Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa
Viitteet 16-35 / 40
-
Mielikuvat ja opettaminen : mielikuvia helpottamaan pianonsoiton tekniikan opettamista
(Helsingin ammattikorkeakoulu StadiaHelsinki Polytechnic Stadia, 23.05.2008)Käsittelen opinnäytetyössäni mielikuvien käyttöä pianonsoiton tekniikan varhaisopetuksessa. Pohdin tekniikkaa lähinnä motorisesta näkökulmasta, joskin pianonsoitossa tekniikkakäsite on kiinteästi yhteydessä kaikkeen, mikä ... -
Mielikuvitusmatka viulumaahan : leikit ja mielikuvat viulunsoiton alkeisopetuksessa
(Helsingin ammattikorkeakoulu StadiaHelsinki Polytechnic Stadia, 28.04.2008)Opinnäytetyöni käsittelee leikinomaista, lapsikeskeistä lähestymistapaa viulunsoiton alkeisopetuksessa. Tutkin työssäni kuinka lapsen näkökulman huomioon ottaminen mahdollistuu suomalaisessa viulupedagogiikassa asemansa ... -
Miten klarinetinsoitto aloitetaan? : klarinettikoulujen sisältöjen arvioinnista syntyneitä kehittämisideoita
(Helsingin ammattikorkeakoulu StadiaHelsinki Polytechnic Stadia, 18.12.2006)Olen opinnäytetyössäni tutkinut eräiden klarinettikoulujen sisältöä ja vertaillut, miten ne vastaavat Suomen musiikkioppilaitosten liiton vuonna 2005 julkaisemaa klarinetinsoiton tasosuoritusten sisältöä ensimmäisen ... -
Mitä musiikkiopistojen pääsykokeissa testataan? : tutkimus Helsingissä sijaitsevien SML:n liittoon kuuluvien musiikkiopistojen pääsykokeista
(Helsingin ammattikorkeakoulu StadiaHelsinki Polytechnic Stadia, 28.05.2007)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä musiikkiopistoissa käytössä olevat pääsykoetestit mittaavat sekä mitataanko niissä varsinaisesti musikaalisuutta. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin lahjakkuuden ja musikaalisuuden ... -
"Mitähän mä seuraavaks sanoisin..." : keskusteluntutkimuksen keinoja soittotunnin puheen tarkasteluun
(Helsingin ammattikorkeakoulu StadiaHelsinki Polytechnic Stadia, 19.05.2008)Soittotunnin vuorovaikusta on tutkittu hyvin vähän, ja puhetta tunneilla ei oikeastaan lainkaan. Puhe on olennaisen tärkeä osa soitonopetusta, joten tunnin puhutun osuuden tarkempi tarkastelu olisi opettajille ja opettajaksi ... -
Muodollinen haaste : G. Mahlerin 10. sinfonian I osan rakenteesta
(Helsingin ammattikorkeakoulu StadiaHelsinki Polytechnic Stadia, 05.05.2008)Opinnäytetyöni aiheena on Gustav Mahlerin 10. sinfonian avausosan muodon analysointi. Osa on rakenteensa puolesta poikkeuksellisen kompleksinen, eikä sen muodosta siksi olekaan syntynyt tutkijoiden kesken yhtenäistä ... -
Musiikin kehittämis- ja opetussuunnitelma Seinäjoen Kansalaisopistoon
(Helsingin ammattikorkeakoulu StadiaHelsinki Polytechnic Stadia, 30.05.2008)Tämän opinnäytetyön lähtökohtana on ollut musiikinopetuksen kehittämis- ja opetussuunnitelman puuttuminen Seinäjoen Kansalaisopistosta. Työn alkuosassa käydään läpi pääpiirteittäin vapaan sivistystyön historia ja Laki ... -
Musiikin sovittaminen J.V.Snellman 200-vuotta juhlakonserttiin
(Helsingin ammattikorkeakoulu StadiaHelsinki Polytechnic Stadia, 2006 syksy)Opinnäytetyössäni olen tehnyt Toppilan Laulustudion tilauksesta sovituksia Kaj Chydeniuksen säveltämistä J. V. Snellmanin rakkausrunoista. Opinnäytetyöhöni kuuluu J. V. Snellman 200-vuotisjuhlakonsertin "Minkä rakkaudelle ... -
Musiikinteorian ja sellonsoiton integrointi : alkeisoppimateriaalit vertailussa
(Helsingin ammattikorkeakoulu StadiaHelsinki Polytechnic Stadia, 2006 kevät)Olen opinnäytetyössäni kartoittanut sellonsoiton sekä teorian ja säveltapailun alkeisoppimateriaalien integroinnin mahdollisuuksia sekä selvittänyt, miten lapselle syntyy niiden avulla kokonaiskuva musiikista. Valitsin ... -
Opettajien tiimityöskentely kamarimusiikkiyhtyeen opetuksessa : Vantaan Peltolan koulun yhteismusisointiprojekti syksyllä 2005
(Helsingin ammattikorkeakoulu StadiaHelsinki Polytechnic Stadia, 04.06.2007)Tutkin opinnäytetyössäni syksyllä 2005 järjestettyä Vantaan Peltolan koulun yhteismusisointiprojektia opettamisen näkökulmasta. Musiikkiluokkien oppilaista muodostettiin pieniä kamarimusiikkiryhmiä, joita jokaista ohjasi ... -
