"Det viktigaste av allt är jämlikhet" : En studie om regnbågshyllor i allmänna bibliotek i Finland
Lövdahl, Mikaela (2019)
Lövdahl, Mikaela
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902246113
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902246113
Tiivistelmä
En regnbågshylla är en temahylla som bryter ut medier om sexuella minoriteter och könsminoriteter. Syftet med studien är att undersöka vilken betydelse denna hylla har i det allmänna biblioteket. Studien utgår huvudsakligen från ett queerteoretiskt perspektiv, men stöder sig också på tidigare informationsvetenskaplig forskning om hbtiq och bibliotek. Materialet består av halvstrukturerade intervjuer med bibliotekspersonal vid fyra allmänna bibliotek i Finland, observationer av de fysiska regnbågshyllorna vid respektive bibliotek samt Finlands bibliotekslag.
Studien fokuserar på regnbågshyllans syften och hur de uppnås, men undersöker även dess plats i biblioteket som institution. Analysen visar att hyllan har såväl positiva som negativa aspekter och resultaten är i vissa fall rentav motsägelsefulla. Studien visar att synliggörandet av medier med hbtiq- tema, vilka ofta är osynliga i biblioteket, är en central aspekt av regnbågshyllan och genom detta synliggörande vill biblioteken uppnå hyllans övriga bakomliggande syften.
Biblioteket är, och har traditionellt varit, en kunskapsinstitution och ett centralt syfte med regnbågshyllan är kunskapsspridning. Analysen visar att hyllan blir en slags kunskapspraxis, som samlar, organiserar, synliggör och sprider kunskap om sexuella minoriteter och könsminoriteter. I studien framkommer att av regnbågshyllans viktigaste syften är jämlikhet, vilket överensstämmer med såväl bibliotekslagens bestämmelser om, som informanternas bild av, biblioteket som en plats tillgänglig för alla. Hyllan har ett symboliskt värde, men man önskar även att med hjälp av den kunna motverka diskriminering av sexuella minoriteter och könsminoriteter, samt normalisera hbtiq. Hyllan ger erkännande till hbtiq-personer och visar att de är välkomna i biblioteket, samtidigt som den även kan fungera som ett verktyg för identitetsskapande genom den mångfald av kön och sexualitet som synliggörs och representeras. Analysen visar en ambivalens kring huruvida regnbågshyllan ökar tillgängligheten av medier med hbtiq-tema, eftersom en utbruten hylla såväl kan öka som minska tillgängligheten för enskilda användare. Dubbelplacering av medierna i hyllan blir därför relevant. Utbrytningen av medier till en regnbågshylla kan enligt studien riskera att förstärka heteronormativiteten, samtidigt som hyllan de facto även kan fungera som ett motstånd mot densamma. Resultaten visar att det sammanhang hyllan befinner sig i har relevans för dess betydelse och ett komplement till en ensam regnbågshylla kan vara att implementera ett genomgripande normkritiskt arbetssätt i hela biblioteksverksamheten.
Studien ger en förståelse för regnbågshyllans betydelse i bibliotekskontexten och bidrar även till en bredare insyn i hur bibliotek kan arbeta med hbtiq-frågor i sin verksamhet. Resultaten visar att vad hyllan är och gör, samt vilken betydelse den har i biblioteket, är beroende av såväl den kontext den befinner sig i som ur vilket perspektiv den förstås.
Studien fokuserar på regnbågshyllans syften och hur de uppnås, men undersöker även dess plats i biblioteket som institution. Analysen visar att hyllan har såväl positiva som negativa aspekter och resultaten är i vissa fall rentav motsägelsefulla. Studien visar att synliggörandet av medier med hbtiq- tema, vilka ofta är osynliga i biblioteket, är en central aspekt av regnbågshyllan och genom detta synliggörande vill biblioteken uppnå hyllans övriga bakomliggande syften.
Biblioteket är, och har traditionellt varit, en kunskapsinstitution och ett centralt syfte med regnbågshyllan är kunskapsspridning. Analysen visar att hyllan blir en slags kunskapspraxis, som samlar, organiserar, synliggör och sprider kunskap om sexuella minoriteter och könsminoriteter. I studien framkommer att av regnbågshyllans viktigaste syften är jämlikhet, vilket överensstämmer med såväl bibliotekslagens bestämmelser om, som informanternas bild av, biblioteket som en plats tillgänglig för alla. Hyllan har ett symboliskt värde, men man önskar även att med hjälp av den kunna motverka diskriminering av sexuella minoriteter och könsminoriteter, samt normalisera hbtiq. Hyllan ger erkännande till hbtiq-personer och visar att de är välkomna i biblioteket, samtidigt som den även kan fungera som ett verktyg för identitetsskapande genom den mångfald av kön och sexualitet som synliggörs och representeras. Analysen visar en ambivalens kring huruvida regnbågshyllan ökar tillgängligheten av medier med hbtiq-tema, eftersom en utbruten hylla såväl kan öka som minska tillgängligheten för enskilda användare. Dubbelplacering av medierna i hyllan blir därför relevant. Utbrytningen av medier till en regnbågshylla kan enligt studien riskera att förstärka heteronormativiteten, samtidigt som hyllan de facto även kan fungera som ett motstånd mot densamma. Resultaten visar att det sammanhang hyllan befinner sig i har relevans för dess betydelse och ett komplement till en ensam regnbågshylla kan vara att implementera ett genomgripande normkritiskt arbetssätt i hela biblioteksverksamheten.
Studien ger en förståelse för regnbågshyllans betydelse i bibliotekskontexten och bidrar även till en bredare insyn i hur bibliotek kan arbeta med hbtiq-frågor i sin verksamhet. Resultaten visar att vad hyllan är och gör, samt vilken betydelse den har i biblioteket, är beroende av såväl den kontext den befinner sig i som ur vilket perspektiv den förstås.