Osäkerhet, risk och prisbildning : En empirisk analys av priseffekten av en garanti på marknaden för begagnade bilar i Finland
Lähde, Robin (2019)
Lähde, Robin
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052717180
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052717180
Tiivistelmä
Marknaden för begagnade bilar används ofta som ett skolexempel på en marknad med informationsasymmetri. På grund av osäkerhet om bilarnas kvalitet kan inte bilar säljas till ett pris som återspeglar kvalitetsnivån. Under sådana förhållanden fungerar inte marknaden på ett effektivt sätt och på sikt finns det risk för att marknaden upphör. Trots detta säljs årligen hundratusentals begagnade bilar i Finland. Detta tyder på att aktörerna på marknaden lyckas kringgå problemet med informationsasymmetri. Garantier lyfts ofta fram som en möjlig lösning på informationsproblem av detta slag.
Syftet med denna avhandling är att utreda om en garanti leder till ett högre pris för begagnade bilar i Finland. Om garantin uppvisar en positiv priseffekt tyder det också på att konsumenter är beredda att betala för att undvika risk. Tidigare litteratur är splittrad vad gäller förekomsten av snedvridet urval och garantins verkliga syfte men indikerar att snedvridet urval förekommer åtminstone i någon mån och att bilar med garanti oftare säljs till ett högre pris.
Jag samlar in data över transaktionspriser för begagnade bilar och använder sedan regressionsanalys för att isolera garantins priseffekt. I analysen utnyttjar jag garantins åldersvillkor för att granska om det förekommer diskontinuiteter i pris. Jag undersöker även om en garanti har olika effekter för olika slags bilar. Slutligen granskar jag hur robusta resultaten är genom att beakta icke-linjära samband och genom att strama åt åldersintervallen i datamaterialet.
Jag finner inga tecken på att konsumenter på denna marknad vore villiga att betala för att undvika risk. Garantins priseffekt förblir statistiskt insignifikant även i heterogenitets- och robusthetsanalysen. För att garantin enligt teorin ska signalera kvalitet bör det existera informationsasymmetri på marknaden. Mot bakgrunden av mina resultat argumenterar jag för att detta inte nödvändigtvis är fallet när det gäller behöriga återförsäljare av bilar i Finland. Andra tänkbara bidragande faktorer är internets framgång, ett starkt konsumentskydd och utbudets kvalitet.
Syftet med denna avhandling är att utreda om en garanti leder till ett högre pris för begagnade bilar i Finland. Om garantin uppvisar en positiv priseffekt tyder det också på att konsumenter är beredda att betala för att undvika risk. Tidigare litteratur är splittrad vad gäller förekomsten av snedvridet urval och garantins verkliga syfte men indikerar att snedvridet urval förekommer åtminstone i någon mån och att bilar med garanti oftare säljs till ett högre pris.
Jag samlar in data över transaktionspriser för begagnade bilar och använder sedan regressionsanalys för att isolera garantins priseffekt. I analysen utnyttjar jag garantins åldersvillkor för att granska om det förekommer diskontinuiteter i pris. Jag undersöker även om en garanti har olika effekter för olika slags bilar. Slutligen granskar jag hur robusta resultaten är genom att beakta icke-linjära samband och genom att strama åt åldersintervallen i datamaterialet.
Jag finner inga tecken på att konsumenter på denna marknad vore villiga att betala för att undvika risk. Garantins priseffekt förblir statistiskt insignifikant även i heterogenitets- och robusthetsanalysen. För att garantin enligt teorin ska signalera kvalitet bör det existera informationsasymmetri på marknaden. Mot bakgrunden av mina resultat argumenterar jag för att detta inte nödvändigtvis är fallet när det gäller behöriga återförsäljare av bilar i Finland. Andra tänkbara bidragande faktorer är internets framgång, ett starkt konsumentskydd och utbudets kvalitet.