"Det är något magiskt med vatten" : Specialklasslärares erfarenheter av simundervisning för elever i specialklass
Prinsén, Antonia; Ingves-Mangs, Josefina (2019)
Prinsén, Antonia
Ingves-Mangs, Josefina
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019050914987
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019050914987
Tiivistelmä
För elever i specialklass kan skolans simundervisning vara en glädjefylld stund där elever förutom att träna sina simkunskaper även erbjuds goda träningsmöjligheter i olika vardagsfärdigheter. Vattnets egenskaper möjliggör rörelse i vatten som inte är möjlig på land. Tack vare den rörelsefrihet som vattnet ger upplever många barn med funktionsnedsättning glädje i vatten.
Det övergripande syftet för den här studien är att ta reda på vilka erfarenheter specialklasslärare i Svenskfinland har av simundervisning för elever inom särskilt stöd i specialklass i grundskolans lägre årskurser, F-6.
Utgående från studiens syfte har nedanstående forskningsfrågor utarbetats:
1. Hur ordnas simundervisning för elever i specialklass?
2. Vilka utmaningar upplever specialklasslärare med simundervisning i skolan?
3. Hur beskriver specialklasslärare sin beredskap för simundervisning i skolan?
4. Hur upplever specialklasslärare att simundervisningen påverkar elever i specialklass?
Studien har inspirerats av en fenomenologisk forskningsansats, eftersom syftet är att undersöka specialklasslärares egna erfarenheter av simundervisning i skolan för elever i specialklass. Datainsamlingen har gjorts genom semistrukturerade intervjuer. För studien har sex intervjuer med specialklasslärare i Svenskfinland som är yrkesverksamma i grundskolans lägre årskurser gjorts. Fyra av respondenterna arbetar i Österbotten, en i Nyland och en i Åboland. Fyra respondenter har varit längre i yrkeslivet och två av respondenterna är relativt nyutexaminerade.
Det insamlade materialet analyserades med hjälp av innehållsanalys. Det insamlade datamaterialet transkriberades i sin helhet och delades därefter upp i mindre delar. Kategorier utformades och relevanta ord och meningar kodades för att kunna placeras in i de olika kategorierna.
Samtliga av respondenterna upplever simundervisningen i skolan som värdefull och att det finns många fördelar med simundervisning för elever i specialklass. Simningen kan bland annat bidra till träning av kroppsfunktioner, ge vattenvana, öka motivationen, skapa delaktighet och lära ut vardagsfärdigheter.
Respondenterna upplever även utmaningar med simundervisning i skolan. Som utmaningar kan nämnas tidskrävande arrangemang, krav på personalresurser och personalens bristande kunskap om simundervisning samt utmaningar med simhallen som undervisningsmiljö. Respondenterna upplever att den egna kunskapen i och erfarenheten av simning och simundervisning är avgörande för simundervisningens kvalitet och för att simundervisningen ska kunna garanteras vara trygg och säker.
Det övergripande syftet för den här studien är att ta reda på vilka erfarenheter specialklasslärare i Svenskfinland har av simundervisning för elever inom särskilt stöd i specialklass i grundskolans lägre årskurser, F-6.
Utgående från studiens syfte har nedanstående forskningsfrågor utarbetats:
1. Hur ordnas simundervisning för elever i specialklass?
2. Vilka utmaningar upplever specialklasslärare med simundervisning i skolan?
3. Hur beskriver specialklasslärare sin beredskap för simundervisning i skolan?
4. Hur upplever specialklasslärare att simundervisningen påverkar elever i specialklass?
Studien har inspirerats av en fenomenologisk forskningsansats, eftersom syftet är att undersöka specialklasslärares egna erfarenheter av simundervisning i skolan för elever i specialklass. Datainsamlingen har gjorts genom semistrukturerade intervjuer. För studien har sex intervjuer med specialklasslärare i Svenskfinland som är yrkesverksamma i grundskolans lägre årskurser gjorts. Fyra av respondenterna arbetar i Österbotten, en i Nyland och en i Åboland. Fyra respondenter har varit längre i yrkeslivet och två av respondenterna är relativt nyutexaminerade.
Det insamlade materialet analyserades med hjälp av innehållsanalys. Det insamlade datamaterialet transkriberades i sin helhet och delades därefter upp i mindre delar. Kategorier utformades och relevanta ord och meningar kodades för att kunna placeras in i de olika kategorierna.
Samtliga av respondenterna upplever simundervisningen i skolan som värdefull och att det finns många fördelar med simundervisning för elever i specialklass. Simningen kan bland annat bidra till träning av kroppsfunktioner, ge vattenvana, öka motivationen, skapa delaktighet och lära ut vardagsfärdigheter.
Respondenterna upplever även utmaningar med simundervisning i skolan. Som utmaningar kan nämnas tidskrävande arrangemang, krav på personalresurser och personalens bristande kunskap om simundervisning samt utmaningar med simhallen som undervisningsmiljö. Respondenterna upplever att den egna kunskapen i och erfarenheten av simning och simundervisning är avgörande för simundervisningens kvalitet och för att simundervisningen ska kunna garanteras vara trygg och säker.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [531]