Religious pluralism among young Muslim adults in contemporary Israel : A qualitative study on tendencies towards religious pluralism among Muslim university students in Israel
Karlsson, Karin (2019)
Karlsson, Karin
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019040411187
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019040411187
Tiivistelmä
Israel är ett land där flera religioner är representerade och landet är präglat av konflikter mellan de religiösa grupperna. I den här avhandlingen så undersöker jag hur muslimska universitetsstuderande i Israel relaterar till andra muslimer, till människor med andra religioner och till politiska frågor som har att göra med religiös pluralism. Jag använder perspektiv på religiös pluralism som teori i avhandlingen. Jag förstår och använder termen religiös pluralism som 1) en empirisk form av religiös diversitet, och 2) en normativ religiös pluralism som innefattar tanken om att religiös pluralism är eftersträvansvärt. Jag fokuserar också på en form av religiös pluralism som kallas för djup pluralism; ett synsätt som har utvecklats av William E. Connolly och handlar om en multidimensionell religiös pluralism på samhällelig nivå.
Eftersom mitt syfte är att studera vilka spår av religiös pluralism det finns hos unga vuxna muslimer i Israel så förankras avhandlingen i bakgrundsinformation om unga vuxna och religion samt om det religiösa landskapet i Israel. Genom att läsaren förstår vilka faktorer som påverkar unga vuxna och vilka uppfattningar och åsikter det finns hos olika religiösa grupper i Israel så kan hen även bättre förstå sammanhanget för min avhandling. Materialet som jag använder är insamlat inom projektet Young adults and religion in a global perspective: A cross-cultural, comparative and mixed-method study of religious subjectivities and values in their context. Jag använder åtta Faith Q-sort-analyser och åtta intervjuer. Faith Q-sort är en metod utvecklad ur Q-metodologi. Ur ett litet sampel kan man med hjälp av den här metoden identifiera prototyper, påhittade idealpersoner, som representerar olika religiösa subjektiviteter som finns i samplet. I det muslimska samplet i Israel identifierades fyra prototyper. Jag använder dessa prototyper, och åtta respondenter som liknar prototyperna, i min analys av religiös pluralism. Intervjuerna som jag använder har gjorts i samband med Faith Q-sort och i intervjuerna fick respondenterna en chans att förklara sina val i Faith Q-sort.
Resultaten som jag fick från min analys visar att alla fyra prototyper på något sätt lever liv som involverar pluralism. Däremot så visar prototyp ett endast svaga tecken på detta medan prototyp fyra trots en pluralistisk livsstil framstår som likgiltig. Prototyp två lever både ett liv och har värderingar som visar på religiös pluralism, medan prototyp tre lever enligt pluralistiska värderingar men ändå inte uppvisar engagemang i ämnet. Avslutningsvis så kan man säga att de unga muslimska universitetsstuderande som jag har studerat visar på pluralistiska värderingar, men av varierande omfattning och typ. Israel is a country in which many religions exist, and a country characterized by conflicts between religious groups. In this thesis, I study how Muslim university students in Israel relate to other Muslims, to people from other religions, and to political matters that concern religious pluralism. Religious pluralism serves as the theoretical framework of the study and is defined as: 1) An empirical form of religious diversity and 2) A normative standpoint regarding this, according to which diversity is desirable. I also emphasize on a theory called deep pluralism, which was developed by William E. Connolly and refers to a multidimensional religious pluralism in a society.
Since the purpose of the study is to explore what tendencies towards religious pluralism there are among young Muslim adults in Israel, I give some background information on young adults and religion, as well as on the religious landscape of Israel. Understanding what factors influence a young adult, and what kind of views and opinions the different religious groups in Israel have, helps the reader understand the material that I use in this thesis.
The material that I use is collected within a project called Young adults and religion in a global perspective: A cross-cultural, comparative and mixed-method study of religious subjectivities and values in their context. I use eight Faith Q-sorts and eight interviews, all done with Muslims in Israel. Faith Q-sort is a method based on Q-methodology and it consists of 101 statements written on cards, which are sorted into categories depending on how the respondents relate to the statements. With this method it is possible to statistically extract prototypes, or fictional ideal personas, from a small sample, and these represent the religious subjectivities found in the sample. Four prototypes emerged from the Israeli Muslim sample. I use these prototypes, and eight respondents who scored closely to the prototypes, when analyzing tendencies towards pluralism. The interviews that I use were conducted in connection to the Faith Q-sorts, giving the respondents a chance to explain the choices they made in the Faith Q-sort.
