Att möta kriser i skolan : En kvalitativ studie i skolans beredskap att hantera krissituationer.
Sjöberg, Kaj (2019)
Sjöberg, Kaj
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019040210773
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019040210773
Tiivistelmä
Det övergripande syftet med studien är att behandla krishantering i skolan, att redogöra för nyblivna lärares uppfattning av den egna beredskapen att möta kriser i skolan samt rektorers uppfattning av den egna skolans hantering att möta kriser.
Följande forskningsfrågor ligger som grund för denna studie:
1. Hur uppfattar nyblivna lärare den egna beredskapen att möta krissituationer i skolan?
2. Hur uppfattar nyblivna lärare skolans beredskap att möta krissituationer?
3. Hur uppfattar rektorn skolans beredskap att möta krissituationer?
Metoden för studien är kvalitativ med narrativ forskningsansats, eftersom jag valt att skildra respondenternas upplevelser i form av deras egna berättelser. Jag valde att intervjua tre nyblivna klasslärare och två rektorer.
Undersökningen visar att flera av de nyblivna lärarna och rektorerna uppfattar skolans kompetens inom kris och krishantering som bristfällig, samtliga lärare och rektorer anser dock att deras skola skulle klara av att hantera en krissituation på ett bra sätt. Generellt så uppfattar respondenterna i undersökningen den egna beredskapen att möta kriser i skolan är god.
Undersökningen visar också att samtliga respondenter anser att skolans krisplan är central när det gäller skolans beredskap att möta kriser i skolan. Krisplanen anses fungera som stöttepelare i svåra situationer.
Följande forskningsfrågor ligger som grund för denna studie:
1. Hur uppfattar nyblivna lärare den egna beredskapen att möta krissituationer i skolan?
2. Hur uppfattar nyblivna lärare skolans beredskap att möta krissituationer?
3. Hur uppfattar rektorn skolans beredskap att möta krissituationer?
Metoden för studien är kvalitativ med narrativ forskningsansats, eftersom jag valt att skildra respondenternas upplevelser i form av deras egna berättelser. Jag valde att intervjua tre nyblivna klasslärare och två rektorer.
Undersökningen visar att flera av de nyblivna lärarna och rektorerna uppfattar skolans kompetens inom kris och krishantering som bristfällig, samtliga lärare och rektorer anser dock att deras skola skulle klara av att hantera en krissituation på ett bra sätt. Generellt så uppfattar respondenterna i undersökningen den egna beredskapen att möta kriser i skolan är god.
Undersökningen visar också att samtliga respondenter anser att skolans krisplan är central när det gäller skolans beredskap att möta kriser i skolan. Krisplanen anses fungera som stöttepelare i svåra situationer.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [534]