Katepillarista kauppakassiin : product placement suomalaisessa tv-ohjelmatuotannossa
Lappeteläinen, Josephina (2006-05-29)
Lappeteläinen, Josephina
Helsinki Polytechnic Stadia Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia
29.05.2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:stadia-1149851004_4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:stadia-1149851004_4
Tiivistelmä
Product placement eli tuotesijoittelu on yleistynyt suomalaisissa televisio-ohjelmissa viime vuosina. Tuotesijoittelu, kuten koko televisiotoiminta, on lainsäädännössä tiukasti säädeltyä ja valvottua toimintaa. Piilomainonta, sponsorointi, yhteistyökumppanuus ja tuotesijoittelu sekoitetaan usein keskenään. Osittain nämä toiminnot ovatkin päällekkäisiä. Ongelmia aiheuttaa se, että nykyinen lainsäädäntö ei tunne tuotesijoittelua, joten sillä ei ole tarkasti määriteltyä asemaa. Tuotesijoittelu kotimaisissa ohjelmissa on vielä suhteellisen pientä. Laajempaa toiminta on elokuvapuolella, jossa rajoitukset ovat huomattavasti liberaalimmat. Yhdysvalloissa tuotesijoittelu on osa tuotantobudjetteja. Painetta rahoituksen lisäämiseen on myös Suomessa ja Euroopassa. Euroopan unionissa on valmisteltu uutta televisiodirektiiviä, joka mahdollistaisi nykyistä vapaamman mainonnan, myös product placementin, käytön osana televisio-ohjelmien rahoitusta. Direktiiviehdotus on vasta ensimmäisellä kierroksella, joten ihan lähiaikoina product placement tuskin saa laissa määriteltyä asemaa. Opinnäytetyössäni olen haastatellut suomalaisia televisiotuottajia tarkoituksena selvittää tuotesijoittelun asemaa ja käytäntöä kotimaisissa televisio-ohjelmissa. Teemahaastatteluissa käsiteltiin myös piilomainontaa, sponsorointia, erilaisia yhteistyökuvioita sekä ohjeistuksen tarpeellisuutta. Vaikka product placement ei vielä suuressa mittakaavassa ole merkittävä osa tuotannon rahoitusta, siihen suuntaan on paineita. Tällä hetkellä televisiotoiminnassa haetaan niitä rajoja, joiden puitteissa tuotesijoittelua voisi laillisesti käyttää osana budjetointia ja kustannusten kattamista.
Kokoelmat
- Viestintä [81]