The results I found in the analysis were that all prototypes in one way or another lead pluralist lives. However, prototype one only indicates vague signs of it, and prototype four shows a clear indifference towards it. Prototype two leads a pluralist life, has pluralist values, and also shows signs of deep pluralism. Prototype three leads a pluralist life but lacks opinions or engagement in the matter. In conclusion, the young Muslim university students that I have studied show pluralist values, but to a varying degree.
Eftersom mitt syfte är att studera vilka spår av religiös pluralism det finns hos unga vuxna muslimer i Israel så förankras avhandlingen i bakgrundsinformation om unga vuxna och religion samt om det religiösa landskapet i Israel. Genom att läsaren förstår vilka faktorer som påverkar unga vuxna och vilka uppfattningar och åsikter det finns hos olika religiösa grupper i Israel så kan hen även bättre förstå sammanhanget för min avhandling. Materialet som jag använder är insamlat inom projektet Young adults and religion in a global perspective: A cross-cultural, comparative and mixed-method study of religious subjectivities and values in their context. Jag använder åtta Faith Q-sort-analyser och åtta intervjuer. Faith Q-sort är en metod utvecklad ur Q-metodologi. Ur ett litet sampel kan man med hjälp av den här metoden identifiera prototyper, påhittade idealpersoner, som representerar olika religiösa subjektiviteter som finns i samplet. I det muslimska samplet i Israel identifierades fyra prototyper. Jag använder dessa prototyper, och åtta respondenter som liknar prototyperna, i min analys av religiös pluralism. Intervjuerna som jag använder har gjorts i samband med Faith Q-sort och i intervjuerna fick respondenterna en chans att förklara sina val i Faith Q-sort.
Resultaten som jag fick från min analys visar att alla fyra prototyper på något sätt lever liv som involverar pluralism. Däremot så visar prototyp ett endast svaga tecken på detta medan prototyp fyra trots en pluralistisk livsstil framstår som likgiltig. Prototyp två lever både ett liv och har värderingar som visar på religiös pluralism, medan prototyp tre lever enligt pluralistiska värderingar men ändå inte uppvisar engagemang i ämnet. Avslutningsvis så kan man säga att de unga muslimska universitetsstuderande som jag har studerat visar på pluralistiska värderingar, men av varierande omfattning och typ.
Since the purpose of the study is to explore what tendencies towards religious pluralism there are among young Muslim adults in Israel, I give some background information on young adults and religion, as well as on the religious landscape of Israel. Understanding what factors influence a young adult, and what kind of views and opinions the different religious groups in Israel have, helps the reader understand the material that I use in this thesis.
The material that I use is collected within a project called Young adults and religion in a global perspective: A cross-cultural, comparative and mixed-method study of religious subjectivities and values in their context. I use eight Faith Q-sorts and eight interviews, all done with Muslims in Israel. Faith Q-sort is a method based on Q-methodology and it consists of 101 statements written on cards, which are sorted into categories depending on how the respondents relate to the statements. With this method it is possible to statistically extract prototypes, or fictional ideal personas, from a small sample, and these represent the religious subjectivities found in the sample. Four prototypes emerged from the Israeli Muslim sample. I use these prototypes, and eight respondents who scored closely to the prototypes, when analyzing tendencies towards pluralism. The interviews that I use were conducted in connection to the Faith Q-sorts, giving the respondents a chance to explain the choices they made in the Faith Q-sort.
The results I found in the analysis were that all prototypes in one way or another lead pluralist lives. However, prototype one only indicates vague signs of it, and prototype four shows a clear indifference towards it. Prototype two leads a pluralist life, has pluralist values, and also shows signs of deep pluralism. Prototype three leads a pluralist life but lacks opinions or engagement in the matter. In conclusion, the young Muslim university students that I have studied show pluralist values, but to a varying degree.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Syncretism
Hartman, Sven S. (The Donner Institute, Åbo Akademi, 1969)That which happens when two religions meet is obviously different from case to case. It is possible for two "organized" religions to exist side by side for centuries without any exchange taking place. But otherwise, we are ... -
Postmodern Spirituality
Ahlbäck, Tore; (The Donner Institute, Åbo Akademi, 2009)Postmodern Spirituality is an umbrella term that covers a broad number of beliefs and approaches that fall under a common, though rather fuzzy, category. Within this category, one finds a wide variety of spiritual practices ... -
The religious and ethnic future of Europe
Illman, Ruth; Martikainen, Tuomas; Nynäs, Peter (The Donner Institute, 05.04.2018)The current 28th volume of Scripta Instituti Donneriani Aboensis is based on a symposium arranged by the Donner Institute, the Migration Institute of Finland and the Åbo Akademi University in June 2017, under the title: ...