Kosmetikaindustrins hållbarhetsarbete – en kvalitativ innehållsanalys av tre finska företag
Tallroth, Lynn (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052338174
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052338174
Tiivistelmä
Hållbarhet är en allt viktigare faktor för konsumenter. Kosmetikaindustrin måste följa med i konsumenttrenderna för att fortsatt vara konkurrenskraftiga. Företagsansvaret ökar i takt med den växande efterfrågan på hållbara produkter. Drivkrafter för hållbarhetsarbete kan gälla företagens eget intresse av hållbarhet, viljan av ett konkurrenskraftigt försprång på marknaden, lagar och regleringar samt förändrade konsumentkrav och marknadstrender.
Syftet med forskningen är att skapa djupare förståelse hur företag inom kosmetikaindustrin arbetar med hållbarhet och hur de rapporterar och kommunicerar det utåt. Forskningsmetoden för den empiriska undersökningen består av en kvalitativ innehållsanalys. Det sker en insamling av sekundärdata från offentliga rapporter och publikationer som tolkas och analyseras. Forskningen avgränsas till tre finska företag inom kosmetikaindustrin, Lumene, Dermosil och Flow Kosmetiikka. Företagen skiljer sig från varandra storleksmässigt där Lumene är en stor marknadsaktör, Dermosil en medelstor och Flow Kosmetiikka en mindre aktör.
Undersökningen visar att företagen implementerar hållbarhetsstrategier för att möta intressenternas allt hårdare krav och för att stärka konkurrenskraften i marknaden. Företagen arbetar långsiktigt för att integrera en hållbar utveckling i affärsverksamheten och säkra konkurrensfördelar som fås genom att arbeta hållbart. Företagen utnyttjar grön marknadsföring för att attrahera kunder. Företagen driver marknaden framåt när det kommer till gröna innovationer och hållbarhetstänk.
Det är viktigt att undersöka trovärdigheten bakom företag som marknadsför sig som hållbara. Gröntvättning är alltmer förekommande. Det finns många faktorer som påverkar hållbarheten, därav måste man fästa uppmärksamhet vid att miljömärkningar, standarder och certifieringar endast uppfyller vissa krav och betyder därmed inte att produkten fyller alla krav för vad som kan definieras som hållbart. Det rekommenderas att fortsatt forskning behandlar branschen ur ett bredare perspektiv för att få mer information om ämnet.
Syftet med forskningen är att skapa djupare förståelse hur företag inom kosmetikaindustrin arbetar med hållbarhet och hur de rapporterar och kommunicerar det utåt. Forskningsmetoden för den empiriska undersökningen består av en kvalitativ innehållsanalys. Det sker en insamling av sekundärdata från offentliga rapporter och publikationer som tolkas och analyseras. Forskningen avgränsas till tre finska företag inom kosmetikaindustrin, Lumene, Dermosil och Flow Kosmetiikka. Företagen skiljer sig från varandra storleksmässigt där Lumene är en stor marknadsaktör, Dermosil en medelstor och Flow Kosmetiikka en mindre aktör.
Undersökningen visar att företagen implementerar hållbarhetsstrategier för att möta intressenternas allt hårdare krav och för att stärka konkurrenskraften i marknaden. Företagen arbetar långsiktigt för att integrera en hållbar utveckling i affärsverksamheten och säkra konkurrensfördelar som fås genom att arbeta hållbart. Företagen utnyttjar grön marknadsföring för att attrahera kunder. Företagen driver marknaden framåt när det kommer till gröna innovationer och hållbarhetstänk.
Det är viktigt att undersöka trovärdigheten bakom företag som marknadsför sig som hållbara. Gröntvättning är alltmer förekommande. Det finns många faktorer som påverkar hållbarheten, därav måste man fästa uppmärksamhet vid att miljömärkningar, standarder och certifieringar endast uppfyller vissa krav och betyder därmed inte att produkten fyller alla krav för vad som kan definieras som hållbart. Det rekommenderas att fortsatt forskning behandlar branschen ur ett bredare perspektiv för att få mer information om ämnet.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [435]