikka tänään, Liiketaloudellinen aikakauskirja, Ekonomi : Ekonomiuutiset – Ekonomnytt, Kuluttaja, Yrittäjä: suomalaisen yrittäjän ammattilehti, Markkinointi ja mainonta, Kehittyvä kauppa, Retail digest, Service industries journal, Myynti & markkinointi, KM Kaupan maailma ja Tampereen kauppakamari).
Sähkökirjoja kokoelmassa oli yhteensä 1421 nimekettä: 11 suomalaista verkkokirjaa WSOYpro – yritysonline –tietokannassa; 13 kirjaston ostamaa verkkokirjaa WSOYpro – organisaation verkkokirjat –tietokannassa; 1311 nimekettä (subject-haulla Business) Ebrary –tietokannassa; 17 nimekettä NetLibrary -tietokannassa ja 69 liiketaloustieteen käsikirjaa Nellin E-käsikirjastossa.
Verkkolehtiä kokoelmassa oli n. 691.
Tietokantoja oli 14, joista kokotekstilehtiä EBSCOhost Academic Search Premier, EBSCOhost Business Search Elite, Emerald Journals, JSTOR, Sage Premier, ScienceDirect, Wiley Interscience, Scientific Journals International (Open Access aineisto) ja viitetietokantoja Econlit (Ebscohost), Helecon Classic, Helecon Mix, Helecon Scima, Helecon tietokanavat ja KULTU (kuluttajatutkimuksen tietokannat).
Laskentatoimen (9 % / 910 nimekettä); materiaalitalouden, logistiikan ja tuotekehityksen (9 % / 862 nimekettä); yrityksen talouden (6 % / 595 nimekettä); sekä suhdetoiminnan ja organisaatioviestinnän (3 % / 296 nimekettä) osuudet kirjakokoelmasta olivat pienehköjä.
Käsikirjaston noin 110 nimekkeen kokoelma sisälsi bibliografioita (12 nimekettä), alan standardeja, sanastoja, sanakirjoja, lyhennesanakirjoja, käsikirjoja, hakuteoksia ja hakemistoja sekä liikekirjeiden ja asiakirjojen oppaita.
Painettuja lehtiä oli 16 nimekettä (Tilintarkastus – Laskentatoimi, Kauppalehti, Tilisanomat, Kauppalehti Optio, Fakta: talous ja tekniikka tänään, Liiketaloudellinen aikakauskirja, Ekonomi : Ekonomiuutiset – Ekonomnytt, Kuluttaja, Yrittäjä: suomalaisen yrittäjän ammattilehti, Markkinointi ja mainonta, Kehittyvä kauppa, Retail digest, Service industries journal, Myynti & markkinointi, KM Kaupan maailma ja Tampereen kauppakamari).
Sähkökirjoja kokoelmassa oli yhteensä 1421 nimekettä: 11 suomalaista verkkokirjaa WSOYpro – yritysonline –tietokannassa; 13 kirjaston ostamaa verkkokirjaa WSOYpro – organisaation verkkokirjat –tietokannassa; 1311 nimekettä (subject-haulla Business) Ebrary –tietokannassa; 17 nimekettä NetLibrary -tietokannassa ja 69 liiketaloustieteen käsikirjaa Nellin E-käsikirjastossa.
Verkkolehtiä kokoelmassa oli n. 691.
Tietokantoja oli 14, joista kokotekstilehtiä EBSCOhost Academic Search Premier, EBSCOhost Business Search Elite, Emerald Journals, JSTOR, Sage Premier, ScienceDirect, Wiley Interscience, Scientific Journals International (Open Access aineisto) ja viitetietokantoja Econlit (Ebscohost), Helecon Classic, Helecon Mix, Helecon Scima, Helecon tietokanavat ja KULTU (kuluttajatutkimuksen tietokannat).