Kantatien 45 parantaminen välillä Nukari – valtatien 3 rampit, Nurmijärvi : Toimenpideselvitys
Ramboll Finland Oy (2019-04-26)
Ramboll Finland Oy
Uudenmaan ELY-keskus
26.04.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978‑952‑314‑766‑9
https://urn.fi/URN:ISBN:978‑952‑314‑766‑9
Tiivistelmä
Kantatien 45 (Hämeentien) pohjoinen osa Nukarista valtatien 3 ramppeihin on osa tulevaa Keski-Uudenmaan pohjoista logistiikkayhteyttä. Logistiikkayhteyden tavoitteena on palvella lähiseutujen välisen liikenteen lisäksi valtakunnallisen tason kuljetuksia liittymällä valta- ja kantateihin. Kantatie 45 alkaa Helsingistä ja jatkuu Tuusulan kautta Hyvinkäälle. Suunnittelualueeseen sisältyvä osa Nurmijärven Nukarista
valtatien 3 ramppien alkuun on noin 8 km pitkä kantatieosuus, joka on osa valtakunnallista suurten erikoiskuljetusten reittiä. Kantatien osuus on myös tärkeä Nurmijärven ja Järvenpään väliselle seudulliselle työmatkaliikenteelle kuten myös Tuusulan pohjoisosista, Jokelan taajamasta pääkaupunkiseudulle suuntautuvalle työmatkaliikenteelle.
Kantatien 45 ongelmiksi on todettu erityisesti sen kapeus suhteessa väylän nopeustasoon ja liikennemääriin sekä yksityistie- ja nelihaaraliittymien runsaus. Liittymissä havaittiin puutteita myös niiden välisissä etäisyyksissä, geometrioissa ja näkemissä liityttäessä kantatielle. Ongelmallinen kohta erityisesti raskaalle liikenteelle on nykyisen Nukarinsilta II:n heikko kantavuus. Pohjavedensuojausrakenteet ovat
suunnittelualueella puutteelliset. Suunnittelualueeseen kuuluvalla kantatien 45 osuudella ei ole nykytilanteessa jalankulku- ja pyöräilyväyliä, ja kevyt liikenne joutuu käyttämään kantatien kapeahkoja pientareita tai alempaa tieverkkoa.
Toimenpideselvityksessä esitetyt ratkaisut ovat yleispiirteisiä ja kuvaavat maastokäytävää, johon toimenpiteet voidaan toteuttaa. Toimenpideselvityksessä ehdotetaan seuraavia toimenpiteitä:
Kantatie 45 levennetään vastaamaan tavoitepoikkileikkausta 10,5/7,5 m. Liittymätiheyttä kantatielle 45 harvennetaan ja nelihaaraliittymät poistetaan katkaisemalla nykyisiä liittymiä ja tekemällä uusia tiejärjestelyjä sekä maanteille että yksityisteille ja tonttiyhteyksille. Liittymiin tehdään tarpeen mukaan näkemäraivauksia ja liityntänäkemiä parannetaan suoristamalla liittymäkulmia Nukarintien pohjoispäädyssä, Vantalantiellä sekä vaihtoehdon valinnasta riippuen myös Pertuntiellä. Liittymien sujuvuutta parannetaan väistötiloin ja kanavoinnein. Nykyinen Nukarinsilta II puretaan ja tilalle rakennetaan uusi kantavuudeltaan raskaan liikenteen vaatimuksia vastaava vesistösilta. Tievalaistusta lisätään lähes 4 km pituiselle osuudelle. Jalankulku- ja pyöräilyraitti rakennetaan kantatien etelä/länsipuolelle välille Rantakulmantie – Vanha Hämeentie noin 4 km matkalla sekä Rantakulmantien varrelle noin 400 metrin matkalla. Kantatien varren jalankulku- ja pyöräilyväylä yhdistyy alikulun kautta Vanhaan Hämeentiehen, mikäli seututien liittymä katkaistaan. Jalankulku- ja pyöräilyliikenteen alikulkuja rakennetaan yhteensä neljä: Rantakulmantien ja Nukarintien pohjoispäädyn liittymien väliin, Ridasjärventien liittymän kohdalle, Nukarintien ja Pertuntien porrastetun liittymän kohdalle sekä nykyisen Vanhan Hämeentien liittymän kohdalle. Jalankulku- ja pyöräilyliikenteelle rakennetaan erillinen vesistön ylityssilta Vantaanjoen kohdalla.
Toimenpideselvityksessä esitetyt ratkaisut parantavat raskaan liikenteen sujuvuutta, sekä kuljetusten ennakoitavuus ja täsmällisyys paranevat. Lisäksi paikallisen liikenteen sujuvuus ja turvallisuus paranevat. Uusien jalankulku- ja pyöräilyväylien myötä jalankulku- ja pyöräilyväylien verkosto täydentyy ja turvallisuus paranee. Melunsuojaustoimenpiteillä tieliikenteen meluhaitat asutukselle vähenevät. Pohjavedensuojaukset pohjaveden muodostumisalueilla vähentävät pohjaveden pilaantumisen riskiä.