Orkesteritoiminnan merkitys Helsingin ammattikorkeakoulu Stadian opetuksessa
(Helsingin ammattikorkeakoulu StadiaHelsinki Polytechnic Stadia, 31.05.2006)Opinnäytetyössäni tarkastelen Stadian musiikin koulutusohjelman orkesteritoiminnan merkitystä osana muusikon ja musiikkipedagogin suuntautumisvaihtoehtojen opinto-ohjelmaa. Tuon työssäni esille koulun määritelmän ... -
Orkesterityön haasteet : ihanteellinen orkesterikoulutus jousisoittajan näkökulmasta
(Helsingin ammattikorkeakoulu StadiaHelsinki Polytechnic Stadia, 09.05.2008)Opinnäytetyössä käsitellään orkesterisoittoa ja sen koulutusta sekä ammattilaisten että opiskelijoiden näkökulmien pohjalta. Varsinkin käytännön orkesterityöstä kertovat luvut tarjoavat ajankohtaista tietoa orkesterityön ... -
Panhuilunsoiton peruskurssien 1-3 sekä I/D-tason kurssisuoritusvaatimukset sekä ohjelmistoluettelo
(Helsingin ammattikorkeakoulu StadiaHelsinki Polytechnic Stadia, 2007-kevät)Koska panhuilu on vasta "aloitteleva" musiikkioppilaitossoitin, sille ei vielä ole valmiita tasokurssiohjelmistotaulukoita. Panhuilunsoiton opetuksen aloittamisen edellytyksenä on kurssivaatimusten ja ohjelmistoluetteloiden ... -
Partituurista oopperaksi : laulajan työvälineet
(Helsingin ammattikorkeakoulu StadiaHelsinki Polytechnic Stadia, 2006 kevät)Partituurista oopperaksi on tutkielma laulajan työprosessista ja sen hallinnan keinoista. Tämä kirjallinen opinnäytetyö perustuu muistiinpanoihin ja kokemuksiin Dorabellan roolin työstämisestä W. A. Mozartin oopperassa ... -
" Se on sellainen ihana paketti" : vanhempien näkemyksiä Helsingin Konservatorion musiikkileikkikoulutoiminnasta
(Helsingin ammattikorkeakoulu StadiaHelsinki Polytechnic Stadia, 05.05.2008)Opinnäytetyössämme esittelemme musiikkileikkikoulun tavoitteita ja toimintaa sekä vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia musiikkileikkikoulusta ja sen vaikutuksista. Pian valmistuvina varhaisiän musiikinopettajina halusimme ... -
Soitan, mutta kuuntelenko? : 10-15 -vuotiaiden huilunsoiton opiskelijoiden klassisen musiikin kuuntelukokemukset
(Helsingin ammattikorkeakoulu StadiaHelsinki Polytechnic Stadia, 19.12.2007)Kartoitan opinnäytetyössäni nuorten soitonopiskelijoiden klassisen musiikin kuuntelemisen kokemuksia ja seuraan näiden kokemuksien kehittymistä ja niiden vaikutusta soitonopiskeluun. Työni perustuu kuunteluprojektiin, jonka ... -
Soittotoverina elektroniikka : viulistin kokemuksia elektronisen aineiston kanssa soittamisesta
(Helsingin ammattikorkeakoulu StadiaHelsinki Polytechnic Stadia, 05.05.2008)Monimuototyönä toteutettu opinnäytetyöni käsittelee pohjoismaissa sävellettyä musiikkia sooloviululle ja elektroniikalle. Työhöni kuuluu teosluettelo löytämistäni pohjoismaisista viuluteoksista, joissa on mainittu kokoonpano. ... -
"Sydänten lapset" : adoptiolapsi musiikkileikkikoululussa
(Helsingin ammattikorkeakoulu StadiaHelsinki Polytechnic Stadia, 07.01.2008)Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää miten adoptiolapsia tulisi huomioida musiikkileikkikouluryhmissä. Opetimme lukuvuoden 2006 - 2007 aikana Yhteiset Lapsemme ry:n musiikkileikkikoulussa yhtä adoptiolapsiryhmää, ... -
Tie omaan ääneen : kehollisuus ja kokonaisvaltaisuus laulunopetuksessa
(Helsingin ammattikorkeakoulu StadiaHelsinki Polytechnic Stadia, 2006 syksy)Työ on hankkeistettu Laulupedagogit ry:n kanssa. Hankkeistamisen muoto on opinnäytetyön abstraktin julkistaminen yhdistyksen kotisivuilla www.siba.fi/laulupedagogit. Pohdin työssäni lauluoppilaan kehollisten kokemusten, ... -
Uuden musiikin äärellä : kokemuksia nykymusiikin opiskelusta
(Helsingin ammattikorkeakoulu StadiaHelsinki Polytechnic Stadia, 29.05.2007)Opinnäytteessäni tarkastelen uutta musiikkia osana muusikon koulutusta Stadiassa ja Hogeschool Gentissä Belgiassa. Uuden musiikin opiskelu on avartanut käsitystäni (klassisesta) musiikista ja omasta instrumentistani ...