Ett miljövänligare beslut : Hur uppfattar konsumenten förpackningar av ekologiska livsmedel?
Nord, Victoria (2019)
Nord, Victoria
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902155141
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902155141
Tiivistelmä
Förpackningens utseende har kommit att bli en av de viktigaste kommunikationsmetoderna i handeln. Via förpackningen kan företaget kommunicera med konsumenten och vägleda till köp. När konsumenten ska utföra ett köp motiveras denna av olika behov som bildar ett engagemang för köpet. Köp av miljövänliga produkter kräver ofta ett högre engagemang av konsumenten, även om det rör sig om lågengagemangsvaror som livsmedel. För att som konsument vara villig att konsumera miljövänligt krävs det olika motivationsfaktorer och situationsbaserade faktorer som stämmer in på de personliga kriterierna. När konsumenten bestämt sig för att köpa en viss sorts produkt, kan förpackningens utseende vara till hjälp för att vägleda konsumenten till ett köpbeslut.
Syftet med denna forskning är att ta reda på hurudan inverkan den primära förpackningen har på konsumentens perception av miljövänliga livsmedel. Som metod för den empiriska undersökningen användes en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer. Sammanlagt intervjuades nio informanter tillhörande generation Y, vilket avser personer födda under senare delen av 1980-talet till mitten av 1990-talet.
Resultatet från den empiriska undersökningen visar att ungefär hälften av informanterna prioriterar miljövänliga livsmedel samt att majoriteten önskar att de skulle kunna konsumera miljövänligt i större omfattning. De största orsakerna till att inte köpa miljövänliga livsmedel är att prisskillnaden anses vara för stor och att man som konsument inte har tillräcklig kunskap inom ämnet. När det kommer till förpackningens utseende, associerar konsumenten livsmedel förpackade i förpackningar med ett jordnära och naturligt utseende som renare och mer ekologiska. Ett förpackningsutseende av detta slag kan alltså vara till hjälp ifall konsumenten är ute efter en miljövänlig produkt. Konsumenten tycker i allmänhet mer om färgglada förpackningar, med beskrivande grafiska element, och förknippar dessa med hög kvalitet och modernitet men inte med miljövänlighet. Attraktiva förpackningar skapar dock nyfikenhet hos konsumenten och höjer således sannolikheten att som produkt bli evaluerad som potentiellt alternativ.
Syftet med denna forskning är att ta reda på hurudan inverkan den primära förpackningen har på konsumentens perception av miljövänliga livsmedel. Som metod för den empiriska undersökningen användes en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer. Sammanlagt intervjuades nio informanter tillhörande generation Y, vilket avser personer födda under senare delen av 1980-talet till mitten av 1990-talet.
Resultatet från den empiriska undersökningen visar att ungefär hälften av informanterna prioriterar miljövänliga livsmedel samt att majoriteten önskar att de skulle kunna konsumera miljövänligt i större omfattning. De största orsakerna till att inte köpa miljövänliga livsmedel är att prisskillnaden anses vara för stor och att man som konsument inte har tillräcklig kunskap inom ämnet. När det kommer till förpackningens utseende, associerar konsumenten livsmedel förpackade i förpackningar med ett jordnära och naturligt utseende som renare och mer ekologiska. Ett förpackningsutseende av detta slag kan alltså vara till hjälp ifall konsumenten är ute efter en miljövänlig produkt. Konsumenten tycker i allmänhet mer om färgglada förpackningar, med beskrivande grafiska element, och förknippar dessa med hög kvalitet och modernitet men inte med miljövänlighet. Attraktiva förpackningar skapar dock nyfikenhet hos konsumenten och höjer således sannolikheten att som produkt bli evaluerad som potentiellt alternativ.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [433]