Selvityksessä on annettu ohjeita jatkosuunnittelulle sekä esitetty hankkeen vaikutukset, jotka tukevat tehtävää päätöksentekoa. Selvityksen ja siitä saatujen lausuntojen perusteella Uudenmaan ELY-keskus tekee hankkeesta jatkosuunnittelupäätöksen. Hankkeen toteuttamisajankohtaa voidaan arvioida vasta siinä vaiheessa, kun hanke päätetään toteuttaa. Ennen toteutusta hankkeesta laaditaan tiesuunnitelma ja
asiakirjat rakentamista varten.
Saavutettavuus tarkistettu.
valtatien 3 ramppien alkuun on noin 8 km pitkä kantatieosuus, joka on osa valtakunnallista suurten erikoiskuljetusten reittiä. Kantatien osuus on myös tärkeä Nurmijärven ja Järvenpään väliselle seudulliselle työmatkaliikenteelle kuten myös Tuusulan pohjoisosista, Jokelan taajamasta pääkaupunkiseudulle suuntautuvalle työmatkaliikenteelle.
Kantatien 45 ongelmiksi on todettu erityisesti sen kapeus suhteessa väylän nopeustasoon ja liikennemääriin sekä yksityistie- ja nelihaaraliittymien runsaus. Liittymissä havaittiin puutteita myös niiden välisissä etäisyyksissä, geometrioissa ja näkemissä liityttäessä kantatielle. Ongelmallinen kohta erityisesti raskaalle liikenteelle on nykyisen Nukarinsilta II:n heikko kantavuus. Pohjavedensuojausrakenteet ovat
suunnittelualueella puutteelliset. Suunnittelualueeseen kuuluvalla kantatien 45 osuudella ei ole nykytilanteessa jalankulku- ja pyöräilyväyliä, ja kevyt liikenne joutuu käyttämään kantatien kapeahkoja pientareita tai alempaa tieverkkoa.
Toimenpideselvityksessä esitetyt ratkaisut ovat yleispiirteisiä ja kuvaavat maastokäytävää, johon toimenpiteet voidaan toteuttaa. Toimenpideselvityksessä ehdotetaan seuraavia toimenpiteitä:
Kantatie 45 levennetään vastaamaan tavoitepoikkileikkausta 10,5/7,5 m. Liittymätiheyttä kantatielle 45 harvennetaan ja nelihaaraliittymät poistetaan katkaisemalla nykyisiä liittymiä ja tekemällä uusia tiejärjestelyjä sekä maanteille että yksityisteille ja tonttiyhteyksille. Liittymiin tehdään tarpeen mukaan näkemäraivauksia ja liityntänäkemiä parannetaan suoristamalla liittymäkulmia Nukarintien pohjoispäädyssä, Vantalantiellä sekä vaihtoehdon valinnasta riippuen myös Pertuntiellä. Liittymien sujuvuutta parannetaan väistötiloin ja kanavoinnein. Nykyinen Nukarinsilta II puretaan ja tilalle rakennetaan uusi kantavuudeltaan raskaan liikenteen vaatimuksia vastaava vesistösilta. Tievalaistusta lisätään lähes 4 km pituiselle osuudelle. Jalankulku- ja pyöräilyraitti rakennetaan kantatien etelä/länsipuolelle välille Rantakulmantie – Vanha Hämeentie noin 4 km matkalla sekä Rantakulmantien varrelle noin 400 metrin matkalla. Kantatien varren jalankulku- ja pyöräilyväylä yhdistyy alikulun kautta Vanhaan Hämeentiehen, mikäli seututien liittymä katkaistaan. Jalankulku- ja pyöräilyliikenteen alikulkuja rakennetaan yhteensä neljä: Rantakulmantien ja Nukarintien pohjoispäädyn liittymien väliin, Ridasjärventien liittymän kohdalle, Nukarintien ja Pertuntien porrastetun liittymän kohdalle sekä nykyisen Vanhan Hämeentien liittymän kohdalle. Jalankulku- ja pyöräilyliikenteelle rakennetaan erillinen vesistön ylityssilta Vantaanjoen kohdalla.
Toimenpideselvityksessä esitetyt ratkaisut parantavat raskaan liikenteen sujuvuutta, sekä kuljetusten ennakoitavuus ja täsmällisyys paranevat. Lisäksi paikallisen liikenteen sujuvuus ja turvallisuus paranevat. Uusien jalankulku- ja pyöräilyväylien myötä jalankulku- ja pyöräilyväylien verkosto täydentyy ja turvallisuus paranee. Melunsuojaustoimenpiteillä tieliikenteen meluhaitat asutukselle vähenevät. Pohjavedensuojaukset pohjaveden muodostumisalueilla vähentävät pohjaveden pilaantumisen riskiä.
Selvityksessä on annettu ohjeita jatkosuunnittelulle sekä esitetty hankkeen vaikutukset, jotka tukevat tehtävää päätöksentekoa. Selvityksen ja siitä saatujen lausuntojen perusteella Uudenmaan ELY-keskus tekee hankkeesta jatkosuunnittelupäätöksen. Hankkeen toteuttamisajankohtaa voidaan arvioida vasta siinä vaiheessa, kun hanke päätetään toteuttaa. Ennen toteutusta hankkeesta laaditaan tiesuunnitelma ja
asiakirjat rakentamista varten.
Saavutettavuus tarkistettu.
Kokoelmat
- Raportteja [1087]