Studying in English at Åbo Akademi University : Departmental practices and student perspectives
Lähdesluoma, Hanna (2019)
Lähdesluoma, Hanna
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901253161
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901253161
Tiivistelmä
This thesis investigates the use of English in bachelor’s level courses at Åbo Akademi University and students’ perspectives thereof. There are three aims; (i) to investigate the current use of the English language at Åbo Akademi University, (ii) to examine students’ perspectives on studying in English, and (iii) to explore students’ suggestions concerning practices to be adopted at school and university.
The material consists of the responses from two questionnaires. The first was sent to the heads of department of the university and it contained questions concerning the use of English in the bachelor’s level courses. The second questionnaire was directed to the students of the university and it contained questions concerning the different contexts in which the students had needed the English language for their studies and how this had influenced their learning, in their own opinion. They were also asked whether or not they had suggestions on what, if anything, could be done to make the transition from upper secondary school to university smoother.
The study shows that nearly all students needed to study course literature in English at some point during their bachelor’s level studies, even though there was considerable variation in the requirements of the departments. The students were also expected to do assignments of various kinds in English in several departments, but these were not as common. Further, the study indicates that reading course literature in English required more time than corresponding literature in Swedish, and many students stated that they learned a little less when it was in English. The responding students gave many suggestions on how the upper secondary education could prepare its students better for future academic studies in English and also on how the university could support its students in the parts of their studies that are in English.
Future students could be informed already beforehand about in what ways and to what extent they will be expected to study in English at the respective departments. Already at upper secondary school, students could be introduced to academic studies little by little, and at the university optional support courses could be offered in academic English. An awareness of the challenges presented by course literature in English may help the lecturers to propose useful measures of support for the students. I studien undersöks engelskans roll inom studier på kandidatnivå vid Åbo Akademi samt studenternas erfarenheter av att studera delvis på engelska. De tre syftena är (i) att utreda hur och i vilken mån kurserna går på engelska, (ii) att undersöka de studerandes uppfattning om studier på engelska när studieprogrammet i övrigt är svenskspråkigt, och (iii) att utforska studenternas förslag gällande på vilka sätt gymnasiet skulle kunna effektivera förberedelsen för akademiska studier samt på vilka sätt universitetet skulle kunna stöda de studerande med tanke på engelska inslag i studierna.
Materialet som analyseras utgörs av enkätsvar från två olika frågeformulär. Det ena skickades till de ämnesansvariga vid Åbo Akademi och innehöll frågor om hur engelska användes i kurserna på kandidatnivå. Det andra frågeformuläret riktades till universitetets studerande och innehöll frågor om i vilken form de hade behövt engelska för sina studier och hur de hade upplevt att dessa engelska inslag hade påverkat deras inlärning. De tillfrågades även om och i så fall på vilka sätt övergången från gymnasieutbildning till universitet skulle kunna göras smidigare då det kommer till användningen av engelska.
Studien visar att nästan alla studerande vid Åbo Akademi förväntas ta del av kurslitteratur på engelska i något skede under sina kandidatstudier, även om variationen mellan studieämnen var mycket stor. De studerande förutsattes även göra olika typer av uppgifter på engelska i många ämnen, men sådana uppgifter förekom i lägre grad än kurslitteratur på engelska. Undersökningen indikerar även att läsning av kurslitteratur på engelska krävde mera tid av studenterna än motsvarande på svenska, och studenterna angav även att de lärde sig lite mindre av kurslitteratur på engelska. De studerande gav många förslag på vad som skulle kunna göras annorlunda både i gymnasieutbildningen och på universitetet för att främja inlärningen under de akademiska studierna.
Framtida studerande skulle kunna informeras redan på förhand om i vilken mån de förväntas läsa eller prestera på engelska i de olika studieämnena. Akademiska inslag redan i gymnasiet skulle kunna vara ändamålsenligt, liksom att erbjuda frivilliga stödkurser i engelska på universitet. En medvetenhet om vilka svårigheter engelska inslag kan medföra kan också hjälpa föreläsare att erbjuda genomtänkta stödformer.
The material consists of the responses from two questionnaires. The first was sent to the heads of department of the university and it contained questions concerning the use of English in the bachelor’s level courses. The second questionnaire was directed to the students of the university and it contained questions concerning the different contexts in which the students had needed the English language for their studies and how this had influenced their learning, in their own opinion. They were also asked whether or not they had suggestions on what, if anything, could be done to make the transition from upper secondary school to university smoother.
The study shows that nearly all students needed to study course literature in English at some point during their bachelor’s level studies, even though there was considerable variation in the requirements of the departments. The students were also expected to do assignments of various kinds in English in several departments, but these were not as common. Further, the study indicates that reading course literature in English required more time than corresponding literature in Swedish, and many students stated that they learned a little less when it was in English. The responding students gave many suggestions on how the upper secondary education could prepare its students better for future academic studies in English and also on how the university could support its students in the parts of their studies that are in English.
Future students could be informed already beforehand about in what ways and to what extent they will be expected to study in English at the respective departments. Already at upper secondary school, students could be introduced to academic studies little by little, and at the university optional support courses could be offered in academic English. An awareness of the challenges presented by course literature in English may help the lecturers to propose useful measures of support for the students.
Materialet som analyseras utgörs av enkätsvar från två olika frågeformulär. Det ena skickades till de ämnesansvariga vid Åbo Akademi och innehöll frågor om hur engelska användes i kurserna på kandidatnivå. Det andra frågeformuläret riktades till universitetets studerande och innehöll frågor om i vilken form de hade behövt engelska för sina studier och hur de hade upplevt att dessa engelska inslag hade påverkat deras inlärning. De tillfrågades även om och i så fall på vilka sätt övergången från gymnasieutbildning till universitet skulle kunna göras smidigare då det kommer till användningen av engelska.
Studien visar att nästan alla studerande vid Åbo Akademi förväntas ta del av kurslitteratur på engelska i något skede under sina kandidatstudier, även om variationen mellan studieämnen var mycket stor. De studerande förutsattes även göra olika typer av uppgifter på engelska i många ämnen, men sådana uppgifter förekom i lägre grad än kurslitteratur på engelska. Undersökningen indikerar även att läsning av kurslitteratur på engelska krävde mera tid av studenterna än motsvarande på svenska, och studenterna angav även att de lärde sig lite mindre av kurslitteratur på engelska. De studerande gav många förslag på vad som skulle kunna göras annorlunda både i gymnasieutbildningen och på universitetet för att främja inlärningen under de akademiska studierna.
Framtida studerande skulle kunna informeras redan på förhand om i vilken mån de förväntas läsa eller prestera på engelska i de olika studieämnena. Akademiska inslag redan i gymnasiet skulle kunna vara ändamålsenligt, liksom att erbjuda frivilliga stödkurser i engelska på universitet. En medvetenhet om vilka svårigheter engelska inslag kan medföra kan också hjälpa föreläsare att erbjuda genomtänkta stödformer.
Kokoelmat
- 6121 Kielitieteet [144]