Pakkosuomi vai vapaaehtoinen vieras kieli? - tutkielma varsinais-suomalaisten suomenruotsalaisten lukiolaisten motivaatiosta oppia suomea
Jansson, Hanna (2024)
Jansson, Hanna
2024
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042119793
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042119793
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on kartoittaa, kuinka motivoituneita varsinais-suomalaiset suomenruotsalaiset lukiolaiset ovat oppimaan suomen kieltä ja tutkia ovatko asenteet muuttuneet viimeisten kolmentoista vuoden aikana. Tutkimustuloksia peilataan myös ajanjakson 2009-2022 kielipolitiikkaan, mahdollisten syy-seuraus-suhteiden havaitsemiseksi.
Tutkielma perustuu kyselylomaketutkimukseen, joka suoritettiin kahdesti. Vuonna 2009 kyselyyn osallistui 62 oppilasta ja vuonna 2022 informantteja oli 105. Statistiikkaan pohjautuvan analyysin avulla kyselylomakkeista etsitään eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä lukiolaisten asenteissa suomen kieltä kohtaan.
Kyseessä on tutkimus, joka pohjautuu harkinnanvaraiseen näytteeseen. Kyselytutkimukseen osallistui myös oppilaiden suomen kielen opettaja. Opettajalle suunnatun kyselyn tarkoituksena on muun muassa havaita mahdollinen yhteys oppilaiden ja opettajan vastauksissa.
Tuloksista selviää enemmistön oppilaista suhtautuvan positiivisesti suomen kielenopiskeluun ja kokevan sen hyödylliseksi tulevissa opinnoissa, työssä ja arjessa. Suomen kielen käyttö koulun ulkopuolella on lisääntynyt, mutta myös kaksikielisten informanttien. Tulokset osoittavat suomenkielisten tv-ohjelmien, radiokanavien ja kirjallisuuden suosion laskeneen, mutta suomenkielisen musiikin kuuntelun lisääntyneen.
Vaikka yhä useampi oppilas maanlaajuisesti ei sisällytä suomea ylioppilastutkintoonsa, osoittavat tulokset kuitenkin, että suomen kielen säilyttämistä pakollisena oppiaineena puoltavien oppilaiden määrä on noussut. Myös opettajan mielipide siitä, että suomen kielen tulisi olla pakollinen oppiaine on vahvistunut. Opettajan ja oppilaiden mielipiteissä on yhtäläisyyksiä, mutta myös eroja. Opettaja kokee esimerkiksi suomen tulleen vaikeammaksi kieleksi oppia ja opettaa, mutta oppilaiden vastauksissa suomenkielen oppiminen vaikuttaa helpottuneen. Opettajan mukaan enemmistö oppilaista on motivoituneita, poikkeuksena vuonna 2009 mainitut mofi-oppilaat, jotka kokevat osaavansa kaiken. Tämä saa tukea myös oppilaiden vastauksista.
Tutkielma perustuu kyselylomaketutkimukseen, joka suoritettiin kahdesti. Vuonna 2009 kyselyyn osallistui 62 oppilasta ja vuonna 2022 informantteja oli 105. Statistiikkaan pohjautuvan analyysin avulla kyselylomakkeista etsitään eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä lukiolaisten asenteissa suomen kieltä kohtaan.
Kyseessä on tutkimus, joka pohjautuu harkinnanvaraiseen näytteeseen. Kyselytutkimukseen osallistui myös oppilaiden suomen kielen opettaja. Opettajalle suunnatun kyselyn tarkoituksena on muun muassa havaita mahdollinen yhteys oppilaiden ja opettajan vastauksissa.
Tuloksista selviää enemmistön oppilaista suhtautuvan positiivisesti suomen kielenopiskeluun ja kokevan sen hyödylliseksi tulevissa opinnoissa, työssä ja arjessa. Suomen kielen käyttö koulun ulkopuolella on lisääntynyt, mutta myös kaksikielisten informanttien. Tulokset osoittavat suomenkielisten tv-ohjelmien, radiokanavien ja kirjallisuuden suosion laskeneen, mutta suomenkielisen musiikin kuuntelun lisääntyneen.
Vaikka yhä useampi oppilas maanlaajuisesti ei sisällytä suomea ylioppilastutkintoonsa, osoittavat tulokset kuitenkin, että suomen kielen säilyttämistä pakollisena oppiaineena puoltavien oppilaiden määrä on noussut. Myös opettajan mielipide siitä, että suomen kielen tulisi olla pakollinen oppiaine on vahvistunut. Opettajan ja oppilaiden mielipiteissä on yhtäläisyyksiä, mutta myös eroja. Opettaja kokee esimerkiksi suomen tulleen vaikeammaksi kieleksi oppia ja opettaa, mutta oppilaiden vastauksissa suomenkielen oppiminen vaikuttaa helpottuneen. Opettajan mukaan enemmistö oppilaista on motivoituneita, poikkeuksena vuonna 2009 mainitut mofi-oppilaat, jotka kokevat osaavansa kaiken. Tämä saa tukea myös oppilaiden vastauksista.
Kokoelmat
- 6121 Kielitieteet [155]